Söka psykiatrin i annan region

Bukefalos 30 år!

verser

Trådstartare
På en förekommen anledning har jag ett par frågor kring hur det fungerar att söka kontakt med psykiatrin i en annan region än den region där en är skriven. Menar akutmottagningen i första hand. Får man det, tar de emot en och vad kan de göra? Vad händer sen?

Är det någon här som vet eller kanske har egen erfarenhet?

Fritt vårdval gäller för all öppenvård i Sverige. Men det ser lite olika ut gällande exempelvis remisskrav och samverkansavtal mellan regionerna. 1177 brukar ha information.

Eftersom psykiatriska akutmottagningar också bedriver öppenvård tas patienter med akut vårdbehov emot oavsett folkbokföringsadress. Det är dock vanligt att du transporteras till slutenvård på avdelning i din egen region vid behov.

Du kan få rekommendationen att söka till psykiatrisk akutmottagning i hemregion pga. ex. söktryck men har personligen inte varit med om att en bedömning nekats.

Jag har hamnat på psykakuten i en region långt borta från min vanliga. De ville att jag skulle läggas in i den regionen, men efter mycket om och men slapp det.
Så det borde inte vara några problem.

Som andra skriver så är det inga problem så länge du inte behöver läggas in, du har rätt att söka öppenvård var som helst. Däremot har du ingen rätt att få ersättning för resor om du inte går i din hemregion men det är det enda som är annorlunda vad jag vet.
Ganska vanligt att t ex sjukvårdspersonal väljer att gå i andra regioner eller på annat sjukhus än där man jobbar, även gällande somatiska problem.

Och behöver du läggas in akut så görs såklart det, men behövs en längre vårdtid kan man bli förflyttad till hemsjukhuset.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka