Misstänkt demens men vägrar söka vård

Bukefalos 30 år!

Mirre

Trådstartare
Har en anhörig i min närhet som jag misstänker kan ha drabbats av alzheimers, eller någonting annat.
Hen har börjat uppvisa ett avvikande beteende som känns som att det eskalerat allt mer, ibland är det som att umgås med ett barn trots att personen är över 40. Till exempel kan personen gå och ropa på/ säga något random namn (alltid samma) "för att det är kul", trots att det inte finns någon med det namnet här. Eller gå och göra ljud bara för att låta (?), speciellt när folk försöker prata. Det är som att hen bara vill störa och avbryta, bara för att. Det är inte ens några ord, bara ljud O_o Överlag uppvisar personen ett väldigt respektlöst beteende mot sin omgivning, men gör stort drama om inte hen själv behandlas med silkesvantar.

Hen glömmer namn, saker man sagt (vilket även påverkas av att hen aldrig kan låta någon annan tala till punkt och faktiskt lyssna), hittar inte där hen borde kunna hitta osv. Säger man någonting så kan hen lyssna på första orden, sedan antingen avbryta med att börja prata om annat (ofta om sig själv) eller hitta på själv vad hen tror att man har sagt vilket aldrig stämmer öhvt. Hen kan bli irriterad av helt orimliga saker, på nivån av ett småbarn som får utbrott av fel tallrik, och vara direkt otrevlig och högljudd. Offerkoftan åker på vid minsta kritik och det finns ursäkter för allt, så det är hopplöst att försöka ta upp någonting med personen.

Hen är gravt överviktig och lever efter devisen att alla andra ska lösa allt åt personen. Det blir ett otroligt klagande, suckande och pustande vid minsta sak hen måste lösa själv. Och återigen, ursäkter i oändlighet. Ofta helt orimliga och tagna ur luften. Hen blir andfådd av så enkla saker som att plocka ur diskmaskinen eller gå från rum A till rum B, jag tror personen har dåligt hjärta pga vikten men når inte alls fram till personen. Jag försökte få ta blodtryck med min mätare men den nådde inte runt hens arm. Man kan höra personens flåsande på flera meters håll. Är man hemma hos hen kan man stå i andra änden av huset och höra på personens andhämtning när hen närmar sig, trots att hen är långt från rummet. Det har förvärrats radikalt sista tiden. Hen kunde knappt stänga bildörren sist för att hen var för bred.

Hen förstår/vill inte förstå hur hens beteende osv, påverkar hens omgivning. Det är bara alla andra som ska anpassa sig hela tiden och ha förståelse, lyssna på hen och underlätta allt. Hen lyssnar inte öhvt när man försöker prata med personen om saken, det avbryts, blir offerkofta och alla andra har fel. Minsta krämpa eller förkylning osv, ska förstoras och tjatas om för alla i dess närhet. Uppmärksamhetsbehovet är extremt, får hen inte önskad respons så upprepas klagandet om och om och om igen.
Men att faktiskt söka vård för de problem hen har, det händer inte. Det googlas och självdiagnostiseras i det oändliga utan minsta ansats till att någonsin göra något åt saken. Jag tror ju att många problem skulle bli hjälpta av en rejäl viktnedgång, men det är meningslöst att ens försöka säga något om det.

Vad tusan gör man?
Står och ser på när personen går mot en säker död?
Och förlorar alla i sin omgivning för att ingen orkar med personen

Du kan prata med socialtjänsten och göra en anmälan där. Har personen körkort och framför fordon som hen inte är i skick för att framföra kan du anmäla det till Transportstyrelsen/ möjligtvis polisen.

Är personen aktivt emot kontakt med vården, eller är det mer "orkar inte/tänker inte göra det för jag mår fint"? Är det det senare kan du försöka få fram ett (vagt) svar/godkännande för att själv boka tid hos vårdcentralen. Eventuellt att det kan gå även utan godkännande, men jag antar att det är enklare att få med personen på undersökningen om hen godkänt den. Jag vet inte hur det ser ut på alla ställen, men iallafall här kan vårdcentralen även skicka ut folk på hembesök. Be då också om att få prata med läkaren/ sjuksköterskan i enrum (alternativ om en annan nära anhörig gör det).

För att få personen att samarbeta är min erfarenhet att man får behandla dem lite som små barn, väldigt lågaffektivt och positivt.

Sköter personen om sin hygien och ekonomi till en acceptabel nivå? Om inte är det också något att ta upp med ovanstående instanser.

Tillägg: såg nu att personen har en sambo. Det är antagligen enklare för sambon att göra ovanstående, förutsatt att denne håller med om att något är fel. Tycker sambon inte att det är några problem och ingen på jobbet reagerar är det nog svårt att få något att hända.

Inte alzheimers, däremot möjligen nån annan typ av kognitiv sjukdom men kan ju såklart vara infektion, tumör eller annat.
Äldre personer (om personen är äldre) kan få väldigt diffusa symptom av nåt så enkelt som en urinvägsinfektion..

Fungerar hen på arbetsplatsen?
Med samma beteende som du har erfarenhet av, eller med ett mer uppskärpt beteende?

Det krassa svaret är ja, att försöka vända en människa som inget vill och inte är mottaglig då finns bara ett sätt, låt personen krascha men låt inte hen ta med sig dig i fallet bara, alla har eget ansvar för sitt liv.
Jag håller med här.

Och av texten att döma så låter det som att personen är rätt nöjd med att ha det såhär? Att kunna klaga över saker som inte är som "det ska" verkar vara ett nöje. Att hen glömmer namn o saker kan lika gärna vara för att hen helt enkelt inte bryr sig.

Ja det gör hen väl, men all tid som inte spenderas på jobbet, spenderas framför dataspel eller mobilen. Så hemmet sköts av sambon.
Vad säger sambon då? Tycker inte alls det låter som demens. Mer en fråga personlighet? Sen var väl hen i 40-årsåldern? Det är ju väldigt tidigt för demens.

Du säger hen, men är det en kvinna vi talar om? Ibland i extrema fall, väldigt ovanligt men det finns, har mött det typ en gång i mitt jobb, kan klimakteriet göra att en person förändras oerhört mycket till till den grad att man till synes först kan tro något helt annat. Grov hjärndimma kan ge en del av det du beskriver som symptom, det kan man få av många orsaker, klimakteriet, depression. Är personen kanske på väg in i väggen? Då kan man tappa ord, inte hänga hänga med i samtal på samma sätt, glömma saker och man kan ha kortare stubin och provocera mer för att man inte mår bra.
Det finns ju en sambo i det hela. Vad säger sambon om allt?
Hen tycks ju kunna sköta sig själv, har ett jobb och ett annars vad jag förstå ett fungerande liv men problemet är att hen beter sig konstigt och ni andra inte håller med och tycker hens beteende är jobbigt?
Tycker inte spontant att det låter alls som demens på det du beskriver.

Man kan drabbas av extremt tidig demens, men det är ovanligt. Är personen inte mer än 40 hade jag tittat på andra faktorer först. Men så grav övervikt och livssituationen i stort är kanske påfrestande. Har personen innan varit en glad, solig typ som var trevlig, hänsynsfull osv? Fråga två är: vill du umgås med människan? Eller kan du vara ärlig med att det inte funkar som det är k dagsläget?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka