Solarium för hästar?

Deimion

Trådstartare
Hej! Idag var jag och kollade på ett väldigt välskött stall, nybyggt. Där såg jag att de hade ett solarium där. Har du någon erfarenheter av det? Skulle vara nyfiken och höra era åsikter :)

Sv: Solarium för hästar?

Min ponny står i solarium nästan varje dag innan hon rids,
för att vi tycker att det värmer och mjukar upp hennes rygg väldigt bra :)

det låter ju himla mysigt. men är det verkligen bra att ha hästen i solarium varje dag?

Tänker på att om en annan skulle sola så mycket så är det ju inte direkt hälsosamt. :crazy:

det låter ju himla mysigt. men är det verkligen bra att ha hästen i solarium varje dag?

Tänker på att om en annan skulle sola så mycket så är det ju inte direkt hälsosamt. :crazy:

Det är ju inte riktigt samma sak som ett människosolarium.
I alla fall inte vårat, det är snarare lampor som gör att det blir varmt bara.

Jag undrar hur många som har dessa solarium som verkligen använder dom?
Jag jobbade i ett stor stall och där fanns givetvis ett solarium. Användningsområde: Torka nytvättade hästar på vintern :D
Kan kanske ha att göra med att när dom först installerade det så tänkte dom inte riktigt på hur mycket ström en anläggning drar så om solariet var igång och man skulle tända i ridhuset så gick propparna :o
Det tog att tag innan det blev åtgärdat och då hade dom nog "glömt bort" varför dom köpte solariet ;)

Strömsholm har ju sådant.
Så när jag hade apu där fick man ställa in hästarna där efter ridning och avspolning

Jag undrar hur många som har dessa solarium som verkligen använder dom?
Jag jobbade i ett stor stall och där fanns givetvis ett solarium. Användningsområde: Torka nytvättade hästar på vintern :D
Kan kanske ha att göra med att när dom först installerade det så tänkte dom inte riktigt på hur mycket ström en anläggning drar så om solariet var igång och man skulle tända i ridhuset så gick propparna :o
Det tog att tag innan det blev åtgärdat och då hade dom nog "glömt bort" varför dom köpte solariet ;)

I vårat stall används det säkert av hälften av stallet, nästan dagligen. När hästarna ska torkas, för att få dem varma innan man ska rida,
eller så får de slappna av efter ridningen osv. Finns en del hästar som är känsliga i vårat stall, då är det skönt för deras ryggar att värmas av
solariet en stund :)

Vi har solarium i vårt stall. Används före och efter ridning. Jag tycker att hästarna svarar ganska bra på det. Har en stor häst som där är ganska mycket "massa" att jobba igenom, han kommer igång bättre och är mycket mjukare efter han har stått under solarium. Fullblodet är dock inte så glad för att stå där, har inte märkt nån större skillnad på honom heller om han står där innan ett ridpass.

Jag funderar på värmelampor (sådana man har till grisar). Det jag vill åt är främst värmen, och det verkar ju onödigt att köpa solarielampor till det användningsområdet...

När jag jobbade i Tyskland så användes det endast till att hängas täcke i... Fast han har sagt att han använder det i intervjuer så de kanske har ändrat sig...
Jag vet inte om jag skulle bli färdig att använda det till min fd häst- hade säkert varit bra då han hade lite problem att mjuka överlinjen... Hur länge har ni era hästar där?

Solariumet är väldigt bra för att värma upp alla (eventuellt) stelnade och lite oelastiska muskler och ligament i främst ryggen som ju när hästen står still inte används allt för mycket. Kalla hästar brukar även de trivas i solariumet vid den dagliga rykten.

Ryktar man samtidigt som hästen står i solariumet, blir effekten av "massagen" väldigt uppmjukande och avslappnande för hästen. Kan ju köras både förberedande innan träning och efteråt - för att få musklerna att spänna av.

*KL*
Ungefär hur mycket brukar ett hästsolarie gå på? Kan tänka mig att det inte är det billigaste precis...

Jag funderar på värmelampor (sådana man har till grisar). Det jag vill åt är främst värmen, och det verkar ju onödigt att köpa solarielampor till det användningsområdet...
Det är ju faktiskt fiffigt! Bränner man sig inte på såna lampor, då?

Solarie har varit min våta dröm ett bra tag nu haha!

Det är sådana lampor man har och värmer smågrisar med, så generellt sett - nej. Annars hade det ju varit grillad smågris i storstallarna...

Det vet jag att jag hört att några som hade en stel islandshäst hade,
typ två eller tre grislampor i stallgången och det hjälpte den hästen
väldigt mycket att stå under dessa en stund vid behov i de perioder
den var stel i kroppen.

Mycket billigare och enklare att fixa genom att köpa från tex nordpost eller bole, än om man köper ett solarium och inte 'använder igen pengarna' s a s.

Skulle stallet jag står i vara helt mitt eget så skulle jag öppna upp de värmesköldar vi har i taket över boxarna för att använda efter behov i perioder.

(Delen av ladugården som vi nu har som häststall har tidigare varit en avgränsad del med kalvboxar, därav värmesköldarna i taket)

Tror att muskler som mjukats upp mha värme = avslappning minskar skaderisken markant om man har en spänd häst.

Infravärme som man har på balkongen, långa raka har de i min kompis stall. Det är superskönt att ha hästen där när man borstar och gör iordning innan ridtur.

De har tre stycken över hästen och har satt ett galler runt om hästen skulle bli rädd och stegra.

:laugh:

Vet att min lillasyster brukar stalla sin ponny i solarium innan ridning och att det hjalper igenom att mjuka upp hela kroppen pa ponnyn.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
535
Utrustning Hej! Någon som har koll på företag man skulle kunna anlita för att köra en häst från stockholmstrakten till Nederläderna? (Eindhoven)...
Svar
3
· Visningar
260
Senast: Rosett
·
Utrustning Hej jag söker tips på kläder som inte ger mig och hästen statisk elektrisitet. Jag har förstått att syntetiska material går bort och att...
Svar
0
· Visningar
139
Senast: Islaend
·
Utrustning Hej! Jag skall snart åka på sadelutprovning för att prova kemnevall sadlar. Har hört så mycket bra om dessa . Vad tycker ni som har... 2
Svar
27
· Visningar
3 322
Senast: Elise4321
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023