Solglasögon med styrka

Jag har inte själv(inget synfel).
Men sambon har och älskar sina!
Han fick någon form av rabatt då han köpte vanliga brillor.
Han köpte inte på någon kedja. Så det kan vara fler optiker som har sånt. :)
 
Jag längtade i många år efter ett par slipade solglasögon.
Ända tills jag hittade "suncovers", som är solglasögon anpassade att använda över de vanliga glasögonen...

Jag har även haft såna solglas som man fäster på de vanliga glasögonen, men suncovers är det bästa jag haft! Minskar även på ljuset som kommer in från sidan.

Såna har min mormor :D Hon tycker de är suveräna och har naturligtvis skickat tipset vidare. Och visst verkar de praktiska. Men nej alltså, jag kan tyvärr inte förmå mig att ha såna.
 
Jag kör med fotokromatiska, det enda som inte är helbra med dem är att de inte funkar i bilen, annars är de super. Har ett par vanliga glasögon på vintern och ett par fotokromatiska på sommaren (köpta på specsavers på något 2 för 1 erbjudande).
 
Jag älskar mina suncovers! Använder dem året runt. Har två par och det ena har fästen för nacksnodd = perfekt på badstranden på sommaren! Men jag är såpass ljuskänslig att jag knappt kan ha ögonen öppna ute när det är sol om jag inte har solglasögon så jag har alltid mina suncovers på huvudet så att det är enkelt att dra ner om jag ska ut en snabbis. Fixar inte att gå några meter ute utan.
 
Bu eller bä? Någon som har?

Eller hur gör ni andra glasögonbärare som inte använder linser?


Jag har slipade solglas. En lifesaver, även om de är dyra! Visste jag hur fantastiskt det var hade jag fixat det mycket tidigare till mig själv. Får inte ha linser pga trycket i ögonen, så jag har alltid slipade glasögon till vardags.

Tidigare körde jag ibland såna där clip on´s som mest ramlade av, eller i extremfall vanliga solglasögon, och accepterade att jag då inte kunde se utan gick in i saker, ramlade, och slog mig i största allmänhet. Men nu - slipade solglas... En gudagåva från himmelen!

Har dem även i jobbet ibland, och när det är skarpt ljus ex vid molnighet och starka solstrålar igenom molnen som reflekteras överallt. Minskar huvudvärk, minska ögonsmärtor, gör att jag kan se ordentligt, har inte nog med lovord.
 
Jag hoppas få mina progressiva solglasögon från optikern den här veckan.
Åh. Jag känner blodvittring. Plötsligt förstår jag bukefaiblessen för att ANMÄLA.

Mina solglasögon skulle ta två veckor. De skrev EXPRESS på beställningen, för säkerhets skull, eftersom jag skulle åka till Grekland om tre.

Två veckor inföll i fredags. Igår ringde jag för att kolla, jag hade inte fått något sms så jag ville stöta på. Ingenting var klart. Bågen var beställd - från Italien. :banghead: (Jag hade i min enfald trott att jag skulle få den båge jag provat i butiken). När jag mullrade lite om express och att JAG ÅKER PÅ FREDAG lovade tjejen att ringa runt till andra butiker för att se om de kunde få tag i bågen där. Bara ett par timmar senare ringde hon tillbaka och kvittrade "Dina glasögon är klara!". Jag stod som ett :confused: men strunt i det, jag kvittrade tillbaka, jag är alltid generös när folk löser problem.

Nu var jag nyss där för att hämta dem. Och blev helt paff när jag provade dem i butiken. Inte fan hade jag beställt båge med så stora glas? Nej, det hade jag inte. De hade satt glasen i fel båge. :banghead:

Nu mullrade jag igen om att JAG ÅKER PÅ FREDAG varpå optikern lyckades skaka fram en kollega från ett bakre rum som sa "Jag fixar det direkt! Jag slipar in glasen i den båge du har valt, får jag 20 minuter på mig?" Jag nästan pussade båda gubbarna, hyllade dem som den bästa optikerkedjan ever och sa generöst "Ta eftermiddagen på dig, jag hämtar dem innan ni stänger ikväll".

När jag hunnit 100 meter från butiken ringer mobilen. "Hej, det är från Synsam. Jag är ledsen men när jag satte glaset i maskinen så gick det sönder".

:banghead::arghh:

Jag ska POLISANMÄLA. Jag skiter i att det är ett i-landsproblem för jag bor i i-landet så vilka problem skulle jag annars ha? Jag får inte mina solglasögon före resan. :(
 
Senast ändrad:
Ja, så har jag varit hos optikern då. Det blev dyrt :grin: Men ett par nya vanliga glasögon plus ett par solglasögon blev det. Synundersökningen fick jag gratis eftersom hon råkade bryta av ena skalmen på mina gamla glasögon O_o (ny är beställd)

På plussidan så hade min syn snarare blivit bättre än sämre :up:
 
@mandalaki Men vilka jäkla tomtar! :eek:
Ja! :(

De föreslog olika lösningar:

* att sätta i glas som funkar antingen på nära håll eller på långt, men nej, poängen med progressiva var just att jag inte skulle behöva gräva fram andra glasögon varje gång jag får ett mess eller behöver kolla på en karta.

* att de skulle fixa clip on på mina vanliga glasögon. Nej, poängen var SOLGLASÖGON.

* att de skulle ge mig såna där stora solglasögon som man sätter utanpå mina vanliga. Nej, se ovan.

Nu får jag dem när jag kommer hem och en knapp tusenlapp i prisavdrag.

(Det finns en lite seriösare poäng också, och det är att jag hade hoppats att de nya glasögonen skulle hjälpa lite mot min huvudvärk, eftersom den här optikern hittade ett brytningsfel utöver det som min vanliga optiker hittat. Så det ligger bakom en del av min överreaktion, jag vill gärna ha så lite huvudvärk som möjligt på semestern).
 
Ja, så har jag varit hos optikern då. Det blev dyrt :grin: Men ett par nya vanliga glasögon plus ett par solglasögon blev det. Synundersökningen fick jag gratis eftersom hon råkade bryta av ena skalmen på mina gamla glasögon O_o (ny är beställd)

På plussidan så hade min syn snarare blivit bättre än sämre :up:
Men gud, är ALLA optiker tomtar? :eek:
 
Förstår inte riktigt varför alla skriver att det är så dyrt? Jag har en hel hög solglasögon med styrka som jag beställt från diverse nätoptiker (eller vad man nu kallar det, sidor på nätet som säljer billiga glasögon och linser) för några hundralappar styck. :)
 
Ja! :(

De föreslog olika lösningar:

* att sätta i glas som funkar antingen på nära håll eller på långt, men nej, poängen med progressiva var just att jag inte skulle behöva gräva fram andra glasögon varje gång jag får ett mess eller behöver kolla på en karta.

* att de skulle fixa clip on på mina vanliga glasögon. Nej, poängen var SOLGLASÖGON.

* att de skulle ge mig såna där stora solglasögon som man sätter utanpå mina vanliga. Nej, se ovan.

Nu får jag dem när jag kommer hem och en knapp tusenlapp i prisavdrag.

(Det finns en lite seriösare poäng också, och det är att jag hade hoppats att de nya glasögonen skulle hjälpa lite mot min huvudvärk, eftersom den här optikern hittade ett brytningsfel utöver det som min vanliga optiker hittat. Så det ligger bakom en del av min överreaktion, jag vill gärna ha så lite huvudvärk som möjligt på semestern).

Förstår att du är besviken :down:

Men gud, är ALLA optiker tomtar? :eek:

Antingen det, eller så hade de en kollektivt urusel dag :p
 
Förstår inte riktigt varför alla skriver att det är så dyrt? Jag har en hel hög solglasögon med styrka som jag beställt från diverse nätoptiker (eller vad man nu kallar det, sidor på nätet som säljer billiga glasögon och linser) för några hundralappar styck. :)

Det beror väl på vad man köper tänker jag. Märke, kvalitet, eventuella extra behandlingar på glaset... Köper du bågar för 298 eller 1798 så blir det ju lite skillnad.
 
Förstår inte riktigt varför alla skriver att det är så dyrt? Jag har en hel hög solglasögon med styrka som jag beställt från diverse nätoptiker (eller vad man nu kallar det, sidor på nätet som säljer billiga glasögon och linser) för några hundralappar styck. :)
Är de progressiva då?
 
Det beror väl på vad man köper tänker jag. Märke, kvalitet, eventuella extra behandlingar på glaset... Köper du bågar för 298 eller 1798 så blir det ju lite skillnad.

Ja, självklart. :) Men tyckte det lät på en del inlägg som att det inte finns något alternativ. Jag skulle aldrig lägga flera tusen på solglasögon (på vanliga glasögon absolut), jag knölar ner dem i handväskan, skitar ner dem på stranden, tappar bort dem... det måste finnas ett litet lager att ta från. :D
 
Ja, självklart. :) Men tyckte det lät på en del inlägg som att det inte finns något alternativ. Jag skulle aldrig lägga flera tusen på solglasögon (på vanliga glasögon absolut), jag knölar ner dem i handväskan, skitar ner dem på stranden, tappar bort dem... det måste finnas ett litet lager att ta från. :D
Aha. Jag är rädd om mina, har alltid haft dyra även utan styrka. På de nya valde jag hårdhetsbehandling för säkerhets skull, just för att det är solglasögon.
 

Liknande trådar

Fordon Bu eller bä? Svårt att få tag i reservdelar? +/-?
Svar
1
· Visningar
384
Senast: Amanda_F
·
Mat Tänkte köpa ny airfryer när skatten kommer. Men så var det det här med att bestämma sig 🫣 Har skalat ner det till 2 st i alla fall, en...
Svar
4
· Visningar
396
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Borde finnas flera som har det, väl? Är ni nöjda? Jag har tidigare tyckt att jag inte velat vara låst till att när jag vill ta av mig...
2
Svar
32
· Visningar
1 534
Kropp & Själ Solglasögon som ser ut som "vanliga" casual solglasögon men har "sportiga" egenskaper som gör att de även lämpar sig för t ex löpning...
Svar
5
· Visningar
439
Senast: Badtz Maru
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp