Solrosfrön - giftigt ?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Spegelboll
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 2 246
S

Spegelboll

Är det giftigt för hästar att få i sig solrosfrön ? Om det finns solrosfrön i havren ( inte mkt), blandat.. Gör detta jättestor skada i såfall ?

Sv: Solrosfrön - giftigt ?

Nej, jag tror absolut inte solrosfrö är giftigt.
Finns användare som fodrat hästarna med Solrosfrön istället för annat kraftfoder.

Läste nyss i min tidning IForm nr 1/2006.

Någon frågade om hur mycket nötter o frön hon får äta för att inte gå upp i vikt.
Svaret var bla att man inte ska äta allt för mycket solrosfrön då de har ett högt innehåll avtungmetallen Kadmium som kan ge njurproblem.

Vet inte hur Kadmium påverkar hästar men ville iallafall berätta vad jag läst.

:bump: :bump: :bump:

Ja, solrosor hör till de växter som suger åt sig kadmium om de växer på en plats där kadmium finns i jorden. I solrosfrön kan finnas nästan lika mkt kadmium som man kan påträffa i morötter, linfrö och sockerbetor samt lite mer än i vetekli i snitt. HH

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
892
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
441
Senast: screen
·
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 158
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 229
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka