Bukefalos 28 år!

Solskenshistorier hitåt tack!

AnneSofie

Trådstartare
Nu vill jag ha erfarenheter av hovledsinflammationer som slutat lyckligt! Måste få lite kraft att peppa mig själv..:smirk:

Pållan blev dålig i höstas infl. hovled bf konstaterades och lederna sprutades. Kändes bra fram till mitten av maj i år då det va kört igen. Beh hov/kotled bf (mest halt hf) Återbesök igår. Då var hon ohalt skritt/trav på rakt spår, men halt hf i trav på böjt spår.(alltså förbättring sen i maj) Beh i hovled hf igen.

Nu ska hon skrittas (ska utöka till ca 40min/dag, även lite trav efter ett tag om hon känns bra) i två månader, sen återbesök om hon inte är bra. Är hon inte bra då ska hon beh igen, men händer inget då sa vet att prognosen är dålig. Fast "bara" så pass dålig att hon enbart funkar som promenadhäst.

Suck..börjar bli rutinerad nu när det gäller åka till ultuna, tvinga i pållan butta samt tempa mm...:smirk:

Om det är någon som känner till en bra equiterapeut/kiropraktor eller vad som helst här i uppsala/enköpingtrakten får ni gärna pm:a mig namn och tel till denna!

Men som sagt, hit med riktiga solskenshistorier nu!!:banana:

/annesofie
 
Sv: Solskenshistorier hitåt tack!

Jag har väl ingen solskenshistoria som hjälper dig kanske men jag kan berätta om mitt sto som fick diagnosen "hovledstrålbenshälta!" för lite drygt två år sedan.. Som du kanske känner till så är det "omöjligt" att bli frisk från strålbenshälta då detta är en benämning på röntgenförändringar på strålbenen och det kan inte "tillbakabildas". Jag fick aldrig se dessa röntgenbilder på strålbenen men ordination var då pg-beslag livet ut. Å bara ridning på mjukt underlag rakt fram.. Hur tusan gör man det om man inte har en galoppbana? I paddocken är det mjukt men där måste man svänga.. I skogen är det rakt fram men där är det hårt underlag..

Det gick ju helt enkelt inte så jag fick rida på som vanligt ändå.. Och jo pålla blev ohalt tack vare sina "superduper" skor.. Till saken hör ju att dessa dojjor är fruktansvärt dyra i längden å de trillade av som plockepinn.. Å det tog en timme att sko med dem.. Allmänt superjobbigt..

För att göra en lång historia kort så röntgades pålla förra året i strålbenen. Den här gången fick jag se bilderna.. Gissa vad? Finare och mer oförstörda strålben hade veterinären aldrig sett..:eek: (Inte samma vet som förut)

Här hade jag gått i åratal och kämpat med dessa skor i onödan.. Å vad det har kostat..

Det jag vill säga med detta är att tyvärr tyvärr så vill även veterinärer tjäna pengar och det är ganska lätt att "dra till" med något som kunden bara köper rakt av. Man vill gärna lita på sin veterinär..

Idag går pålla helt oskodd, hon är ömfotad när man rider på grus men helt perfekt på gräs och annat underlag.

Lycka till!

Ps. Vet en bra equi i Tierp, kan pm:a nr när min telefon kommer tillbaka!:D
 
Sv: Solskenshistorier hitåt tack!

Hej!

Mitt morgansto, som i år är 13 år, fick en kotledsinflammation i sitt högra bakknä när hon var 5 år gammal. Jag började åka till Helsingborg för att behandla henne, många långa resor... Jag följde konvalescent programmet till punkt och pricka, gick och gick och gick. Men hon fick tillbaka det ändå, det är så lätt hänt eftersom de har ont och så överbelastar de andra ben och så blir det inflammationer igen. Hon fick hovledsinflammationer fram, vid ett tillfälle var hon halt på tre ben... Behandling och konvalescent. I o m att de får behandling och måste vara mer stilla mer än vanligt så kan det ju göra att allmäntillståndet också blir nedsatt. Det är en tuff period när man är mitt i allt det där.

MEN! Beauty blev HELT frisk i alla fall. Under konvalescenttiden så körde jag faktiskt med lite akupunktur, massage, kiropraktor...allt för att hon skulle återhämta sig. Men det som jag tror var den avgörande faktorn var att från det att hon började bli bättre så tömkörde jag henne bara i ett 1 1/2 år. Korta stunder först och till slut var vi ute på långlångturer med trav och galopp. Tömkörningen var bra för uppbyggnaden tror jag. Hon fick ingen extra belastning med mig på ryggen. Inget voltarbete heller, vilket också kan skapa överbelastning. Efter den tiden blev hon bättre än någonsin! Och sen blev hon på tjocken och fick en fölis, men det är ju en helt annan historia... :)

Så håll ut! Ta hand om din häst och det kommer bakslag då man tror det är kört men det kommer gå bra om du älskar din häst och ger han ditt allt!

Allt gott,
Fia
 
Sv: Solskenshistorier hitåt tack!

Tack för återväckt hopp! :bow:

Kommer göra allt för att min skrutt ska bli frisk, har haft henne så länge och hon har gett mig så mkt genom åren, så nu är det min tur att ställa upp!

Men som sagt det är lätt att känna hopplöshet ibland när det inte blir bra nångång.
Hon är röntgad ua (förutom mindre pålagringar vid ett ligamentfäste vid kronlederna bf som vet sa inte borde spela nån större roll) så hon borde ju rimligtvis ha alla förutsättningar för att bli frisk!

Men tack tack för att ni delade med er!:)
 
Sv: Solskenshistorier hitåt tack!

Knäledsinflammation menade jag givetvis... tack för uppmärksamheten!

Mvh Fia
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 387
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 371
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 877
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 580
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp