Solskyddsfaktor

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare Piffelina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 287
P

Piffelina

Dottern är nu över året och jag har försökt läsa på om vilken solskyddsfaktor som är bäst för sådana småttingar men det är ju en djungel. Vilken använder ni andra?

Sv: Solskyddsfaktor

helst heltäckande kläder, annars så hög faktor som möjligt
vi brukar börja på 25 eller nåt, i början av sommaren

Vi har ganska många heltäckande tunna kläder till henne, men ibland blir det en kortärmad body och när hon sitter i vagnen så är det svårt att undvika sol på armar och ben.
Jag tänkte mest på vilket märke ni har? Jag funderar lite på Apoliva spf 30 från Apoteket.

Åh bra tråd. Jag undrar också vad man skall använda. Något speciellt man skall undvika?
Hoppas många kan det här :)

Jag läste en artikel om att man bör undvika de som innehåller zinkoxid. Men alltså det kommer olika larm om alla möjliga saker hela tiden som man ska unvika ;) Så jag ska gå ner till apoteket snart när dottern har vaknat och se vad de säger.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har köpt den här: länk. Men vi använder i första hand kläder som solskydd.
De förbjöd nyligen solskydd baserat på zinkoxid (partikelfilter), men de som annars finns är kemiska filter som tydligen ska lagras i kroppen. Den solkräm jag valt är en med kombinationsfilter.

Jag vill tipsa om att vid alla såna här funderingar surfa in på testfakta.se som har en massa test, bl.a på solkrämer för barn. Vi har kört på testvinnaren förra säsongen, men den färgade kläder, testar andra-platsen just nu Garnier spf50 (har inte tvättat några ljusa kläder sedan vi började med den krämen så jag vet inte om den missfärgar).

Här är testresultatet: http://www.testfakta.se/img/2008/5/20/37810.pdf
Här är info allmänt om testet: http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=37814

Den (Garnier spf 50) anvander vi ocksa, har bade i spray och kramform, funkar jattebra :) plus att vi har investerat i "solklader" som torkar snabbt efter bad etc.

Jag har köpt den här: länk.

Vi köpte samma. Slängde ut förra årets inköpta Bamse-kräm som innehöll zink (men den som finns på Apoteket nu är med ny formula och zinkfri). Att den var 50 SPF var kanon; finns ju ingen anledning att ha lägre på barn!

Jag har köpt den här: länk. Men vi använder i första hand kläder som solskydd.
De förbjöd nyligen solskydd baserat på zinkoxid (partikelfilter), men de som annars finns är kemiska filter som tydligen ska lagras i kroppen. Den solkräm jag valt är en med kombinationsfilter.

Den där har vi också:)

Har funderat på detta ämne och har ingen aning om vad man bör köpa... Det ska inte vara zinkoxid, inte kemiska filter, inte parabener... Har sett flera som kör på aroma kids och jag har letat efter en innehållsförteckning men går bet. Någon som har en flaska och kan upplysa mig? :P

Förra året köpte jag en Vichy 50+ på apoteket och den används i år oxå. Den innehåller inga farliga medel som barnets lilla kropp inte kan bryta ner som det stod mkt om i tidningarna förra året. Solskyddet stannar på huden och går inte in i kroppen.

Jag pratade med två i personalen på apoteket och de rekommenderade apoliva spf 30 då jag enbart kommer ha den till armar och ben när hon sitter i vagnen. Så vi testar den ett tag och funkar den inte bra, testar vi en annan ;)

solskydd med fysikaliskt filter och faktor 25, rek till små barn, brännskador, väldigt känslig hy osv:)

Liknande trådar

Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
1 427
Senast: tomte
·
Småbarn Vi har en Bugaboo Donkey Duo som sjunger på sista refrängen, och det är dags att skrota den. Jag har tittat på Thules cykelvagnar. När... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 882
Senast: Seaside
·
Småbarn Jag försöker hitta recept på mat som barnen gillar. Sonen kastar det mesta på golvet och dottern äter nog som de flesta snart 3-åringar...
Svar
14
· Visningar
1 162
Senast: cherie
·
Småbarn Hej, Önskar lite input här men om ni ska döma och ge kommentarer om hur taskigt det är att inte låta barnen sova med föräldrar kan ni...
Svar
17
· Visningar
1 129
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka