sommar feta hästar + sadlar?

Buck

Trådstartare
hur gör ni med sadlar under sommaren? min häst har blivit tok tjock nu efter mer än en veckas vila och gräs hage på dagen.

sadeln ligger inte bra alls :( och precis innan hon sparkade av sig skon och hovslagar jakten började vilket var orsaken till vilan så låg sadeln bra, bara sadelgjorden som krympt lite:angel:. hade planerat in intervall träning och mycket muskel byggande övningar för att banta ner magen lite, men nu blev det liksom direkta motsatsen :(.

hur gör ni? lägger en padd/ tar bort padden under sadeln och rider på som vanligt och hoppas att hästen inte tar allt för mycket skada av det, eller köper ni nytt?

planerar att damma av barbacka padden och säkerhets västen samt ev slänga på en munkorg på hästen delar av dygnet.
 
Sv: sommar feta hästar + sadlar?

Bomlöst :) Fast sen ser jag faktiskt till så att inte hästen blir så fet. Min häst svullnade första månaden, hon höll en massa vätska, nu har kroppen vant sig och hon ser i stort sett normal ut igen.
 
Sv: sommar feta hästar + sadlar?

hade det hänt hade jag nog använt barbackagjord.
 
Sv: sommar feta hästar + sadlar?

jag brukar försöka hålla hullet nere på sommaren(hästens alltså :p), hon var inte smäcker innan den lilla vilan men att sadeln skulle ligga så katastrofalt nu kunde jag inte räkna ut.

blir ju extra roligt nu att rida barbacka när tok hästen stått så länge :rofl:,

får motionera henne 2ggr om dagen med longering och barbackaridning tills hon är slank(are) igen och då ev pröva ut en ny sadel :(
 
Sv: sommar feta hästar + sadlar?

Reglerar foderintaget och tömkör till sadeln passar. Men som tidigare sagts: jag försöker reglera det där innan det blir problem, för jag tycker risken är så stor att det blir större och allvarligare problem (jag har seriös fångest).
 
Sv: sommar feta hästar + sadlar?

Låter inte hästen bli så tjock att inte sadeln passar ;) Enkelt att säga men ack så svårt!! Har dock lyckats riktigt bra i år.
Faktum är att den passar bättre nu än när jag köpte den då han gått ner ytterligare i vikt och fått liiite mer manke sedan jag fick bytt till en annan sadel i våras :)
 
Sv: sommar feta hästar + sadlar?

Bantar hästen om skadan redan är skedd eller ser till att den inte blir så fet. Under bantningen så blir det tömkörning, barbacka eller bomlösa sadeln.
 
Sv: sommar feta hästar + sadlar?

Reglerar foderintaget och tömkör till sadeln passar. Men som tidigare sagts: jag försöker reglera det där innan det blir problem, för jag tycker risken är så stor att det blir större och allvarligare problem (jag har seriös fångest).

Så svårt att reglera foderintaget när de går på gräs... önskar att jag hade tillgång till hagar utan gräs just nu. Med ny häst som är lite mer rundlagd än gamla så har jag också utvecklat viss fångest:crazy:... Men enda hagarna som vi har utan gräs är sjukrutorna och där bodde vi hela hösten/vintern pga knäskada, så de försöker vi undvika.
 
Sv: sommar feta hästar + sadlar?

Jag har också problemet lättfödd häst+rätt mycket eller kraftigt bete (iaf i år). Min valack fick (små) fettdepåer uppe vid mankammen = panik hos matte. Jag slängde på en betesreducerare. Kan det vara något att prova?
 
Sv: sommar feta hästar + sadlar?

Våran ponny blev jättefrustrerad när hon fick ha en betesreducerare. Så vi skippade den och körde sandhage med hö ist. Tror hon hade fått psykiska problem av att fortsätta gå med den.
 
Sv: sommar feta hästar + sadlar?

Men om du skaffar en bomlös av den lealösa varianten (dvs padduppbyggda) borde du ju kunna rida ganska mycket. Och självklart munkorg.
 
Sv: sommar feta hästar + sadlar?

Nu har inte jag det problemet..

Min häst går på bete på dagarna och grushage med hö på nätterna och har bara gått upp lite men det gör ingenting :)

Annars så är det barbacka, bomlössadel eller sadel med koppjärn som gäller om hästen bara breddat sig.

Men en bomlös för såna här perioder är ju inte fel att ha liggandes hemma...
 
Sv: sommar feta hästar + sadlar?

Jag önskar jag hade det bekymret! Min har istället svårt att hålla vikten på sommaren, han gillar inte riktigt värmen och står helst under ett träd och sover.
Han är alltså hästen som behöver det feta betet :)
 
Sv: sommar feta hästar + sadlar?

jag kan ju säga att jag absolut inte har råd med en bomlös sadel... speciellt inte om jag ska prova ut en ny hoppsadel efter bantingen(tror det kommer behövas då nuvarande sadel inte var optimal innan heller, var först de senaste månaderna som den låg bra).

kan kanske låna en bomlös av en vän dock, men tror inte den kommer ligga så bra då hästen har en stor manke och det är en sadel utan paneler.
 
Sv: sommar feta hästar + sadlar?

Vi alternerar mellan 2 hagar.
Just denna vecka går dom i hårt betad hage på nätterna och den uppvuxna på dagen.
Nästa vecka när hagen med mer gräs är betad så blir det dygnet runt där så skall den nedbetade hagen putsas från ogräs och få växa till sig.
Jag har både bomlös och bomsadel att alternera med.
Skall lägga ut min gamla kariflex bomlösa till försäljning när jag får ork.
Låter som om det är bra att sälja nu med sommarfeta hästar;)
 
Sv: sommar feta hästar + sadlar?

Du får börja spara till en tjockis sadel då :P

Tex ST sadlarna funkar ju på hästar med mer manke och de brukar finnas billiga begagnade :)

Men visst är det drygt med det här eviga pusslandet med passande sadel... :cool:
 
Sv: sommar feta hästar + sadlar?

för en sadel som jag inte kan tävla i så är max priset i nuläget 2000 :p, då har jag 6000 för en begagnad bomsadel.
sen är min semester ersättning/sadel budget slut XD.

ska jag köpa bomlöst så vill jag ha en dressyr modell (behöver en dressyrsadel ändå). hittar bara soffkuddar som passar min budget och tror inte de passar hästen så bra...

nåja nu ska jag ut och longera hästen och rida lite, håller tummarna för att jag inte flyger av.
 
Sv: sommar feta hästar + sadlar?

Du kan ju köpa en ST dressyr (Förutsatt att den passar hästen såklart) å den kan du ju tävla i :)
Det har iaf jag gjort :p
Dock kostar den väl kanske lite mer än 2000...

Du får råna en bank så löser sig problemet ;)
 
Sv: sommar feta hästar + sadlar?

:rofl: råna en bank hade varit en bra ide om man inte var dotter till en polis :p.

men nu när jag provade sadeln med padd (och en häst som stod på alla benen) så låg den inte så mycket i bakvikt, släpper lite bak när jag står i stigbyglarna dock... får bli en snabb ner bantning av häst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 387
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 264
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp