Sommarbete = diarré?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Linker
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 122
L

Linker

Båda hästarna på sommarbetet har fått diarré. Ena vallacken dricker ordentligt medans den andra knappt dricker alls :crazy: Hur ska man få hästen att dricka? vad kan det bero på? Tacksam för svar.

Sv: Sommarbete = diarré?

Har typ samma problem! Min sommarhäst Pompe dricker nästan inget heller, även om jag erbjuder vatten, och han har också haft diarré ett par dagar nu. :confused

Sv: Sommarbete = diarré?

Det kan bero på för snabbt byte till bete (ingen tillvänjning) men också pga den låga ts-halten i bete, så det blir lösare i magen. Oftast brukar det bara vara att avvakta, så hästen hinner vänja sig.

Det är svårt det där med vatten. :crazy: Det jag vet är att man kan ge betfor med mycket vatten. :) Koksaltlösning kan man också ge, men det har jag aldrig gjort så nån annan får berätta om deras erfarenhet av det.

Liknande trådar

Hundhälsa Hunden har fått hotspot och därmed tratt. Självklart är allt elände just nu. Hon tycker hon knappt kan röra på sig och fattar inte hur...
Svar
11
· Visningar
993
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
912
Senast: WildWilma
·
Hästvård Jag pratade med två veterinärer på kliniken när jag var där för Barkas senaste ultraljud. De kunde båda tänka sig att problemen vid... 2
Svar
20
· Visningar
1 899
Senast: sorbifolia
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 232
Senast: Mint
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Oseriös avel 2023