Sommarbete, utan daglig tillsyn?

Taken

Trådstartare
Har fått en förfrågan om att ha antingen mitt sto med föl som kommer här i vår eller hingsten jag har på 1 år på sommarbete. De ska inte gå ihop utan det blir antingen hingstbete eller fölbete beroende på hur många som är intresserade.

Svaret är nog ganska självklart, men vill ändå höra vad ni tycker.

Ägarna bor ca 3 mil från betet så jag undrade lite just om daglig tillsyn. Jag själv bor lite längre än så.

Jag tycker ju själv då att man bör ha daglig tillsyn, men.....Ägarna kan då tyvärr inte åka dit varje dag och man kan ju inte begära att de som bor i närheten ska titta till hästarna. (Har inte hästar själva)

Alla kanske inte är så "petiga" som jag men känns ju alltid bra att ha hästarna under kontroll.

Sv: Sommarbete, utan daglig tillsyn?

Har fått en förfrågan om att ha antingen mitt sto med föl som kommer här i vår eller hingsten jag har på 1 år på sommarbete. De ska inte gå ihop utan det blir antingen hingstbete eller fölbete beroende på hur många som är intresserade.

Svaret är nog ganska självklart, men vill ändå höra vad ni tycker.

Ägarna bor ca 3 mil från betet så jag undrade lite just om daglig tillsyn. Jag själv bor lite längre än så.

Jag tycker ju själv då att man bör ha daglig tillsyn, men.....Ägarna kan då tyvärr inte åka dit varje dag och man kan ju inte begära att de som bor i närheten ska titta till hästarna. (Har inte hästar själva)

Alla kanske inte är så "petiga" som jag men känns ju alltid bra att ha hästarna under kontroll.
Ja, om man ska vara "petig" så är det lag på daglig tillsyn. Bor det ingen annan i krokarna till sommarhagen som kanske skulle kunna titta till hästarna när ni inte har möjlighet?

om ni blir fler hästägare som har samma bete kan ni ju ha rullande schema?

Självklart ska hästarna ha daglig tillsyn! Tänk om något händer, bara en så simpel sak som att någon häst lycka hälla ut vattnet, ska hästarna stå utan i flera dygn då:confused:

Nej i det här fallet är lagen glasklar, hästar ska ha daglig tillsyn och sto med föl ska ha tillsyn flera gånger per dag.

man kan ju inte begära att de som bor i närheten ska titta till hästarna. (Har inte hästar själva)
QUOTE]

Självklart inte utan ersättning, men för en summa som motsvarar 2x6 mil om dagen (tid + kostnader) borde det inte vara omöjligt att hitta någon som ställer upp de dagar man inte kan/vill åka själv...

Självklart vore det bra med någon med erfarenhet av hästar, men att någon närboende håller koll på att alla hästar finns kvar i hagen, inte är uppenbart halta/sjuka och att det finns vatten måste vara mycket värt om man har så långt till betet.

sjalvklart daglig tillsyn och helst var man kan se hastar fran sitt hus.. men det ar ju inte nodvandigt..

dock undrar jag. varfor har du inte unghingsten med ston?? den basta uppfostran som han kan fa.. jag har min (i june) 2 aring ga med gammelmarr, en vallack och ett 4 aright sto dagligen har i paddock.. ok han ar inte sa hingstig annu men nar jag har haft unghingstar har jag alltid haft dem med gamla ston.. da far de uppfostran banne mig.. och folet har en lekkamrat ocksa..

jag skall inte borja med hur folk tanker om hingstar.. men nej till betet om det inte finns daglig tillsyn.. hahellre dem hemma da.. man BEHOVER ju inte satta hastar pa bete hela sommaren..

dock undrar jag. varfor har du inte unghingsten med ston??
Kanske för att man inte vill riskera att få ett oönskat föl nästa år?
Eller ett skadat eller en skadad unghingst?
Finns betydligt fler risker och nackdelar än fördelar med att låta en ettårig hingst gå ihop med ston under en hel betesperiod.

Kanske för att man inte vill riskera att få ett oönskat föl nästa år?
Eller ett skadat eller en skadad unghingst?
Finns betydligt fler risker och nackdelar än fördelar med att låta en ettårig hingst gå ihop med ston under en hel betesperiod.

och de blir inte skadade nar de gar ihop en hel flock med andara unghingstar?? jag har sett mera skador den vagen an med ston.. som kommer att behandla en ettaring som en babies.. och sallan betacker en sadan ung hingst .. mkt ovanligt i alla fall med mina hastar (och andras som jag kanner). Vad stona kommer att gora i stallet ar att uppfostra unghingsten, visst han kan forsoka att betacka men later stona honom gora det?? knappast.. men sen ar det ju hast och hast ocksa.. jag talar fran egen erfarenhet...

Unga hingstar som är i samma ålder ålder skadar sällan varandra allvarligt. Skador brukar uppkomma när man blandar olika åldrar av hingstar i samma flock och speciellt om det finns ston i närheten.
Däremot finns risken att en hingst från åtta månaders ålder och upp kan betäcka och få stona dräktiga. Vilket tyvärr ganska många blivit medvetna om först när det varit försent. Så det är betydligt allavarligare risker med att låta en unghingst gå med ston om man inte vill riskera dräktighet än med jämnåriga hingstar.

Daglig tillsyn tycker jag är självklart, dock vet jag hur knepigt det kan vara att få ihop vardagen då.

Eftersom betet är såpass långt bort, kan du inte be någon närboende som kanske har hästintresserade barn/ungdomar att titta till hästarna de dagar som du inte kan?
Du skulle kanske kunna erbjuda de en liten slant för det, t ex 50-100kr/gång så har du dessutom hjälpt en ungdom med ett litet sommarjobb/extraknäck som ofta är så svårt för dem att hitta idag.
Och dessutom är det betydigt billigare än vad det kostar att åka fram och tillbaka med bilen.

Grannens unghingst fick betäcka sin egen mor..... så visst är det vanligare än man tror.

Aldrig. Jag bor på gården och har mina beten hemma. Det blir promenad varje morgon innan jobbet för att kolla till alla, sen kollar hundvakten dom mitt på dagen, och sen minst en kollning på eftermiddagen och en det sista innan jag går och lägger mig.

Dumheter..mitt sto blev dräktig på första språnget med en 14 månaders hingst häromåret (tjuvbetäckning). Det är väldigt vanligt att så unga hingstar betäcker. Snarare är det ovanligt om dom inte gör det. Speciellt med nya ston i hagen. Kan bli lite lugnare och mer familjärt i en flock som den föds in i. Men det är ingen säkerhet det heller. Grannhingsten betäckte sin mor och syster vid ett års ålder. Fasansfull..oansvarigt och korkat!

Har bete hemma på gården och hade ändå inte tagit dit stoet med fölet då det ska komma ett annat sto med föl hit till gården.

Fast hingstbete hade ju varit helt ok, men drar mej för att det kanske inte blir daglig tillsyn.

Klart man kan dela på att åka och titta till de, antar att ägaren till betet tänkt så. Kanske fråga någon som bor i närheten om de vill titta till hästarna.

Fast ändå, så på något sätt känns det inte lika tryggt.

Daglig tillsyn måste hästarna ju få!

Men det kan ju faktiskt duga med folk som inte är så hästkunniga ser till dem de dagar ni inte kan (om ni inte hittar någon hästkunnig)
T.ex min mormor och morfar som inte är hästkunniga har fått sett till hästarna under en vecka på sommaren när jag varit iväg.

De flesta människor med sunt förnuft ser ju om något är helt tokigt, t.ex sår, grav hälta, inget vatten osv. Skulle något ha hänt är det ju bara att slå en pling på telefonen så får någon åka dit och kolla läget.

Daglig tillsyn tycker jag är självklart, dock vet jag hur knepigt det kan vara att få ihop vardagen då.

Eftersom betet är såpass långt bort, kan du inte be någon närboende som kanske har hästintresserade barn/ungdomar att titta till hästarna de dagar som du inte kan?
Du skulle kanske kunna erbjuda de en liten slant för det, t ex 50-100kr/gång så har du dessutom hjälpt en ungdom med ett litet sommarjobb/extraknäck som ofta är så svårt för dem att hitta idag.
Och dessutom är det betydigt billigare än vad det kostar att åka fram och tillbaka med bilen.

Sen kan dom MMSa en bild varje dag:angel:

Jag skulle inte få nerverna i behåll om jag inte tittade till mina hästar minst en ggn om dagen. Jag säger som en del andra redan föreslagit; Går det inte att dela upp tillsynen, så att ni turas om att åka?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla... 2 3
Svar
58
· Visningar
10 348
Senast: Skye
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 641
Relationer Såhär i bröllopstider har jag fått en inbjudan för någon månad sedan. Mamma ska gifta sig med sin sambo sedan många år tillbaka. Jag är... 2 3
Svar
43
· Visningar
7 446
Senast: Avalbane
·
Äldre Hejhopp! Tänkte höra med er vart eran bästa solsemester inom Europa har varit? :) Det är nämligen så att min 30års dag börjar närma sig...
Svar
14
· Visningar
1 235
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Klippmaskin till tjock päls
  • Guldfasanerna