Sommarföräldrar 2011

Sv: Sommarföräldrar 2011

Jag har väl varken dolt eller skyltat med det på facebook.
Har inte gjort någon status i stil med "tjohooo jag ska ha barn!" eller lagt upp nån ultraljudsbild men visst har det nog nämnts i någon konversation. Men å andra sidan är det inte riktigt jag att statusuppdatera där stup i kvarten heller..
Gravidbilder? Är sällan jag lägger ut några kort där alls men skulle det var någon bild som jag ville posta skulle jag inte bry mig ifall magen syntes på den om det är så du menar.

(sen har jag faktiskt fått kritik för att jag inte skyltat mer med det på FB av ett par vänner som bor långt bort, de hörde på omvägar o trodde inte på "ryktet" för jag hade ju inte skrivit det i någon statusuppdatering! haha)
 
Sv: Sommarföräldrar 2011

*kl*

Tack för alla lyckönskningar!

I all korthet (jag har nämligen en liten som jag måste gå och beundra igen, och så har jag sedan klockan sex i söndags morse sovit ca 5 timmar sammanlagt, så jag överväger skarpt att lägga mig lite...):

En snabb förlossning är inte bara en välsignelse. Det var rätt jobbigt också och det fanns ingen chans till någon sorts smärtlindring över huvud taget. Men å andra sidan hann man inte jaga upp sig heller.

Jag kollade färdigt på Germany's Next Topmodel (man måste ju prioritera!). Tills programmet var färdig hade min man fyllt i badvattnet (han ville ha det berömda badet avklarat lite snabbt, eftersom han till skillnad från mig trodde att det nog kunde vara dags). När jag klev i badet var allt rätt lugnt, värkarna kom ca var 5-7 minut och var jobbiga men gick bra att andas igenom med "avslappning" (nåja). Badade kanske 20 minuter och värkrna blev starkare och kom oftare. När de kom regelbundet var 4,5 minut kravlade jag ur badkaret och sa till min man att vi kanske skulle åka in på kontroll i alla fall (fortfarande var jag säker på att det var förvärkar, men babyn rörde sig inte så mycket längre så jag vill kolla). Maken var helt hektisk och försökte färdigställa någon sorts packning och samtidigt hålla koll på mig. Mitt största problem var att jag inte visste vad jag skulle ta på mig (eller hur det skulle gå till, för det var tätt mellan värkarna nu och medan de höll på kunde jag inte göra någonting.)

I bilen kom de regelbundet var tredje minut och var ganska onda. Jag andades och stönade nog lite och höll koll på att han körde fint och försiktigt (man måste ju inte bli hysterisk av lite förvärkar liksom).

23.56 var en värk slut och då tänkte jag att vi precis skulle hinna en till innan kliniken, och att det var rätt praktiskt, för den kunde jag ta i bilen och inte på väg in. 23.59 enligt bilens klocka parkerade vi utanför kliniken och nästa värk klingade precis av. Promenaden in gav väl antagligen "dödsstöten" för därefter kom väkarna utan uppehåll. Vattenavgång 00.00 står det i journalen, det var ca 30 sekunder efter att vi kommit in.

Då var det riktigt jobbigt och en normal första undersökning gav barnmorskan upp ganska snart. En elev höll ctg-sändarna mot min mage en kvart eller så, sedan gav de upp och bm sa att vi skulle direkt in i förlossningssalen för det var nog dags att börja krysta! Mellan två värkar kände hon efter och då var jag 10 cm öppen.

Min man kom ihåg cd-skivor och HypnoBirthing från brevet, så rapporterade plikttroget till bm. Hon sa att hon inte kände till detta men att de självklart ville hjälpa till så gott det gick. "Er man sa något om HypnoBirthing..." började hon, varpå jag väste "Det kan vi nog glömma nu!" :D I övrigt sa jag inte mycket mer än "Vatten!" och "Store Gud!" tills gullungen kom. Men man måste ju säga att övningarna nog hjälpte eftersom jag klarade av hela öppningsskedet utan större besvär, eller snarare utan att riktigt fatta vad som pågick. Rekommenderas alltså!

Det där med att andas ut barnet funkade dock inte riktigt. Jag försökte tänka på andning och avslappning, men det gick inte så bra. :crazy: Lite tror jag att det hade att göra med att jag blev så överumplad också. Han fastnade lite vid blygdbenet, så där anvisade bm mig att ta i för att få förbi honom, vilket ledde lite sprickande och skrapsår. 02:00 är han född!

Angående att bli sydd så kan jag bara rekommendera att verkligen tydligt kommunicera att man ska bli tillräckligt bedövad. Till mig sa gyn rätt ut att hon inte kunde bedöva helt. Jag blev då helt hysterisk och hade antagligen sarkat ner henne om hon försökt, så det slutade med att de hämtade lustgas och en intravenös bedövning som komplement till lokalbedövning och spray. Om jag hade gått med på det hade de alltså sytt utan komplett bedövning... :crazy:

I övrigt funkar amningen ännu inte eftersom lillkillen är väldigt trött och mest vill sova. Jag har dock tillräckligt med mjölk och förmatar med spruta och då dricker han lite på egen hand ibland. Det ger sig nog med tiden.

Alltså måste han väckas för att matas var fjärde timme och det är om fem minuter, så det var allt för den här gången. Blev inte så kort trots allt.
 
Sv: Sommarföräldrar 2011

Men tänk vad häftigt att klara av hela öppningsskedet innan man ens åker in! :bow: Det låter som att du hade en väldigt bra förlossning, trots att du missade all smärtlindring.

Hur stor var pojken då? Har ni nåt namn klart?

Och ännu en gång - GRATTIS!! Även om jag är lite sur över trängseln... ;)
 
Sv: Sommarföräldrar 2011

Nej, 30 dagar innan är lite överdrivet. Om du bara har anmält att du ska ha FP (görs ju bara en gång) så räcker det att begära ersättning 10 dagar innan utbetalningsdatum. Jag brukar dock försöka begära ersättningen senast den 10'e varje månad för att vara säker på att få pengarna i tid. Peppar peppar så har pengarna aldrig vart försenade med en dag ens :)
 
Sv: Sommarföräldrar 2011

Stort grattis till killen majola! Du har deusstom lyckats förvärra min "rädsla" att inte fatta att det hela satt igång. Jag är inte känd för att vara smartast i stan så det skulle vara såt ypiskt mig att "jaha, är det här värkar?":D. Jag är dessutom lagd lite åt det där "inte ska väll lilla jag" och "jag ska itne vara till besvär". Menmen, du har ju bevisat att det går fint att köra den varianten också, om än jobbigt och smärtsamt!

För övrigt angående facebook. Jag har varken varit öppen eller inte. Efter ultraljudet i v. 18 har jag nämnt det i någon statusuppdatering och i någon konversation, men inga magbilder, ultraljudsbilder eller liknande.
 
Sv: Sommarföräldrar 2011

åh vad bra, då kanske det räcker att göra det första veckan i september då :idea:
 
Sv: Sommarföräldrar 2011

:laugh: ja men då så, det är den där jäkla SGI:n dom har svårt med me mitt..e så tröttsamt..och så skickar ja ett mail och undrar va fan dom pysslar med o då säger dom att min handläggare har försökt nå mig i tisdags..ööööö NEJ ja va hemma hela tisdagen och båda telefonerna va på..tröttsamma dom e!!

Men enligt min handläggare så granskar de inte ärendet innan du ansökt om föräldradagar. När jag gjorde det så tog det sedan 3 arbetsdagar innan jag fick ett telefonsamtal med lite följdfrågor och sedan ett muntligt ok att allt såg bra ut. Har du inte hört något sedan april så skulle jag, om jag var du, själv ringa dit och kolla vad som händer. Är du inte nervös att något är fel eller saknas...?
 
Sv: Sommarföräldrar 2011

Nej, vart då? Vet att jag läst nånstans på deras sida att 10 dagar innan utbetalningsdatum räcker. Men detta gäller alltså om man har allt klart och bara ska begära ersättningen, är det första gången kanske man ska vara tidigare ute ifall nåt saknas eller är fel.
 
Sv: Sommarföräldrar 2011

Står under handläggningstider och ja, det gäller första gången. Är alla papper klara så går det förmodligen fortare. Men det gäller då att både anmälan OCH (första) ansökan är gjorda och klara.
 
Sv: Sommarföräldrar 2011

Men enligt min handläggare så granskar de inte ärendet innan du ansökt om föräldradagar. När jag gjorde det så tog det sedan 3 arbetsdagar innan jag fick ett telefonsamtal med lite följdfrågor och sedan ett muntligt ok att allt såg bra ut. Har du inte hört något sedan april så skulle jag, om jag var du, själv ringa dit och kolla vad som händer. Är du inte nervös att något är fel eller saknas...?

Jag har haft massor me kontakt med dom sedan april..senast idag :grin: har fått papper att ja ska ringa dom nån vecka o det gjorde jag o svara på deras frågor. O nu idag så ringde dom igen och ställde frågor. Det som är så himla jobbigt för dom är att dom vet inte vilken inkomst dom ska gå efter. Det ska väl visst va 6 månaders sammanhängande inkomst men då ja började mitt jobb den 16 augusti och jobbade till feb ut på det stället innan ja sa upp mig, så bytte familjen assistansbolag och det rör till det för dom så nu måste dom räkna ut ett snitt på min lön..Ansträngande tydligen! Måste va den enda i sverige som byttat anställning inom en 6 månaders period..Ja blev sur på henne idag o sa att det va längesen dom fick mina intyg m.m och nu fick dom fan lägga på ett kol!! :D
 
Sv: Sommarföräldrar 2011

Verkar som att det skiljer väldigt mycket beroende på vart man bor vilken typ av hjälp man får och hur snabba de är. Trist.
 
Sv: Sommarföräldrar 2011

Man ska nog ta det hela på lite mer allvar än jag gjorde. Hade det varit måndag förmiddag och min man varit på jobbet så hade det nog kunnat bli lite svårt att hinna in (omöjligt utan ambulans). Det var för att värkarna kändes precis som förvärkarna var beskrivna i min bok. Och för att alla säger att man inte ska åka in för tidigt som förstföderska.

Namn: Julian Leander
Född: 06.06.2011 kl 02:00
Längd: 50 cm
Vikt: 3560 g
 
Sv: Sommarföräldrar 2011

Kan man lungt säga..jaja jag sitter inte i sjön men det e ju alltid skönt o ha saker klara så man slipper oroa sig. sånt här ska ju bara funka..suck.
Begärde i mars o skicka in alla arbetsgivarintyg i april..hur svårt ska det va?
Hon skulle fixa det idag sa hon och återkomma..vadå när ja ska ha nästa barn eller?? :devil:
 
Sv: Sommarföräldrar 2011

Ahhhhh :bump: FK ringde nu och sa dom va klara. Hade ju hänt en hel del med min lön så det va ett positivt besked :D
Äntligen kan mna koppla av. Skatten e påväg in oxå. Lyckliga gatan :laugh:
 
Sv: Sommarföräldrar 2011

*kl*

Nån som kan tipsa om vart man kan hitta ett tält...? Alltså ett mammaklänningkaftantuniketält...? Värmen tar kål på mig och jag vill gå runt naken hela dagarna. :crazy:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 973
Senast: Roheryn
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
10 207
Senast: bollen__
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt så här. To 6 juni – Omstart av program...
Svar
5
· Visningar
453
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 736
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp