Bukefalos 28 år!

Sommarföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har vi varit på en något försenad 5månkontroll. 68cm och 8790g inte undra på att det är tugnt att släpa på babyskyddet. Det börjar bli trångt om axlarna med så vi lär få byta om någon månad till bilbarnstol.

Hon har nog fått feber av sprutan men är än sålänge bara trött och varm. Ligger och sover på sambon i soffan nu. Hoppas hon sover bort det i natt lillskruttan
 
Det är otroligt hur liten reagerar på mitt mående.
Hittade vår katt, försvunnen sen i söndags kväll, idag - död. Troligen påkörd.
B blev väldigt påverkad av min gråt. Mina tårar har runnit i omgångar idag och de lär väl så göra ett tag till. Han petade på mig, log när jag tittade på honom. Började själv smågråta när jag grät.

Utan honom hade jag nog krackelerat totalt idag :heart.
💚
 
Idag har vi varit på en något försenad 5månkontroll. 68cm och 8790g inte undra på att det är tugnt att släpa på babyskyddet. Det börjar bli trångt om axlarna med så vi lär få byta om någon månad till bilbarnstol.

Hon har nog fått feber av sprutan men är än sålänge bara trött och varm. Ligger och sover på sambon i soffan nu. Hoppas hon sover bort det i natt lillskruttan
Oj. Är er skrutt stor eller vår liten?
På 8-månaderskollen i måndags visade vågen 8420 och längden 68 cm. Han ska ju i och för sig bara vara 6,5 månader egentligen.
 
Oj. Är er skrutt stor eller vår liten?
På 8-månaderskollen i måndags visade vågen 8420 och längden 68 cm. Han ska ju i och för sig bara vara 6,5 månader egentligen.

Hon ligger stadigt på 2 kurvor över medel på längden och 3 över medel på vikten. Så hon är rätt stor för sin ålder. Storebror var ungefär lika stor, korrigerad ålder, och är lång nu med. Inte mina gener barnen brås på, 155cm lång, sambon 189cm.
 
Bara vi som kämpar med vikten här? 5500 g vid sista vägningen 4 månader gammal. 5-månadersvägning nästa vecka, tror inte det når upp till 6 kg ens.
 
Bara vi som kämpar med vikten här? 5500 g vid sista vägningen 4 månader gammal. 5-månadersvägning nästa vecka, tror inte det når upp till 6 kg ens.

Det är samma för oss! Hon äter bra men rör sig konstant så hon gör av med all energi hon får i sig. Hon växer dock jättefint på längden så BVC är inte oroade. Mest jag som är oroad 😑

Hon vägde 5980 g på 5 månaders kontrollen. Vi har börjat ge lite mer gröt (0,5 portion Två gånger per dag) och hon har gått upp 250 gram på en vecka nu så förhoppningsvis håller det i sig.
 
alltså, dehär. Snart måste vi vill också börja övergå till fast mat. Eller. Kan man amma dem till 18-års dagen??

Skulle någon sagt förra gången att jag kommer helamma till 6 månaders skulle jag inte trott dem, var så knöligt och bökigt och vi kompletterade med 1-2 flaskor ersättning per dag från två månaders ålder.

Känner mig dock lite förvirrad hur jag skall göra rent praktiskt. Amningen funkar så bra så vill egentligen inte alls in och pilla med någon mat :o. Hans amningsrutiner passar dessutom inte alls in med våra matrutiner.
 
Bara vi som kämpar med vikten här? 5500 g vid sista vägningen 4 månader gammal. 5-månadersvägning nästa vecka, tror inte det når upp till 6 kg ens.
Vi tragglade ett tag men efter att vi gradvis gick över helt till ersättning tjockade han på sig. Och så är han väldigt glad i mat vad det verkar!
 
Vi besökte pappa i fredags. Allt gick bra men han var nog väldigt nervös över att träffa Noah. Det var lite överväldigande antar jag. Förstår att det är mycket tankar och känslor när man gått och väntat i nästan ett halvår på att få hålla sin son. Synd bara att han varit lite gnällig och kinkig på sistone. Men det gick över förväntan och de var väldigt fina tillsammans. Vi fick en present också, matchande mössor som pappa stickat själv. Vi hade dem idag på julmarknad och fick många kommentarer om dem! Vi får se när vi får möjlighet att åka tillbaka.
 
Vad kul att han äntligen fick träffa Noah @IsisEm .

Här rullar vardagen vidare trots kisses bortgång. Min mamma följde med oss hem igår då sambon är borta och jobbar och kommer hem onsdag kväll.
Detta gör att hon och B fått väldigt fin kontakt. Idag hade hon honom när jag åkte och handlade och var borta en timme (längsta tiden nån annan än hans pappa haft honom själv). Han sov när jag kom hem, sov totalt 1,5 välbehövliga timmar då.

Ska dock bli skönt byta mamma mot sambon snart. Hon blev inte överlycklig att höra att vi skaffat ponny :p. Vi har haft honom över två månader nu och har inte berättat förrän nu just för att jag visste hennes reaktion.
 
Ikväll ska jag hoppa in och jobba några timmar :nailbiting: känns sjukt läskigt just nu.... man har ju inte jobbat på nästan fem månader. Men samtidigt lite skönt att tänka på nåt annat en stund.
 
Bara vi som kämpar med vikten här? 5500 g vid sista vägningen 4 månader gammal. 5-månadersvägning nästa vecka, tror inte det når upp till 6 kg ens.

Vi kämpar lite här med. Nora är 5,5 månad och vi var på 5 månaders kollen idag + vaccination :cry:. Nora är 63 cm lång och väger 6225 g, hon var förvisso liten när hon föddes 2735 g, så hon har ökat bra, men idag tyckte BVC tanten vi gott kunde lägga till rapsolja i ersättningen (ammar mest men hon får 1-2 flaskor ersättning om dagen även)..
Hon får förvisso redan rapsolja i ersättningen sedan en vecka tillbaka men det pga förstoppning sedan vi börjat ge lite vanlig mat (dock pausat den sedan 2 veckor tillbaka), men nu när magen är som vanligt igen så ska vi börja ge lite vanlig mat igen.
 
Vi besökte pappa i fredags. Allt gick bra men han var nog väldigt nervös över att träffa Noah. Det var lite överväldigande antar jag. Förstår att det är mycket tankar och känslor när man gått och väntat i nästan ett halvår på att få hålla sin son. Synd bara att han varit lite gnällig och kinkig på sistone. Men det gick över förväntan och de var väldigt fina tillsammans. Vi fick en present också, matchande mössor som pappa stickat själv. Vi hade dem idag på julmarknad och fick många kommentarer om dem! Vi får se när vi får möjlighet att åka tillbaka.

Va kul med pappahäng. Tummen upp för det. Hur länge var det som ni måste vara i från varandra ännu?

Kul att han fixat mössor
 
alltså, dehär. Snart måste vi vill också börja övergå till fast mat. Eller. Kan man amma dem till 18-års dagen??

Skulle någon sagt förra gången att jag kommer helamma till 6 månaders skulle jag inte trott dem, var så knöligt och bökigt och vi kompletterade med 1-2 flaskor ersättning per dag från två månaders ålder.

Känner mig dock lite förvirrad hur jag skall göra rent praktiskt. Amningen funkar så bra så vill egentligen inte alls in och pilla med någon mat :o. Hans amningsrutiner passar dessutom inte alls in med våra matrutiner.


Jag tycker också att amning fungerar så bra att vanlig mat känns ganska jobbigt, speciellt rutiner... det tar ju sån tid med mat, göras iordning, barnet placeras i stol, städas efteråt och så, nu i början, ändå "tilläggsamma" efteråt. Och det går inte att göra var som helst utan då måste man börja planera sin vardag också.

Kanske gör jag det till en större grej än vad det är men tusan vad jag drar mig för detta. Just nu smakar hon bara lite från fingrar och har fått äta gröt då och då.
 
Här funkar också amningen väldigt bra. Den tar dessutom så fint och praktiskt på mammakilona utan större ansträngning eller minskat fikande :angel:.
Nu verkar vi ha åkt på en förkylning jag och barnen, så idag har vi än sålänge kört barnprogramsmaraton och soffhäng. Får se om vi orkar med höja ambitionsnivån lite i eftermiddag.
 
Här funkar också amningen väldigt bra. Den tar dessutom så fint och praktiskt på mammakilona utan större ansträngning eller minskat fikande :angel:.
Nu verkar vi ha åkt på en förkylning jag och barnen, så idag har vi än sålänge kört barnprogramsmaraton och soffhäng. Får se om vi orkar med höja ambitionsnivån lite i eftermiddag.
Kan bara instämma i det du skriver om amningen. Fasar lite för att nedtrappning på amning också kommer innebära mindre fika för mamman...

Hoppas ni snart är piggare igen.

@IsisEm vad roligt att resan och besöket hos pappan gick bra. Vet ju inget om er relation/ hur framtiden ser ut - men får tro ni får till fler träffar framöver.

Hade hemma några nyvunna mammabekantskaper med små på fika igår. Mycket trevligt - och jag kan bara konstatera att jag uppskattar det sociala, så får hoppas det blir fler gånger. Även om vi är ute på en del, så blir det lite mer avslappnat på ett annat sätt när det är utan aktivitet.
 
Va kul med pappahäng. Tummen upp för det. Hur länge var det som ni måste vara i från varandra ännu?

Kul att han fixat mössor
Om han sköter sig blir han helt fri ungefär lagom till ettårsdagen. Innan dess blir det ju fler permissioner och eventuell frigång eller halvvägshus eller vad det heter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 067
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 377
Senast: Madalitso
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 477
Senast: Juli0a
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
69 405
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp