Sommarföräldrar 2012?

Sv: Sommarföräldrar 2012?

Pettsson Japp, att vara hemma gör mig med till en retsam pina, det är tråkigt i längden (unigefär när man kommer på att dagen är lite utstakad efter tvprogrammen), jag har heller inga problem med att rida och sjukgymnasten sa att jag skulle fortsätta med det så länge det gick eftersom det stärkte musklerna och arbetade med musklerna i "rätt region", skönt o höra Jag går på vattengympa med en gång i veckan (mest pensionärer, men det fungerar fint!)

Det är ju det... blir långa dagar ibland!
Det var skönt att höra! Jag fick höra att jag borde sluta med tanke på foglossningarna. Sa att det är en av de få saker jag kan göra problemfritt, bortsett från på- och avsittning. Nu känns det bättre när du fick motsatt råd! :)

Varit på RUL idag <3

420108_10150575664764007_621679006_8880671_2118486260_n.jpg

Vad mysigt :) Fick ni veta vad det var för sort? Vi valde att inte ta reda på det. Mer spännande så, fast jag tror att det är en liten flicka.. men det trodde jag sist med och ut kom en pojke ;)

Idag har jag varit hos sjukgymnasten för foglossningen igen. FIck låna hem en tens apparat som jag ska använda minst 40 minuter om dagen och resultat såg man bäst om tre veckor. Har en hel arsenal med övningar med och stränga order om att fortsätta rida (så länge det känns bra med balansen), vattenrympa och lite simma (får bara sprattla, inte simma bröstsimsbentag). Den sjukgymnasten är en gammal räv och bestämd som få, men jag gillar det.. man vill liksom inte komma dit och säga att man inte gjort sina övningar om man säger så :o

Nu har mannen som tagit semester tagit Algot med sig till affären för att veckohandla och jag ska plugga är det tänkt, det är tyst i huset och segt att komma igång. Men jag får nog ta mig i kragen o få lite gjort känns det som. I morgon ska jag jobba, känns avlägset, var först hemma och vabbade en vecka och förra veckan hade jag sportlov, sedan har jag ju alltid ledig måndag.

Börjar känna mig som en tjockas nu och magen ser fläsig ut jämfört med sist (även om jag väger mindre än sist vid samma tidpunkt), har nog börjat inse läget. Innan jag vabbade visste bara de jag jobbade med att jag är gravid, undrar snart om inte barnen kommer fråga och föräldrarna höja på ögonbrynen. Kom ju tillbaka från föräldraledigheten i januari.. och sedan går jag hem igen i juni, ops :angel:

Fick svar på järnvärden och b12 värden, de var som jag väntat mig på gränsen till för låga. Läkaren som sagt att jag inte behöver äta järntillskott under hela graviditeten.. barnmorskan blev rent frågande. De ska ta nya prover om tre veckor. Det är bara sex veckor till påsk nu, sedan är det vår på riktigt :)

Åh vad härligt med rul!!

Jag har som vanligt inget direkt nytt att skriva, allt är som vanligt och jag märker inget av graviditeten. Började med att gå ner 2 kilo och har nu gått upp 0.8 av dem. 16+1 idag, ligger ju lite efter de flesta här.
Jag har ju varit helt anti att ta reda på könet medan sambon vill. Och jag har nog börjat vackla... det är säkert mysigt också att veta vad det är, likaså att det är spännande att inte veta. Åh jag vet inte. men har iaf till 21 mars på mig att bestämma :)

Jag tycker tröttheten har kommit tilbaka, vid 18 på kvällen är jag mer död än levande och har börjat sova middag med dottern när hon väl gör det = jag tvingar henne ett par dagar i veckan även när hon inte är trött..!

Min mage känns lite under fläsket, men allt eftesom magen växer flyttas ju bara fläsket med ut så jag ser bara dallrig ut. Likaså när jag sitter blir det bara valkar :(
Vi var ju på Gekås förra veckan men det blev ingenting i bebisväg. Stora tejjen fick lite kläder och jag köpte en del linnen och en sån svart-vit bredrandig tröja som många gravida har. Hade den på mig på en middag igår och alla trodde att jag hade gått ner en massa i vikt för jag såg så smal ut -haha det var ju precis tvärtom mot vad jag hade väntat mig iom bredrandigt :D Jäkla bra köp det där :angel:

KL

Själv går jag in i vecka 25 på torsdag :) det rullar på! Kroppen känns helt ok även om fogarna plågar mig av och till. Magen tycker jag är stor redan.... är inne på vecka 4 av 5 av min praktik på ett äldreboende och det har gått bättre än jag hade vågat hoppas, var rädd att det skulle bli fysiskt tungt men det har gått bra. Vissa dagar är det tyngre hemma med "jaga ettåring" och många blöjbyten :angel:

Tyvärr är jag inne på min tredje antibiotikabehandling för UVI orsakad av GBS, denna gång en dubbelkur på 3x i 10 dagar... :crazy: ett jobbigt orosmoln, men det är ju inte ett så ovanligt besvär och vi håller ju koll på det med regelbundna urinprover...

Knapplån

Även här rullar dagarna på. Jag är på jobbet och blir mer och mer begränsad till vissa uppgifter, samtidigt som pappret om graviditetspenning hänger över mig. Det har blivit ett sånt där jobbigt "måste" som jag känner att jag inte klarar av för att jag inte förstår. Egentligen vet jag ju att det bästa är att ringa FK och fråga hur de vill ha alla uppgifter...
Jag ska ju också skicka något intyg till min arbetsgivare, hej och hå. Det ska inte vara enkelt och lätt! Att jag dessutom förvandlats till den mest förvirrade inom två länsgränser gör saken ännu bättre.

Men jag ska inte klaga, för även om jag har en hel del ont och glömmer hälften av vad jag håller på med så känner jag mig ganska tillfreds just nu.

Jag är i vecka 25 nu och i vecka 32 kommer jag att få göra ett ultraljud till.
Jag har tidigare sagt att jag vill veta könet, men efter ultraljudet i vecka 19 (då vi inte fick veta) känns det som om det inte spelar någon roll. Jag kommer bli lika glad oavsett vilket kön det är.

När jag skickade in för havandeskapspenning (som det hette då) så skrev jag och min arbetsgivare tillsammans ett långt brev (3 A4-sidor) där vi förklarade hur en arbetsdag såg ut och att antalet lyft och vikten på dem varierade kraftigt. Det var aldrig några som helst problem att få igenom det trots att det sällan var några jättetunga lyft. Jag tror det bästa är att försöka skriva så noga som möjligt och vara ärlig över hur man själv upplever dagarna. Sedan gäller det ju som alltid att man hamnar hos rätt handläggare...

Här rullar graviditeten på och jag tycker emellanåt att det är riktigt jobbigt. Jag är så jäkla trött hela tiden. Det beror inte bara på graviditeten utan även på att min son varit sjuk och sovit dåligt till och från de senaste månaderna. Sambon började plugga 14 mil härifrån i januari, så han bor borta i veckorna. Jag är redan less på det fast det är nästan 5,5 år kvar...

Det tro jag kan vara en bra idé, att jag sätter mig med min arbetsledare och skriver.
Då blir det ju inte helt och hållet färgat utav mig. (Jag är sådär att när någon frågar hur det är så svarar jag hur det är just nu. Har jag skitont säger jag det, men om jag mår bra just nu men har ont resterande 23 timmar om dygnet så svarar jag ändå bra)

Just nu för tillfället sitter jag mest bara och njuter av min aktiva lilla bebis därinne i magen. :)
Jag ska snart ta med mig magen och krypa ner under täcket och sova.

Jag ha ringa barn sedan tidigare, men har en sambo som är en del bortrest i veckorna. Inte så mkt din, men det märks när han inte är här. Så har det varit hela tiden och jag gick in i förhållandet fullt medveten om detta. Och jag tycker att det är LYX de kvällar vi kryper ner tillsammans.

Ja, man får njuta av de dagar (och nätter) man har tillsammans. Mattias jobbade mycket nätter och helger innan han började plugga, så jag är ju van vid att han inte är hemma jämt, men nu känns det värre. Sitter och letar boende till hösten så vi kanske kan pendla åt varsitt håll sedan när jag börjar jobba igen efter bebisen. I dagsläget har jag 4 mil in till jobbet och därifrån är det ytterligare 11 mil till Mattias. Med tanke på att hans utbildning är 5,5 år i grunden och sedan AT-tjänst någon stans så får vi försöka lösa det på ngt sätt.

Jag bara hoppas på att vi kan bli av med två av våra hästar till sommaren. Det är lite mycket med heltidsjobb, barn, att vara gravid och ha tre hästar (som går på lösdrift bakom huset), hus och två hundar att ta hand om. Denna graviditet var inte alls planerad och den kanske inte kom superlägligt, men det får ordna sig. Vi lär ju älska barnet lika mycket för det. :love:

*kl*

Jag är otroligt glad och tacksam att jag har min man hemma för det mesta, han jobbar vanliga kontorstider i veckorna. Det händer någon gång då och då att han ligger ute på jobb men det är inte så ofta. Jag tycker man blir så ensam då, fast man har sonen. Det är liksom tomt både i sängen och vid köksbordet om man säger så.... Jag är imponerad av hur de som ofta är ensamma klarar av det själva! Men sen anpassar man sig klart efter det som är.

Jag har med hästarna hemma och inga hundar.. Vi har en boxplats uthyrd och tar hand om den hästen med så det är tre totalt. Det går bra men börjar bli motigt att komma upp på morgonen, får gå upp och släppa ut kl 05, vi har också en lösdrift men så länge inackorderingen bor här så får de vara installade. Mocka, släppa ut hästar o packa hö är inte roligt men jag längtar efter våren för då kan de gå ute dygnet runt (inackorderingen med).

Jag har varit så himla trött de sista dagarna och igår var jag faktiskt inte heller på vattengrympan, sov i soffan i stället. Annars går tiden fort. Var hos skolsköterskan idag och frågade om hon kunde ta ett järnvärde men hon hade inte någon apparat. Jag kan inte komma ihåg att jag var så trött sist jag var gravid men jag känner också att jag inte kan springa och kolla järnvärdet jämt och ständigt. Sist låg det på 106 och depåerna på 33 (de hade sjunkt från 83) men gränsen går någonstanns vid 10 tror jag så jag vill inte springa och vara gnällig. Jag har nästa tid hos barnmorskan om fyra veckor så det känns som att om jag kunnat vänta till dess hade det känts bra. Jag har fått lite svimningskänslor men det kan ju vara blodtrycket som är lågt med.

Jag hade problem med lågt blodtryck förra graviditeten och jag tror det har börjat komma nu igen. Det blir lätt att det svartnar för ögonen om jag reser mig snabbt och ibland svimningskänsla när jag håller på med något. Det är inte roligt, men man ska väl vara glad så länge det inte blir för högt.

Vi har bokat tid för att titta på ett hus på lördag, känns lite pirrigt...

Jag har ingen koll vilka veckor ni är i, men under andra trimestern sjunker ju oftast blodtrycket lite för att sedan öka igen. Så är ni i graviditetens andra tredjedel så kanske det är något sånt som spökar?
Jag har hört att man ska dricka ordentligt om man har lågt blodtryck. Om det är helt sant vet jag dock inte. (Jag själv har ju lidit av högt blodtryck och fått ner det till normalt nu under andra trimestern. Jag hoppas att det håller sig kvar nu när jag går in i tredje trimestern)

Ja, det kan kanske vara blodtrycket.. Tänkte avvakta ett par dagar till, gärna fyra veckor för det är så lång tid till jag ska till barnmorskan igen.

Idag har jag varit ute o ridit en runda i vårsolen o det var skönt. Men jag börjar känna att min balans sviktar. Eller balansen, sitter men känner mig som en studerande nybörjare, typ. Men det är nog bara som det känns för ingen har reagerat på det, får se hur det går, är ju vecka 22 nu, hoppas att det går fort nu o jag kan ringa så länge det bara går.

hoppas att det går fort nu o jag kan ringa så länge det bara går.

*Fniss* Förlåt, men det blev lite lustigt. Jag tror att det går bra att ringa långt in i graviditeten utan några större bekymmer.:D

Får du mer problem så tycker åtminstone jag att du ska kontakta barnmorskan så att hon kan ta ett blodtryck på dig. Nu vet jag ju inte hur du bor och hur långt du har i och för sig.
Jag bor ganska nära (stadsbo) och kollas en gång varannan vecka. Jag tycker inte om det för jag upplever att det inkräktar på mitt liv, men för bebis skull så står jag ut.

Jag fick göra ett sånt där 24-timmars blodtryck. Det hoppas jag att jag slipper göra om. Var 20e minut, dagtid, tog den trycket och var 30e min nattetid. Så jag sov med apparaten under kudden, vaknade stup i ett med blodstopp i handen och var lagom irriterad på slangen som virade sig runt allting...

Jo, får kanske ringa o kolla läget på måndag o höra med henne. Börjar bli lite trött på o vara snurrig i huvudet, men det kan ju vara helt normalt med. Låter inge roligt o sitta fast i blodtrycksmancheten ett dygn.

Idag är det jättefint väder och hela familjen ska lasta in sig i bilen och åka till ridhuset för lite träning med hästen, skönt att solen äntligen kommit fram!

Hur gick det sen, fick du komma in på koll?

kl

Usch jag är rädd att jag börjat få foglossning... var ute på en promenad max en halvtimma i förrgår och fick lite ont i ryggen då, men på kvällen sen kunde jag knappt gå. Likadant i gårkväll, tog jag ett steg åt sidan, särade lite på benen eller satt bredbent gjorde det skitont i höfterna och i länden.

Vet ni om det brukar komma mest på kvällarna i början?

Mätte mig för övrigt igår och har inte ökat en cm runt magen! Beror säkert på viktnedgången i början. Nu har jag inte vägt mig på några dagar men sist så hade jag gått upp ett kilo av de två jag tappade.

Jo, jag fick en tid för extra kontroll i torsdags och då tog hon b12 värdena och alla andra kontroller med. Jag fick en tid för läkarbesök på onsdag. Jag vet inte om blodtrycket kanske var lite högt 136/80 för då hade jag ändå fått sitta o vila 45 minuter. Men jag låg ganska högt med sonen med. Känns skönt att ha fått en tid hos läkaren i alla fall så skulle han se vad de skulle göra. Om det bara är vanliga grav. besvär eller någonting annat som spökar.

Här har magen bara vuxit/trillat rakt ut:o På kollen i torsdags (v.21+3) hade jag gått upp ca 5kg sedan jag blev gravid. Men på sista tiden har jag varit hungrig konstant, hela tiden!! Antar jag laddar inför att det inte ska få plats så mycket mat i magen :grin: I alla fall är detta jätteroligt när jag rider för 5kg på magen det har börjat kännas i balansen kan jag säga.. men än så länge går det bra. Håller mig till rundor på runt 5-6km och mest skritt o trav, sedan tränar vi mycket i ridhuset med. Men det börjar bli tight med säkerhetsvästen nu. Magen har kommit upp så mycket så det börjar ta emot ;) Foglossningen håller sig bra nu med hjälp av tens apparat o träning samt att inte gå för mycket på dagarna, har lärt barnen att de får gå till mig så jag kan sitta stilla istället för tvärt om.

Tänkte på att tiden gått så himla fort, det är ju nu lite mer än halvvägs! Hur har ni andra det?

Liknande trådar

Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
1 050
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
744
Senast: Jeps
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 420
Senast: Raderad medlem 147980
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 148
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Oseriös avel 2023