Sommarjobb och kvalifikationer?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Satt och slösurfade på en "lediga jobb"-portal tidigare ikväll och hittade en högintressant annons, som jag dock inte vet hur jag ska gå vidare med...

Bakgrund: Jag läser till ekonom (ekonomiekandidat) med kulturinriktning. Avslutar år 2/3 nu till sommaren. Har rätt goda betyg. 2/3 VG och 1/3 G. Hade tidigare i vår en 10 veckors praktik där jag, i kontexten sett, fick göra väldigt kvalificerade och (för min framtida yrkeskarriär) extremt relevanta arbetsuppgifter. Fick också ett otroligt fint omdöme därifrån.

Så nu tidigare ikväll så slösurfade jag som sagt bland jobbannonser, främst för att se om det fanns någon butik som behövde en extra hand, eller allra helst om något företag behövde en admin.assistent eller möjligen ek.assistent några veckor/någon månad i sommar. Så hittade jag den här jobbannonsen. Rubriken fångade verkligen mig. När jag sedan väl öppnade annonsen var det som att den verkligen skrek Det här är ditt sommarjobb Dressyrtjejen!! 😍 Den huvudsakliga arbetsuppgiften var exakt densamma som den ena större diton jag hade under praktiken, tillika en arbetsuppgift som jag tycker är otroligt rolig och som verkligen passar mig - vilket även mina praktikhandledare faktiskt uttryckte. Därtill kände jag igen namnet på den ena kontaktpersonen i annonsen, jag tror jag stötte på hen i något sammanhang under praktiken. Så, vad är då problemet kan man ju fråga sig, det är väl bara att söka direkt?! Well. Jag uppfyller alla kvalifikationer för jobbet (inkl. att ha jobbat med just detta!) utom en: Utbildningen. De vill ha någon med en kandidatexamen inom humaniora eller samhällsvetenskap (i vid bemärkelse!). Antingen någon som precis tagit examen nu till sommaren eller någon som jobbat något år inom detta. Så absolut ingen lång erfarenhet men minst en examen iaf. Jag går ju som bekant ut först nästa år... :down: Därtill är jobbet inom den offentliga sektorn, där jag fått för mig att man inte tummar på sina kvalifikationer? Utan för att få jobbet, då måste man uppfylla exakt alltihop. Eller?

Ena delen av mig skriker "SÖÖK NU!!!". Den andra delen av mig menar dock att det inte är någon idé, då min ansökan kommer bli slängd i papperskorgen direkt när de ser att min utbildning inte är avslutad, och att jag då bara slösat den stackars rekryterarens tid som fått läsa en ansökan helt i onödan.

Hur hade ni tänkt eller gjort?
Har för mig att det finns några HR-/Rekryteringskonsulter här på Buke också - hur hade ni sett på det här? :up:
 
Hur hade ni tänkt eller gjort?
Har för mig att det finns några HR-/Rekryteringskonsulter här på Buke också - hur hade ni sett på det här? :up:
Jag hade sökt ändå, man måste inte uppfylla alla krav. Om man inte söker har man definitivt ingen chans att få jobbet.
Det finns personer som ej uppfyllt alla krav och sen visat sig vara rätt person för jobbet, har även hänt trots att det funnits personer som är mer kvalificerade till jobbet.
Inget är omöjligt och man har inget att förlora på att söka ett jobb, snarare allt att vinna.
 
Jag hade utan tvekan sökt. Precis som andra säger så har du ju definitivt ingen chans att få jobbet om du inte söker det.

Kan tilläggas att jag i höstas såg annonser ute från mitt jobb. Där uttryckte de sig på ett nytt sätt än vad de gjort när jag sökte jobbet och plötsligt lät det inte alls som om det var mig de sökte. Hade de skrivit likadant då, då hade jag inte vågat söka.
 
Säger som samtliga andra, sök!
Bästa sättet att få en fot in och får du det så är det ju väldigt bra inför framtiden.
Skulle du inte få det är du en erfarenhet rikare som kommer vara till hjälp längre fram. :)
 
Satt och slösurfade på en "lediga jobb"-portal tidigare ikväll och hittade en högintressant annons, som jag dock inte vet hur jag ska gå vidare med...

Bakgrund: Jag läser till ekonom (ekonomiekandidat) med kulturinriktning. Avslutar år 2/3 nu till sommaren. Har rätt goda betyg. 2/3 VG och 1/3 G. Hade tidigare i vår en 10 veckors praktik där jag, i kontexten sett, fick göra väldigt kvalificerade och (för min framtida yrkeskarriär) extremt relevanta arbetsuppgifter. Fick också ett otroligt fint omdöme därifrån.

Så nu tidigare ikväll så slösurfade jag som sagt bland jobbannonser, främst för att se om det fanns någon butik som behövde en extra hand, eller allra helst om något företag behövde en admin.assistent eller möjligen ek.assistent några veckor/någon månad i sommar. Så hittade jag den här jobbannonsen. Rubriken fångade verkligen mig. När jag sedan väl öppnade annonsen var det som att den verkligen skrek Det här är ditt sommarjobb Dressyrtjejen!! 😍 Den huvudsakliga arbetsuppgiften var exakt densamma som den ena större diton jag hade under praktiken, tillika en arbetsuppgift som jag tycker är otroligt rolig och som verkligen passar mig - vilket även mina praktikhandledare faktiskt uttryckte. Därtill kände jag igen namnet på den ena kontaktpersonen i annonsen, jag tror jag stötte på hen i något sammanhang under praktiken. Så, vad är då problemet kan man ju fråga sig, det är väl bara att söka direkt?! Well. Jag uppfyller alla kvalifikationer för jobbet (inkl. att ha jobbat med just detta!) utom en: Utbildningen. De vill ha någon med en kandidatexamen inom humaniora eller samhällsvetenskap (i vid bemärkelse!). Antingen någon som precis tagit examen nu till sommaren eller någon som jobbat något år inom detta. Så absolut ingen lång erfarenhet men minst en examen iaf. Jag går ju som bekant ut först nästa år... :down: Därtill är jobbet inom den offentliga sektorn, där jag fått för mig att man inte tummar på sina kvalifikationer? Utan för att få jobbet, då måste man uppfylla exakt alltihop. Eller?

Ena delen av mig skriker "SÖÖK NU!!!". Den andra delen av mig menar dock att det inte är någon idé, då min ansökan kommer bli slängd i papperskorgen direkt när de ser att min utbildning inte är avslutad, och att jag då bara slösat den stackars rekryterarens tid som fått läsa en ansökan helt i onödan.

Hur hade ni tänkt eller gjort?
Har för mig att det finns några HR-/Rekryteringskonsulter här på Buke också - hur hade ni sett på det här? :up:

Sök ändå, även om du inte avslutat din utbildning.
Du är ju tillräckligt realistisk för att se att du inte uppfyller kvalifikationerna helt och därför inte är garanterad att accepteras, men tryck på dina erfarenheter och pröva att få referenser från handledare på praktiken.
 
Ja, det är klart att du ska söka. Om du är den som är högst kvalificerad för jobbet så får du det även om du inte uppfyller utbildningskravet. Däremot kan de inte anställa dig om någon annan uppfyller de formella kraven eftersom den personen då kan överklaga. Eller kan och kan... Det gör de som de vill. Med risken att någon överklagar. Men det är inte ditt problem. Sök jobbet - det värsta som kan hända är att du inte får det.
 
Jag har börjat söka jobb jag inte 100% kvalificerar för just bara för att öva på att "sälja in" mig själv och mina kunskaper. Det är verkligen skitsvårt tycker jag, så jag uppmanar dig verkligen att söka! Det låter dessutom på ditt inlägg som att du verkligen har de erfarenheter som krävs, även om de kanske inte är formellt på papper.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 569

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp