BernT

Trådstartare
Behöver lite inspo för sommaraktiviteter. Dottern är 2.5 år. Vi ska utomlands i slutet av augusti men skulle vilja hitta på saker hemma med i juli.

Budget ca 10000kr för juli-aktiviteterna. Gärna tex 1 större grej och kanske 2-3 mindre.

Liseberg är ju givet, vi bor jättenära så dit kommer vi gå en hel del. Men övrigt står det still.

Har kollat Kolmården, är det värt att lägga 4-6000 på en sån safari-övernattning? Dottern älskar bamse, finns det något bamse-relaterat?

Jag har en bild av att det vore mysigt med en helg i norra Sverige. Har inte varit där så mycket, har kusiner i Boden som jag hälsat på för typ 20 år sen. Finns det något roligt norrut?
 
Behöver lite inspo för sommaraktiviteter. Dottern är 2.5 år. Vi ska utomlands i slutet av augusti men skulle vilja hitta på saker hemma med i juli.

Budget ca 10000kr för juli-aktiviteterna. Gärna tex 1 större grej och kanske 2-3 mindre.

Liseberg är ju givet, vi bor jättenära så dit kommer vi gå en hel del. Men övrigt står det still.

Har kollat Kolmården, är det värt att lägga 4-6000 på en sån safari-övernattning? Dottern älskar bamse, finns det något bamse-relaterat?

Jag har en bild av att det vore mysigt med en helg i norra Sverige. Har inte varit där så mycket, har kusiner i Boden som jag hälsat på för typ 20 år sen. Finns det något roligt norrut?
Hon är 2,5 år, nej hon kommer inte att uppskatta en Safari-övernattning. Tveksamt om hon ens kommer att uppskatta djurparken, lekområdena och Bamse ja, men det är rätt mycket mer som hon antagligen inte kommer att tycka är så kul, långa sträckor att gå osv. Kolmården har alltså ett Bamseland. ;)

Om ni bor i närheten av Göteborg så är Slottsskogen betydligt mer barnvänligt, Universeum tycker min systerdotter i samma ålder är kul, men de har köpt årskort och går in och bara leker ibland, samma sak på Liseberg.
Nordens Ark ligger inte heller så långt från Göteborg, vi har inte varit där men det verkar trevligt även om det är långa promenadsträckor och ibland ser man inte djuren. Havets Hus i Lysekil var ganska mysigt också.

Fundera på vad ni vill göra som går att anpassa till barnet är mitt förslag. Lätt inte pengar och tid på en massa saker som är till för barnet, risken finns att alla kommer att bli besvikna.
 
Hon är 2,5 år, nej hon kommer inte att uppskatta en Safari-övernattning. Tveksamt om hon ens kommer att uppskatta djurparken, lekområdena och Bamse ja, men det är rätt mycket mer som hon antagligen inte kommer att tycka är så kul, långa sträckor att gå osv. Kolmården har alltså ett Bamseland. ;)

Om ni bor i närheten av Göteborg så är Slottsskogen betydligt mer barnvänligt, Universeum tycker min systerdotter i samma ålder är kul, men de har köpt årskort och går in och bara leker ibland, samma sak på Liseberg.
Nordens Ark ligger inte heller så långt från Göteborg, vi har inte varit där men det verkar trevligt även om det är långa promenadsträckor och ibland ser man inte djuren. Havets Hus i Lysekil var ganska mysigt också.

Fundera på vad ni vill göra som går att anpassa till barnet är mitt förslag. Lätt inte pengar och tid på en massa saker som är till för barnet, risken finns att alla kommer att bli besvikna.
Alltså min dotter som är i samma ålder uppskattade djurpark redan förra året. Det tycker jag de flesta mindre barn verkar göra. Bamseland och lekområden gör ju att det låter ännu mer passande. Jag är ganska övertygad om att dottern skulle tycka att ett Bamseland i år är en given succé. Vid vilken ålder tror du ett barn börjar uppskatta djurparker/Kolmården?
 
En 2,5-åring är ju jättelätt att roa. Det svåra är att hitta något som 2,5-åringen tycker är roligt som föräldrarna inte tycker är alltför tråkigt! Åka runt till olika (nya) lekplatser och ha med picknick kan räcka för ett litet barn.

Åk till djurpark om ni tycker att det är roligt.
 
Alltså min dotter som är i samma ålder uppskattade djurpark redan förra året. Det tycker jag de flesta mindre barn verkar göra. Bamseland och lekområden gör ju att det låter ännu mer passande. Jag är ganska övertygad om att dottern skulle tycka att ett Bamseland i år är en given succé. Vid vilken ålder tror du ett barn börjar uppskatta djurparker/Kolmården?
Just Kolmården är så stora områden att min då åttaåring tyckte att det blev jobbigt, som jag skrev så kan barnet säkert uppskatta Bamseområdet och lekområdena, men det är stora avstånd till djuren på många ställen. Jag uppskattar att se flockar av zebror, för barnen blir det väldigt abstrakt att se en grupp djur röra sig långt bort. Därför föreslog jag mindre djurparker där man kommer närmare djuren, något som mindre barnen uppskattar.
Safariövernattning i tält i närheten av djuren, nej en 2,5 åring förstår inte grejen med det, tälta kan absolut vara spännande men då kan man göra det betydligt billigare.
Det är synd att bränna av en massa saker allt för tidigt, barnet kommer inte att komma ihåg det, men vill man som förälder göra om det?
Jag fick mig en rejäl tankeställare när vi åkte till Astrid Lindgrens Värld, båda barnen älskar hennes sagor och filmer, men parken blev en rejäl flopp för oss. Det barnen pratade om efteråt var hur de hade hoppat i höet på en loge. De uppskattade inte alls teatrarna och miljöerna så vi har inte åkte på sånt något mer. Däremot älskar de istället Gamla Linköping där vi har varit flera gånger och gått och kikat och upptäckt saker.
Nu är mina så pass stora att de har rätt mycket att säga till om vad de vill göra, årets semestertripp blir antagligen husbil och fjällvandring.
 
Hon är 2,5 år, nej hon kommer inte att uppskatta en Safari-övernattning. Tveksamt om hon ens kommer att uppskatta djurparken, lekområdena och Bamse ja, men det är rätt mycket mer som hon antagligen inte kommer att tycka är så kul, långa sträckor att gå osv. Kolmården har alltså ett Bamseland. ;)

Om ni bor i närheten av Göteborg så är Slottsskogen betydligt mer barnvänligt, Universeum tycker min systerdotter i samma ålder är kul, men de har köpt årskort och går in och bara leker ibland, samma sak på Liseberg.
Nordens Ark ligger inte heller så långt från Göteborg, vi har inte varit där men det verkar trevligt även om det är långa promenadsträckor och ibland ser man inte djuren. Havets Hus i Lysekil var ganska mysigt också.

Fundera på vad ni vill göra som går att anpassa till barnet är mitt förslag. Lätt inte pengar och tid på en massa saker som är till för barnet, risken finns att alla kommer att bli besvikna.
Slottsskogen avskyr jag :p Dör av uttråkning bara av att gå dit. Förstår inte alls grejen med Slottsskogen. Vi bor i Göteborg så har varit där en del (tyvärr) + Universeum och det var inte heller bra tycker jag.

Liseberg älskar hon ju, så vi kommer köpa guldkort dit i år och säkert vara där 10+ gånger. Men skulle gärna göra något mer. @Lingon jaa lite lekparksturné körde vi förra sommaren, det var faktiskt väldigt mysigt. Havets Hus lät mysigt, ska kolla det :)
 
Småbarn har ju en förmåga att uppskatta de enkla! Lekland, 4H-gård, lekparker, badhus/pooler etc så satsa på de ni tycker är roligt istället som kanske är lite mer barnvänligt. Mina två som är nyfyllda två resp tre år älskar havet, åka båt, skärgård osv och det är ju trevligt även för vuxna. Kolmården gillade mina förra sommaren, men ffa bamses värld, djuren var inget märkvärdigt alls. Det beror ju lite på intressen också. Mina är uppväxta med bilar och är båda två helt fascinerade av vissa typer av bilar så vi kommer nog bila (eller flyga, de älskar dom också) till Tyskland och gå på Audi museum, kolla på drifting, samt hänga på lanstället i skärgården, åka båt till andra öar och stränder etc. Det tycker både vi och barnen är roligt!
 
Vår son (3 år) har snöat in sig på tåg så vi ska använda västtrafiks regionen runt-kort och bara åka tåg till olika platser i västra Götaland. Det kommer bli som dagsutflykter, med eventuellt någon enstaka övernattning. Vi kommer inte besöka någon plats som mest är till för barn (förutom någon enstaka lekplats möjligtvis ;) ) utan kommer försöka gå runt och upptäcka de platser vi väljer att stanna på. Sedan kommer vi även gå på Liseberg och Universeum, men det är lika mycket för vår egen skull :).
 
Är det varmt rekommenderar jag vattenland. Lite att upptäcka och svalka.

Museum har vi kört på något som är spännande för oss vuxna. Då är det lättare att vara engagerad och barnen uppskattar det mer. Sist var vi på fjärilshuset här i sthlm. Det var en hit. Det är väldigt litet men spännande. Maken är duktig på djur och väldigt pedagogisk så barnen på 2.5 och 5 tyckte att det var spännande.
 
Vår son (3 år) har snöat in sig på tåg så vi ska använda västtrafiks regionen runt-kort och bara åka tåg till olika platser i västra Götaland. Det kommer bli som dagsutflykter, med eventuellt någon enstaka övernattning. Vi kommer inte besöka någon plats som mest är till för barn (förutom någon enstaka lekplats möjligtvis ;) ) utan kommer försöka gå runt och upptäcka de platser vi väljer att stanna på. Sedan kommer vi även gå på Liseberg och Universeum, men det är lika mycket för vår egen skull :).
Tåg har vi också roat oss med. Minis dag är gjord om hon får åka tåg och buss :p
 
Det finns ju en djurpark i Borås så dit har ni inte så långt. Vi var där förra året med en 1.5 åring och det var uppskattat av både barn och vuxna.

Mitt äldsta barn är ju bara ett par månader yngre än ditt och vi tänker att vi väljer aktiviteter som även vi vuxna uppskattar och efterson han är en liten huligan tycker vi att det är skönt med halv- och endagarsaktiviteter så att vi känner att vi mäktar med.
 
Volvo museum, Göteborgs och Mölndals respektive stadsmuseum, Sjöfartsmuseet, 4H-gård, Allmänna badet (Jubileumsparken), Plaskis, Borås miniatyrlokssällskap (har öppet för allmänheten ibland, kolla datum på deras hemsida), lekutställningen på Tjolöholm (tror det är Emil just nu), Bohus fästning, Världskulturmuseet ...

Jag har jobbat på ett företag som samlar barnaktiviteter, så jag ser mig själv som något yrkesskadad i den här frågan. :angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp