Sommarkurser 2013

Sv: Sommarkurser 2013

*kl*

Det ser ut som att jag blir "studiekamrat" i sommar med inte mindre än Tassetass, hagel och HeleneK! :D Jag har nu anmält mig till:

Företagsekonomi, GR, (A), Projektledning - ledarskap, organisation och grupp 7,5 HP (Mittuniversitetet, distans)
Praktisk projektledning 7,5 HP (Stockholms univeristet, distans)
Sociologi, GR, (A), Ledarskap och organisationsteori, 7,5 HP (Mittuniversitetet, distans).

Är det förresten någon som vet hur många poäng som motsvarar heltid under sommaren? Om jag inte har räknat helt fel så är sommaren 12 veckor lång och 12 x 1,5 = 18. Någon som har koll?
 
Sv: Sommarkurser 2013

Blev också lite inspirerad och kollade vad som fanns. Hittade 14 stycken jag skulle vilja läsa, men det är kanske att ta i även om jag är lärare och har sommarlov ;) Nu blir det till att prioritera lite :D
 
Sv: Sommarkurser 2013

Jag är väldigt sugen på sommarkurser i år. Pluggar till civilingenjör och detta blir mitt sista "sommarlov", så jag vill gärna passa på att läsa något helt annat, både för mitt eget höga nöjes skull och för att få lite andra perspektiv än det stela tekniska jag är van vid. Och så kan jag ju inte sticka under stol med att det vore skönt att slippa stressen med att leta sommarjobb parallellt med pluggstressandet, som brukar vara extra galet under vårterminen då vi har tunga projektkurser.

Jag är hemskt sugen på något litteraturrelaterat. Ska kolla utbudet i helgen och se om något ser extra roligt och intressant ut.
 
Sv: Sommarkurser 2013



Är det förresten någon som vet hur många poäng som motsvarar heltid under sommaren? Om jag inte har räknat helt fel så är sommaren 12 veckor lång och 12 x 1,5 = 18. Någon som har koll?
Svarar på min egen fråga om någon annan också till veta: Enligt CSN motsvarar heltid under sommaren 15 HP. Kommer jag in på alla tre kurserna väljer jag projektledningen och företagsekonomin.

*kl*

Kul med fler i tråden!

jarakamandan: 14 st lät lite väl mycket, ja! :D Är det inom något särskilt område, eller spretar det åt alla håll?

asfaltsflickan: Jag var också lite inne på litteratur men hittade ingenting som föll mig riktigt i smaken bland distanskurserna. Linnéuniversitetet (tror jag att det var?) hade en del, men njä.
 
Sv: Sommarkurser 2013

Makroekonomisk teori hade jag tänkt läsa. Det blir en fördjupning av min utbildning och ger mig något att göra i sommar när jag sitter som en strandad val och inte kommer någonstans (gravid med foglossning). :cool:

Råkar det vara på Högskolan i Kristianstad? Om jag ska gå någon sommarkurs så lutar det i sådana fall att det blir just den. :) (Jag läste mikro där förra året och tror att de alternerar mellan de två men vet inte att de ger makro i år.)
 
Sv: Sommarkurser 2013

Det spretar en del, men är huvudsakligen historia, litteratur och pedagogik. Ska försöka styra upp ordningen lite och skicka iväg :D
 
Sv: Sommarkurser 2013

*kl*

Puttar upp den här tråden med en lite påminnelse om att anmälningstiden går ut i morgon!

Jag har bestämt mig för att hålla mig till de tre kurser som jag har sökt, trots att jag är sugen på en massa andra ämnen också. :p
 
Sv: Sommarkurser 2013

*kl*

Puttar upp den här tråden med en lite påminnelse om att anmälningstiden går ut i morgon!

Jag har också sökt! :) MASSOR av kurser mest bara för att jag vill läsa NÅGOT! Är nämligen arbetslös nu och man vet ju inte alls vad som händer.

Har sökt
Ungas kultur i ett digitalt medielandskap
CSS-baserad webbdesign
Företagsekonomi, GR, (A), Marknadsföringens etik
Webbprogrammering med HTML5
Företagsekonomi, GR, (A), Hållbart företagande
Statsvetenskap, GR, (A), Miljöpolitik
Klimatförändringar/människa/samhälle
Kognition i praktiken G1N
Norden under andra världskriget
Mytologins värld. En religionshistorisk introduktion.
Musikteori I

Kanske att ta i, men allt lät intressant och med tanke på hur få distanskurser utan sammankomst det kändes som att det fanns, så vill jag vara säker på något.
 
Sv: Sommarkurser 2013

Oj, det var inte dåligt många kurser! :D Men jag förstår dig. Kommer jag inte in på någon av mina kurser är jag rätt rökt. Kommer jag in på en så får jag väl klara mig på halv CSN under sommaren.
Företagsekonomi, GR, (A), Hållbart företagande
Undrar om inte jag var inne och kikade på den där. Jag känner igen kursnamnet.

OT: Jag har precis letat upp din tråd om att starta enskild firma. Ska läsa igenom den nu. :)
 
Sv: Sommarkurser 2013

Jag har sökt Kriminologi 7.5 p på distans från Mittuniversitetet. Behöver alla extra poäng jag kan få ifall jag vill sitta ting.
 
Sv: Sommarkurser 2013

Räknas även sådana småkurser som meriterande? Går ju bara andra terminen så jag har inte satt mig in i det så mycket än, men den här sommaren har jag ju tid över... :angel:
 
Sv: Sommarkurser 2013

Räknas även sådana småkurser som meriterande? Går ju bara andra terminen så jag har inte satt mig in i det så mycket än, men den här sommaren har jag ju tid över... :angel:
Ja, det är några extra ämnen utanför juristprogrammet som är meriterande. Kriminologi och psykologi är två vet jag i alla fall. Men de ger ju inte samma poäng som dina juristprograms-poäng, men varje poäng är viktigt för mig eftersom jag har mestadels B.
 
Sv: Sommarkurser 2013

Åh, nej, nu hade jag fel. :( 7.5 p räknas inte alls. Det står såhär:

"Andra teoretiska meriter än jur kandexamen/juristexamen indelas i två grupper.
Till grupp 1 räknas
• dels juridiska ämnen som inte ingår i examen och som inte har sin motsvarighet i
examen,
• dels icke-juridiska ämnen som till sin inriktning och omfattning är av värde för
tjänstgöring i domstol. För att ett sådant ämne ska räknas till grupp 1 måste det
också omfatta minst hela grundnivån/A-nivån om minst 20 kp/30 hp och som utgör
grundmomenten för ämnet.
Som exempel på sådana icke-juridiska ämnen kan nämnas
sociologi, rättssociologi, psykologi, kriminologi, företagsekonomi, nationalekonomi,
statskunskap, statsvetenskap och praktisk svenska.

Till grupp 2 räknas övriga akademiska studier som inte räknas till grupp 1" och så kommer en liten tabell på hur de meriterna räknas.

Eller ja, den kommer ju att räknas till grupp 2, så det blir mer meritpoäng, men inte lika många som ifall jag hade läst hela A-kursen.
 
Senast ändrad:
Sv: Sommarkurser 2013

Tack för tipset!
Jag har sökt:

Personlig och professionell utveckling
7,5högskolepoäng , Högskolan Kristianstad, Ortsoberoende

Företagsekonomi, GR, (A), Projektledning - ledarskap, organisation och grupp
7,5högskolepoäng , Mittuniversitetet, Ortsoberoende

Att mötas på arbetsplatsen I
7,5högskolepoäng , Högskolan Kristianstad, Ortsoberoend

Just nu är jag lite orkeslös men hoppas på mer energi framåt sommaren!
 
Sv: Sommarkurser 2013

Träffade en notarierekryterare lite snabbt idag på skolan. Man behöver minst 290 p för att ens tänka på att sitta ting. Helst menade han på att man skulle ha över 400 p, men det blir ju lite svårslaget.

Jag var för stressad för att fråga om detaljerna, men nu verkar det ju som att jag faktiskt har tillräckligt med poäng för att få sitta ting. Vi får se vad det blir med mig.
 
Sv: Sommarkurser 2013

Ramona jag har en vän som kollat upp med syo ang extrakurser. Det finns två olika sorter/ grupper av teoretiska sidomeriter klass 1 (de som ger mer meritpoäng per kurspoäng). Till den första gruppen hör juridiska ämnen eller snarare extra specialkurser. Till den andra gruppen hör icke-juridiska men med hänsyn till domstolsarbetet vettiga ämnen, som psykologi o statsvetenskap. Inom denna grupp måste du läsa hela grundnivån (30hp) för att få dem till klass 1. Annars så kan de räknas in i klass två.

Genom att välja rätt sommarkurser så kunde man dock få detta godkänt som en egenkomponerad "specialkurs" om 15 hp. Så min kompis har valt några av syon särskilt utvalda kurser sen så ska hon i vår läsa en specialkurs mer än vad hon behöver o därav få teoretiska sidomeriter klass 1 om 30 hp (6 meritpoäng).

Var det någon som hängde med?

Skrivet från IPhone om det ser konstigt ut.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp