Sommarmammornas fortsättningstråd!

Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Min BVC tant sa det där om att det är vatten i purén och gröten blandas ut med vatten så man behöver inte vara så orolig. Du märker om han skulle få vätskebrist. Sen tror jag att blir han törstig så kommer han dricka.

Vad gäller promenader så har vi varit ute hyfsat sen vi köpte nya vagnen. Men nu är det typ snöstorm igen plus att jag gått och blivit sjuk (förkyld + feber). Sen är vägen hemma (grusväg) skitdåligt plogad så det är galet tungt att dra en barnvagn i moddig snö, så jag har varit lite lat senaste veckan. Vi tar bilen och åker och fikar hos folk istället. Grymt skönt att vara mammaledig :D

Jo..jag får väl sluta nojja för småsaker och lita på att Emil visar om han mår dåligt!

Titta förresten vad vi gjort idag :bump:

IMG_2815.JPG

Superskönt att komma ut en sväng, fast det är världens skrikfest när alla kläder ska på! Emil gillar inte att bli påklädd, men av med kläderna är bara roligt...hm, bådar gott inför framtiden va ;)

Om man frågar hur mycket sonen är ute varje dag så blir det "minst 3 timmar" (han sover ute sitt första pass) men jag är nog ute typ 10 minuter :D Det är när jag vaggar lite på vagnen om han skulle vakna :D

Nää skämt och sido så har vi varit väldigt duktiga på promenad sidan. Inte varje dag men iaf 3-4 dagar i veckan. Ska ut en liten sväng idag. Det är bara vägen som är plogad så då får vi fajtas med alla bilar men de kör rätt lugnt här så det är ganska safe. Sen har jag faktiskt varit ute och skottat i drygt en halvtimme redan så jag kommer från huset ner till gatan. Phu säger jag bara. 30 cm snö under natten!

Mvh Miks

Härligt med utesovning! Det var min plan för lilleman också, men han sover för lätt - vaknar efter bara en pyttestund..

Det råkar inte vara så att någon här pratar tuttespråk? Mina enorma stenhårda bomber fattar inte att Emil inte vill ha så mycket mat, och det är inte roligt att ständigt ha onda och spända tuttilurer :mad: ;)

Kl på mig själv här :D

Vet ni vem som satte i sig 4 st majskrokar på raken nu ikväll? Jo Emil! :d Tror ni jag är stolt eller?
Han vägrar amma mer, och så värst bra äter han inte, eller ju gröt och mangopuré älskar han, men inget annat...men jag tror vi börjar ta oss åt rätt håll nu :banana:

Pumpa?

Här hemma har nattsömnen varit störd en veckas tid (stackars oss :angel:) han vaknar en gång varje natt mellan 00-02 och vill ha mat. Det har varit så ibland nån natt kanske var fjortonde natt, men inte såhär många nätter i rad.
Han har också varit jättehård i magen, trots både katrinplommonpuré till gröten och messmör i ersättningen. Jag som har gjort ärtpuré, äppelmos, broccoli- och potatis puré och har palsternacka och potatis i frysen. Ska lilla magen bli så hård så han inte vill äta?:confused: + att han gnäller i sömnen :crazy:
Men så upptäckte jag idag att en liten tand är på G i underkäken. Kan det vara den som spökar tro?

Jag tänkte minska portionen gröt på morgonen och ge mer katrinplommonpuré och vällingen som är inhandlad för introduktion väntar jag med ett tag till.
Denna veckan har det sett ut såhär:
Vaknar runt kl.08 får gröt med katrinplommonpuré
Somnar runt kl.11 och vaknar runt 12.30
Får då grönsakspuré + fruktmos
Somnar 14.30 igen och vaknar runt 15.30
Får då ersättning på 150 ml vatten
Runt kl.19 får han ersättning igen på 180 ml vatten.
Somnar runt kl.19.30 för natten och vaknar för mat igen mellan 00-02, får då ersättning på 150 ml vatten.

Sovtiderna är väldigt ungefärliga, det som stämmer bäst är att han vaknar runtkl.08 och somnar runt kl.20 och jag brukar inte ge honom mat oftare än var tredje timme, men funderar på om han ändå ska få ersättning innan han tar eftermiddagsluren dvs 2 efter lunchmålet?
Svårt eftersom allt är beroende av hur han sover + att vi är ute och flänger så mycket.

Jo pumpar gör jag ca 3 ggr. dag för att inte sprängas eller gråta för det gör så ont, men bara lite lite så man inte ökar produktionen...
Men det är som att brösten inte förstår att Emil inte äter längre? Det var nu säkert 4-5 dagar sen han åt sist, och då endast 1-2 ggr. /dag...
Nåja, tids nog så löser sig väl även det....

Vet ni, det går framåt med maten!

Jag har, envist och bestämt, låtit bli att ge Emil någon form av kött, för jag ville vänta tills han blev 1 år minst.
Igår så råkade jag av misstag köpa hem potatis/majs och kalkonpuré och testade det, eftersom lilleman ratar precis allt annat som inte är frukt eller gröt.
Och gissa vem som faktiskt åt bättre av det än han nånsin gjort av någon som helst grönsakspuré?

Han vet verkligen vad han vill den här lille herrn :love:

Varför vill du vänta med kött?

Ang det där med amningen så har jag för mig att det tog typ 3 v innan mjölken försvann för mig. Dock så minskade den ganska fort, trots att jag pumpade som en tok för att hålla igång produktionen.

Enligt min barnmorska så är det väldigt svårsmält för en liten mage, så jag ville vänta och vara säker på att det gick bra med grönsakerna först, innan vi började med kött.
Men tji fick den här mamman ;)

Nu kör vi med kötträtter vi med, och inte är det så farligt heller :)

Ja det är väl bara att vänta ut bomberna, hellre för mycket mat än för lite får man tänka!

Konstigt, det har jag aldrig hört eller läst innan :crazy: Och det är ju kött i barnmaten man köper fr.o.m. 6 mån. Jaja, det finns så mycket förhållningsregler så man kan inte lyssna till allt :p

Nej jag vet, har heller aldrig hört det från annat håll. Men hon är bra, min barnmorska, hon har lite udda med bra idéer ;)

Men vi kör på kött nu som sagt, tror det blir jättebra! Imorgon ska vi testa pasta och köttfärssås :d Det borde han gilla, så mycket som jag ätit både under graviditet och amning :p

Har nere rekomenderar de kott/fagel etc fran ca 7 manader. Stumpan har nu antligen fattat galoppen med maten och blir jattearg nar den tar slut! Valdigt humor har hon... Hon alskar sina gronsaksroror med kott i.

Hennes schema ser ut sa har:
- vaknar allt fran 2-4 for amning.
- upp kl 7 grot med katrineplommonpuree foljt av amning.
- somnar vid 8.30-9.
- upp 10-11.
- 11:30 gronsakspureer och vatten, foljt av amning.
efter detta beror det pa om hon vill sova eller ej. kan vara vaken till 15 eller somnar vid 13...
- 16 amning.
- 17:30 burkmat foljt av fruktpuree.
- 19 amning sedan laggdags.

Inga tander har vi sett annu :cry: tycker det ar sa sott pa andra barn. men de kommer val nagon gang...
Hon alskar att ga pa promenad, det finns ju sa mycket att titta pa bilar, sparvagnar, manniskor etc. Hon blev mycket gladare nar vi bytte till sittdelen. Bonus ar ju att det bara ar att ga ut, inga klader som maste pa. sa jag hoppas att nar det val blir vinter har nere sa har hon vant sig vid jacka, mossa etc.

//Karin

Jo det tycker jag känns vettigt faktiskt, att börja med kött när de är 7 månader alltså :)

Vad skönt att hon äter så bra, gör du egen barnmat eller köper du? Jag köper nu, så ser jag vad han gillar och kan göra storkok sen :d

Oj vad skönt att slippa krångla med kläder när ni ska ut, här ska det på en bra massa lager i dessa härliga minusgrader vi har till snön ;)
Men jag är jättejätteglad att det är så fint vinterväder, jag älskar vintern när den är såhär!

Juste, ungefär såhär äter och sover Emil nu...
  • Vaknar vid 7-9
  • Gröt när vi gått upp..
  • Sover oftast en liten lur här någonstans
  • Mellis, lite fruktpuré, vid 10-11
  • Lunch vid 13, grönsaker-med-köttpuré
  • Sover nog en liten lur till häromkring
  • Fruktpuré med lite gröt till vid 16-17
  • Eventuellt ännu en liten lur
  • Gröt igen vid 20 - tiden
  • Somnar vid 20.30 - 21.30

Dricker vatten till alla mål, och ibland innemellan också :)

Jag älskar oxå vintern när den är såhär och nu när solen tittar fram och dessutom värmer så är det underbart, MEN jag ser fram emot att slippa alla dessa på och avklädningar och jag tror min son längtar oxå. Man kan säga att han blir vansinnig av att framför allt klä på sig utekläderna :cool:

Har lagat alla gronsakspureer sjalv, malen med kott ar burkmat. Har inte kommit mig for att laga det annu. Tror dessutom att frysen inte rymmer all mat, just nu ar den fylld med plastpasar innehallande pureetarningar.

Har nere ser vi ut sa har nar vi gar ut:
4299542602_62fa832cd7.jpg

men saknar dock vintern, det var skont att vara hemma over jul med sno. Inte riktigt samma sak att fira jul i +25.

//Krusan

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 734
Senast: Ragdoll
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 491
Senast: Gunnar
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 853
Senast: Migo
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så... 2
Svar
26
· Visningar
4 747
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka