Bukefalos 28 år!

Sommarpratare 2023

Gillade Eva Arminis! Där fick man en livsberättelse och inte en utbildning, för den som föredrog sådana prat.
 
Jag lyssnade på Henriks på väg till & från stallet igår och kände väl mest "jaha" om det hela. Det kändes lite som att jag hade hört det förut, förmodligen eftersom att jag faktiskt har det också :p Sen blev jag tokig på att han uttalade "de" som just "de" istället för "dom". Är det vanligt förekommande i Sverige numera? O_o

Lina Wolffs tyckte jag om, men så är jag lite av en språknörd också!
 
Jag lyssnade på Henriks på väg till & från stallet igår och kände väl mest "jaha" om det hela. Det kändes lite som att jag hade hört det förut, förmodligen eftersom att jag faktiskt har det också :p Sen blev jag tokig på att han uttalade "de" som just "de" istället för "dom". Är det vanligt förekommande i Sverige numera? O_o

Lina Wolffs tyckte jag om, men så är jag lite av en språknörd också!

Han har inte bott i Sverige på rätt länge...
 
Jag lyssnade på Henriks på väg till & från stallet igår och kände väl mest "jaha" om det hela. Det kändes lite som att jag hade hört det förut, förmodligen eftersom att jag faktiskt har det också :p Sen blev jag tokig på att han uttalade "de" som just "de" istället för "dom". Är det vanligt förekommande i Sverige numera? O_o

Lina Wolffs tyckte jag om, men så är jag lite av en språknörd också!
Jag tror att han läste innantill. Inte ovanligt att (språkovana) läser de och uttalar som de.
 
Jag lyssnade på Henriks på väg till & från stallet igår och kände väl mest "jaha" om det hela. Det kändes lite som att jag hade hört det förut, förmodligen eftersom att jag faktiskt har det också :p Sen blev jag tokig på att han uttalade "de" som just "de" istället för "dom". Är det vanligt förekommande i Sverige numera? O_o

Lina Wolffs tyckte jag om, men så är jag lite av en språknörd också!
Det är kanske dialektalt? Jag tycker ju att han har en rätt tydlig dialekt, han kommer väl från Nyköpingsområdet?
 
Gillade Eva Arminis! Där fick man en livsberättelse och inte en utbildning, för den som föredrog sådana prat.
Gillade också hennes program. Men hon hade behövt ett par program till för att få in allt spännande och intressant som hon hade varit med om. Nu bara swischade hon förbi en massa som hon nästan inte hann säga. Jag tycker att det hade vunnit på om hon hade koncentrerat sig och avgränsat till ett eller två områden (och så hade hon kunnat sommarprata några år till).
 
Fast exakt så sa han ju inte 😅
Han berättade om sitt mindset som gjort att han blivit nummer ett i världen vilket har varit hans mål.
Jag tycker att Henriks prat liknade de som andra toppidrottare har haft. Det handlade mer om hur toppidrottare fungerar och vad som krävs för att nå toppen. Hörde ett häromåret, men har glömt vem det var som var väldigt likt men en helt annan sport.
För oss inom ridsporten är det mesta kring HvE känt, men inte för andra. Jag tycker också att det kan vara bra att det kommer fram att det idrottsliga och professionaliteten även gäller inom ridsporten. Det räcker inte att åka häst eller att hästen gör hela jobbet, och det tycker jag var tydligt. Precis som jag tyckte att det var intressant att lyssna på en idrottare i en sport jag inte kan eller är intresserad av kanske andra tyckte det var intressant att lyssna på honom som just toppidrottare - oavsett sport?
 
Jag tror att han läste innantill. Inte ovanligt att (språkovana) läser de och uttalar som de.
Det var lite det jag misstänkte också, men ville kolla här först ifall det är något allmänt vedertaget som jag helt enkelt missat eftersom jag i princip aldrig pratar med några svenska personer förutom min familj och ett par vänner då och då.
 
Jag tycker att Henriks prat liknade de som andra toppidrottare har haft. Det handlade mer om hur toppidrottare fungerar och vad som krävs för att nå toppen. Hörde ett häromåret, men har glömt vem det var som var väldigt likt men en helt annan sport.
För oss inom ridsporten är det mesta kring HvE känt, men inte för andra. Jag tycker också att det kan vara bra att det kommer fram att det idrottsliga och professionaliteten även gäller inom ridsporten. Det räcker inte att åka häst eller att hästen gör hela jobbet, och det tycker jag var tydligt. Precis som jag tyckte att det var intressant att lyssna på en idrottare i en sport jag inte kan eller är intresserad av kanske andra tyckte det var intressant att lyssna på honom som just toppidrottare - oavsett sport?
Jag tänkte lite likadant och hade för avsikt att skriva det i mitt inlägg också, men det försvann visst ur hjärnan.
 
Jag lyssnade på Henriks på väg till & från stallet igår och kände väl mest "jaha" om det hela. Det kändes lite som att jag hade hört det förut, förmodligen eftersom att jag faktiskt har det också :p Sen blev jag tokig på att han uttalade "de" som just "de" istället för "dom". Är det vanligt förekommande i Sverige numera? O_o

Lina Wolffs tyckte jag om, men så är jag lite av en språknörd också!
Jag jobbar med radio och man ska absolut säga dom. Blev lite förvånad över att hans inläsning släpptes igenom eftersom han hade den kanske mest erfarna sommar-producenten. Men han kanske inte var engagerad efter att manuset var klart, tycker dock att han borde sett till att det stod "dom" i manuset. Just eftersom det låter så läst med de eller dem.
 
Håller med.

Men han har en fantastiskt fin berättar-röst tycker jag, jag tycker om att bara lyssna på han. Det blir lite som att lyssna på viss musik för mig.
Han skulle kunna läsa in en rysare så att det låter som en godnatt-saga :D
Ja det håller jag verkligen med om!
 
Ja! För mig (som hade förutfattade meningar att han skulle vara torr och trist) så var det ett oväntat bra sommarprat :up: Ett av de bättre hittills faktiskt.
Samma här, jag ogillar politik pga anledningar som inte hör hemma här, men hans prat lät äkta, mkt bra! Jag visste inte att det var han från början, jag gjorde en road trip och började lyssna strax efter 13.
 

Liknande trådar

Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
16 799
Äldre Årets viktigaste tråd, såklart! Nu är det inte alls lång tid kvar innan årets säsong drar igång. Vad tror ni om i år? Några favoriter...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 196
Senast: Karfitsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp