Sommarpratare 2025

Bukefalos 30 år!

Det är för mig som att berömma klädsel men säga skorna är fula. Man kan nöja sig med att inte kommentera eller att säga att det inte är ens stil. Det är dessutom säkert 10 : de inlägget som @sjoberga ondgör sig över låten.
Nu gäller det ju ett i högsta grad offentligt verk. Att ge ut låtar, eller annan kultur, är ju att exponera sig för både ris och ros. Vi måste ju kunna prata om konst och kultur!

Jag känner ingen @sjoberga personligen, men vågar gissa att han inte skulle säga till en privatperson som sjöng lite att det är dåligt, eller att personens skor är fula.

Nu gäller det ju ett i högsta grad offentligt verk. Att ge ut låtar, eller annan kultur, är ju att exponera sig för både ris och ros. Vi måste ju kunna prata om konst och kultur!

Jag känner ingen @sjoberga personligen, men vågar gissa att han inte skulle säga till en privatperson som sjöng lite att det är dåligt, eller att personens skor är fula.
Jag tror du missar min poäng helt.

Att berömma något och samtidigt ta fram nålen och sticka till är för mig det samma som att i grunden kritisera. Bara man gör det mer tvetydigt eller med illvilja.

Jag har inga problem med att någon ogillar låten eller KAJ eller vad sjutton som helst, smaken är olika. Det är döma något som dåligt. Exv jag gillar inte Rollex vs Rolex är en dålig klocka. Det senare kräver för mig en motivering då det är mer allmängiltigt fördömande.

Men herregud, man måste väl få tycka att någon musik är dålig?!
Jag förstår att KAJ är duktiga, men skulle aldrig få för mig att slå på och lyssna på dom frivilligt. Det är inte alls min kopp te.
Dessutom är humor något som är personligt, jag tycker allt med Jim Carrey är kasst, inte min humor. På samma sätt som jag inte tycker om Kajs humor.

Det finns en kontext här som du nog inte är medveten om.

Säg att det är en jättestor hoppturnering där Peder Fredricson överraskar alla genom att rida barbacka. (Dressyren hade passat bättre som jämförelse, men den är så deppig att tänka på)

I en lång och engagerande tråd om tävlingen tycker en del att PF red toppen, andra tycker sådär eller dåligt, en person, bukefalist X, skriver en rad inlägg i svepande och nedlåtande ordalag att PF:s ritt var ponnyleknivå. Trots upprepade frågor svarar BX aldrig på vad det var som var dåligt, det var bara dåligt. Ritten stämde inte med BX:s smak.

Sen går det kanonbra för PF i den stora europeiska tävlingen vilket leder till en ny rad av inlägg av BX, på samma tema.

Några månader senare sommarpratar PF på olika teman när den stora tävlingen är ett, han beskriver hur han gick från tippad jumbo pga sin barbackaritt till att sluta i toppen. När sommarpratet diskuteras så gillade BX det faktiskt, men kan inte låta bli att hänvisa till den mindre bra barbackaridningen. Då är det inte jättejättekonstigt för mig att någon också reagerar på just det.

KL

Jag älskade Axel Åhmans prat. Roligt, upplysande, varmt.

Lyssnar sällan på sommarpraten, i år har det bara blivit:
Petra Mede - normalt en favorit hos mig men här halkade jag ur, det var inte intressant nog
Johan Flodérus - inte lika engagerande som jag väntat mig, det kändes lite ... förväntat?
Tess Olofsson (hette fotbollsdomaren så) - halkade ur efter tio minuter. Alldeles för monotont och känslolöst berättande.
Edward af Sillén - småroligt och fint, näst bäst efter Åhman.

Nu ligger jag jättemycket efter, 3 veckors fullspäckad semester utan sommarprat. Har lyssnat på:
Pascal Engman - Ganska lyssningsvärt, gick att lyssna med ett öra samtidigt som jag jobbade
Gina Dirawi - Lyssnade mest för hon fick bra recensioner, men det var inte helt min smak. Hon var lika uppskruvad som vanligt.
Axel Åhman - Verkligen toppenbra! Men skulle inte ha lyssnat samtidigt som jag jobbade. Han har en fin underfundig humor som kräver lite koncentration.

Det finns en kontext här som du nog inte är medveten om.

Säg att det är en jättestor hoppturnering där Peder Fredricson överraskar alla genom att rida barbacka. (Dressyren hade passat bättre som jämförelse, men den är så deppig att tänka på)

I en lång och engagerande tråd om tävlingen tycker en del att PF red toppen, andra tycker sådär eller dåligt, en person, bukefalist X, skriver en rad inlägg i svepande och nedlåtande ordalag att PF:s ritt var ponnyleknivå. Trots upprepade frågor svarar BX aldrig på vad det var som var dåligt, det var bara dåligt. Ritten stämde inte med BX:s smak.

Sen går det kanonbra för PF i den stora europeiska tävlingen vilket leder till en ny rad av inlägg av BX, på samma tema.

Några månader senare sommarpratar PF på olika teman när den stora tävlingen är ett, han beskriver hur han gick från tippad jumbo pga sin barbackaritt till att sluta i toppen. När sommarpratet diskuteras så gillade BX det faktiskt, men kan inte låta bli att hänvisa till den mindre bra barbackaridningen. Då är det inte jättejättekonstigt för mig att någon också reagerar på just det.

KL

Jag älskade Axel Åhmans prat. Roligt, upplysande, varmt.

Lyssnar sällan på sommarpraten, i år har det bara blivit:
Petra Mede - normalt en favorit hos mig men här halkade jag ur, det var inte intressant nog
Johan Flodérus - inte lika engagerande som jag väntat mig, det kändes lite ... förväntat?
Tess Olofsson (hette fotbollsdomaren så) - halkade ur efter tio minuter. Alldeles för monotont och känslolöst berättande.
Edward af Sillén - småroligt och fint, näst bäst efter Åhman.
Jag fattar din poäng. (Och håller nu tyst om några ryttare, i fler grenar än en, där jag KAN föreställa mig att jag själv, om vederbörande gjorde ett bra Sommar, tex kommenterade att hen är bättre på att Sommarprata än på att ge eftergift, trots så stor erfarenhet av ridning.)

Jag blev djupt besviken på Petra Mede! Jag hörde ett Sommar med henne för numera många år sedan, som jag fortfarande tänker på ibland. Så kommer det inte att bli med årets program.

Jag hade behållning av Maryam Moghaddam. Omtalade Kaj har jag inte hört än, men allt beröm har övertygat mig att ge det en chans.

Jag fattar din poäng. (Och håller nu tyst om några ryttare, i fler grenar än en, där jag KAN föreställa mig att jag själv, om vederbörande gjorde ett bra Sommar, tex kommenterade att hen är bättre på att Sommarprata än på att ge eftergift, trots så stor erfarenhet av ridning.)

Jag blev djupt besviken på Petra Mede! Jag hörde ett Sommar med henne för numera många år sedan, som jag fortfarande tänker på ibland. Så kommer det inte att bli med årets program.

Jag hade behållning av Maryam Moghaddam. Omtalade Kaj har jag inte hört än, men allt beröm har övertygat mig att ge det en chans.
Jag tycker Petra Mede oftast är suverän, men det här sommarpratet saknade poäng för mig (har inte hört hennes två tidigare)

Axel Åhman gav mig på käften i Karolina Ramqvists sommarprat. Jag blev helt uppeldad av hans lilla korståg för dialekter och kände för första gången att FAN att jag flyttat runt så mycket att min egen dialekt nästan suddats ut, jag har ju oftast tyckt att det är bra. Men sen började jag på Ramqvist och gick i taket över hennes förfärliga vassa iiiii-n som jag alltid förknippat med Lidingö, det gick inte att lyssna på. Sen skrattade jag åt mig själv 😅

Gick i stället över till Rissa Seidou, områdespolis i Järva. Har inte lyssnat klart men det låter väldigt bra, hon växlar så skickligt mellan jobb och privat och där de två går ihop.

Jag har redan lyssnat två gånger på Axels sommarprat. Gillade det massor. Det fick aldrig ta slut så när slutet kom kändes det snöpligt. Han kan verkligen berätta.
20 poäng❤️
Jag ska också lyssna igen, där var så många små och stora guldkorn.

Lars Svendsen - Filosofiprofessor lät intressant, men jag rekommenderar tyvärr inte. Enda jag fastnade för var att han sa att människor som inte känner tillit (mot sig själv, andra och samhället) är dom ensammaste. Och därför känner sig svenskar mindre ensamma än de flesta andra européer. Annars ganska ointressant.

Jag har redan lyssnat två gånger på Axels sommarprat. Gillade det massor. Det fick aldrig ta slut så när slutet kom kändes det snöpligt. Han kan verkligen berätta.
20 poäng❤️
Lyssnar för andra gången nu och skrattar även den här gången åt "världens mest lillgamla tioåring".

Och lillgamla är just som jag uppfattat Kaj så många gånger. De låter lillgamla trots att de kunde vara mina söner. Det är så. rart, även hos vuxna.

Jag har lyssnat på några i sommar hittills. Betygssätter på skalan 2-6 (1 oacceptabelt dåligt, det släpper inte SR igenom - 6 nästan ouppnåeligt bra så jag kan sätta 5:or och ha något kvar)

** Petra Mede (komiker) - Jag förstod vilka bitar som skulle locka till skratt. Dessutom ganska flamsigt och dåligt sammanhållet,
**** Anders Eriksson (Rosa bussarna) - Fascinerande och väl berättat men inte så mycket finnes.
***** Johan Floderus - Personligt, välstrukturerat, rörande – med ett par skratt mitt i eländet. Det var trots eländet roligare en Petra Medes
***** Axel Åhman (KAJ) Underfundig stillsam humor och självironi Får även gödsvin att bli roligt.

Peter Haber - Hur kan man få en så pass intressant historia så tråkig. Det hade varit intressantare att se färg torka. Det var ett riktigt bottennapp.

Senast ändrad:
Lyssnade på Rissa Seidou och tyckte det pratet var riktigt bra!
Hemskt, men viktigt.
Jag har lyssnat klart på det nu och tyckte också att det var väldigt bra. Skickligt berättande med starkt innehåll, att t ex lyckas gå från sin driftiga Mama Benz i Togo till begravningar i Järva är inte dåligt.

En sak sjönk in hos mig som den inte riktigt gjort tidigare: hur unga gängkriminellas liv förstör hela familjens. Såklart jag förstått att en ihjälskjuten kille är djupaste sorg för hans familj, men just det där hon säger om att han vill tjäna några tusenlappar på ett uppdrag och konsekvensen att han själv senare blir dödad och det förstör för hans familj resten av livet.

Hon var mycket bra.

Har lyssnat på Bo Ekman. Det var svårt att fastna till början men den sattes på automatiskt när jag satte mig i bilen så den fick stå på. Och den växte och blev intressant :)

Liknande trådar

• Sommarpratare 2026
  • Årets sommarvärdar
  • Korrekt hantering av röster (valet)?
  • Sommarpratare 2024

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat