Sommarridskor

Ingela_S

Trådstartare
Efter den här kassa vintern längtar jag verkligen till våren då man kan ställa undan de varma vinterkängorna och ta på sig lite mindre klumpiga skor. Men så insåg jag just att jag behöver nya sommarridskor. Jag har alltid haft ett par Mountain Horse Easy Rider Steel, men tycker de slits rätt fort. Både sulan på undersidan och fuskmockan på resten av skon. Och så blir man jättevåt om fötter när det regnar, eftersom det regnar in i ventilationshålen vid tårna. :p

Så jag skulle behöva lite andra tips på sommarridskor, gärna i samma stil för jag gillar MH som skor, och helst i ungefär samma prisklass. Jag är inte överdrivet förtjust i att behöva lägga >1000 kr på ett par skor... Kan tillägga att de ska kombineras med ett par svarta mockashortchaps. Lägg gärna in bilder på era skor också. :D

Sv: Sommarridskor

Jag har mina MH Mountain Rider II året runt! På vintern med dubbla sockar och tunnare strumpor på sommarn... Underbara att rida i tycker jag, har shortchaps till och det är jättebra stöd. Dock är de INTE sköna att gå i länge enligt mig... Hade förra upplagan också och de var mycket mjukare och följsammare, har använt dessa aktivt i 1 år nu men inte sjutton är de mjukare för det :p Så plus för hållbarhet, de släpper inte i passformen, men minus för att om de hade släppt lite hade de varit skönare att ha på sig i stallet!

Och ett till plus - de har hittills inte släppt in vatten eller lera. Väldigt tåliga skor!

Okej, får kolla lite på dem då. På vintern har jag MH Rimfrost paddock och de är definitivt för varma på sommaren. :p

Jag har Blundstone året runt :p

Har inte haft bättre skor.

Såg att de finns i utförande Classic också, den är nog skönare! Mina är som skridskor... Och får rätt ont i sulan/hålfoten när jag går mycket med dem. Så pröva Classic också. :)

Cronis: Var hittar man såna skor då? Har aldrig varit ute i "skodjungeln" förr. :angel:

Chili: Aha, okej. Ska genast leta upp min MH-katalog och studera vad de har för dojjor. :D

Jag tänkte prova Everests från Stadium. Verkar vara jättebra skor och iom att det är ett sportmärke är det kanske som funktionsmaterial i dem!! Det är helt vanliga jodphursskor alltså, med resår på sidorna. Hade från Jacson innan, men de andades inte för fem öre och man badade fotbad efter tio minuter...:crazy:

haha ni kommer tycka jag är helt dum nu, jag har ibland flipp flop eller hur dom stavas :p Riktigt varma dagar hade ingen använding av dom föra året . Vad kan det beror på :crazy:;)

Verkar ju jättesäkert att ha flipflopskor när man rider... :angel:

Jodphursskor har jag inte haft nån gång. Funkar de lika bra utan chaps? Är de lika stadiga att promenera i? Tänkte mest eftersom där inte är nåt att snöra åt. :p

Jag använder två par jacson. Den ena är en bredare modell och den andra är en nättare version som jag tycker bättre om, passar dessutom bättre till gaiterserna. Dom andra är jo som sasgt dredare, och är inte lika snygg heller för den delen :p men dom funkar jättebra om man ska ha dom på vintern då man får plats med massor av strumpor.

Skulle nog rekomendera dom av det nättare paret,dock vet jag inte om dom säljs längre?

Tänkte samma sak som du innan jag köpte mina, men jag tycker dom är jättesköna att gå i(efter X antal skavsår innan dom var ingådda :angel:) och funkar lika bra med chaps som utan!

Har något konstigt märke på mina, men dom är underbara! Hm... *kilar ner och kollar*
"Mongrel Boots" står det på dom, nåt Australiensiskt (stava) märke om jag inte minns fel!

Aldrig haft bättre skor, och dessutom är det stålhätta - går inte att leva utan när man väl har börjat!

Avslutar med att säga "flip-flop?! :eek:"

Ah, det förklarar ju saken. Fast jag skulle aldrig haft flipflop på mig i närheten av hästar i vilket fall som helst. :p

Har provat lite jodphursmodeller nu, men hur fasen får man dem till att sitta bra på foten? :crazy: Jag provade strl 36 och fick knappt ner foten i skon, men likväl glappade de när jag gick. Det går ju inte direkt att reglera skons form ovanpå foten (där som "normala" skor har skosnören) :p

Har även provat MH Rider II-skorna och de satt rätt okej. Lite stela och oingådda, men om det stämmer som Chili säger (att de inte ändrar passform alls efter lite användning) så vete tusan om de är så bekväma att ha... De hade även en kant bak till på hälen, mellan själva hälen och fodret ovanför, som kändes som att den kunde skava rätt bra.

Sen hittade jag ett par på rea, förmodligen eftersom de har utgått från MHs sortiment. De hette MH Wild Rider, eller nåt liknande. Nån som vet vilka jag menar? Är lite fundersam till om de blir för varma att ha på sommaren, annars verkade de väldigt bekväma.

Liknande trådar

Utrustning Jag håller på och säljer ut lite begagnad utrustning som inte använs längre i hopp om att få in lite pengar att handla Nya grejer för på...
Svar
5
· Visningar
1 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Dejtingtråden del 38
  • Kriget i Ukraina, 2023 -

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka