Somna in hemma

Capybara

Trådstartare
Med risk för att starta en debatt som jag verkligen inte avser ställer jag den här frågan. Hur vanligt är det att gamla hundar bara somnar in helt stilla i hemmet? Jag tycker att man sällan hör om det, utan i så fall är det planerad avlivning i hemmet. När hundar dör hemma, är det för att ägaren missat uppenbara tecken på att livet är slut/dragit ut på det för länge/inte tagit sitt ansvar, eller händer det att hundar ha en fin och normal ålderdom och sedan bara somnar in?

Ingen av våra har gjort det. De har varit sjuka och vi har tagit beslutet.
Har ägt (med familjen) 13 st hundar genom åren.

Vet en bekant som vill att de ska somna in av sig själva... där tycker jag det gått för långt och en kunde besparat endel individer lidande (kissade på sig, ledsmärtor mm)

Det är väl som med människor? Det är nog inte jättemånga förunnat att bli gamla, fortfarande vara både pigga och friska och sedan bara somna in? De flesta av oss blir nog oftast sämre mot slutet innan vi dör än vad vi vill utsätta våra djur för?
Nä, det är ju/väl ovanligt, det är väl typ om man får stroke i sömnen.

Jag vet en hund som somnat in i sitt hem. Uppfödaren till två av mina hade en äldre tik o en natt i februari förra året klev hon upp i sängen, slickade på hans hand o gick o la sej i sin bädd igen o somnade in. Min uppfödare hade vaknat o undrat vad tant höll på med på äldre dar då hon aldrig tidigare gått upp i sängen utan ett varsågod o sen insåg han att hon va borta. De va så fint men så himla sorgligt när han ringde o berättade vad som hade hänt :(:heart

Med risk för att starta en debatt som jag verkligen inte avser ställer jag den här frågan. Hur vanligt är det att gamla hundar bara somnar in helt stilla i hemmet? Jag tycker att man sällan hör om det, utan i så fall är det planerad avlivning i hemmet. När hundar dör hemma, är det för att ägaren missat uppenbara tecken på att livet är slut/dragit ut på det för länge/inte tagit sitt ansvar, eller händer det att hundar ha en fin och normal ålderdom och sedan bara somnar in?
Det är väldigt ovanligt. Jag skulle faktiskt säga att de flesta som kommer in med djur som avlidit i hemmet har varit antingen misskötta/vanvårdade gamla djur (😡🥺) eller inte alls gamla djur som dött av sjukdom.
Vet exempelvis en bekants hund som var knappt ett år och hittades död i sin bädd. Hon låg som i en kringla så hon hade verkligen bara somnat in. Hunden obducerades och visade sig ha en akut hjärtmuskelinflammation. Hon hade inte visat några symtom innan.

Det är väldigt ovanligt. Jag skulle faktiskt säga att de flesta som kommer in med djur som avlidit i hemmet har varit antingen misskötta/vanvårdade gamla djur (😡🥺) eller inte alls gamla djur som dött av sjukdom.
Vet exempelvis en bekants hund som var knappt ett år och hittades död i sin bädd. Hon låg som i en kringla så hon hade verkligen bara somnat in. Hunden obducerades och visade sig ha en akut hjärtmuskelinflammation. Hon hade inte visat några symtom innan.
Min erfarenhet med.
De som lämnas in avlidna skulle ha fått slippa för länge sedan. 😢

Min förra hund gick bort hemma. Han gick upp för att dricka vatten på natten, som han alltid gjorde samma tid, och kom inte tillbaka till sängen. Veterinären sa att han antagligen fick en stroke eller hjärtstopp, det fanns ingenting vi kunde göra. Han var 15 år gammal med dåligt hjärta och epilepsi men mådde bra och var pigg tills han dog, typ. Det var väldigt plötsligt.

Hoppas inte folk tror att han var misskött eller att vi lät honom lida.

Min förra hund gick bort hemma. Han gick upp för att dricka vatten på natten, som han alltid gjorde samma tid, och kom inte tillbaka till sängen. Veterinären sa att han antagligen fick en stroke eller hjärtstopp, det fanns ingenting vi kunde göra. Han var 15 år gammal med dåligt hjärta och epilepsi men mådde bra och var pigg tills han dog, typ. Det var väldigt plötsligt.

Hoppas inte folk tror att han var misskött eller att vi lät honom lida.
Nej det är det ingen som tror.
Djurvårdspersonal kan se skillnad på en vanlig gammal individ och en vanvårdad individ. Och man frågar ju alltid ägaren om hur djuret dött, hur det mått sista tiden osv.

Labradoren jag växte upp med dog i sömnen. Plötsligt var hon bara död i sin korg. 12 år gammal. Förmodligen blodpropp.

Har hört om några till där liknande hänt. Men vanligaste är väl att de blir sjuka eller risiga av ålder och ägaren är ansvarsfull och avslutar i tid.

Vid senaste operationen för min äldsta hund (tandborttagning), så var det plötsligt något som inte stod helt rätt till med hjärtat. Hjärtat lät bra vid förundersökningen, och det var inga problem vid operationen hon gjorde 1-3 månader innan (livmodersinflammation). Men på operationsbordet nu sist så var det något som inte var 100% som det skulle med hjärtat (något klafffel? minns inte exakt vad det hette, och kan inte kolla just nu). Och vid diskussionen med veterinären efteråt sa hon just det, att det är större risk att hon plötsligt en dag kommer vara död (även risk för svimningar etc., vilket jag dock inte märkt något av än så länge). Ett halvår senare nu mår hon dock fortfarande bra, så jag håller tummarna att det får fortsätta.

För några år sedan hade familjen en chihuahua, som (enligt en snabbkoll i messengerchatten från då, jag hade själv flyttat några år innan) började kännas krasslig när hon var 11-12 år (förkyld, enligt vad som skrevs i chatten ca 2 dagar innan) och där de bokat tid till veterinären för att kolla igenom henne. Jag har för mig att det kanske fanns lite underliggande hjärtproblematik (eller kanske risk för hjärtproblematik?), och även lite övervikt och lite sånt. När de kom fram till veterinären hade hon redan somnat in.

Det är väl inte helt vanligt men en bekants hund gjorde det, de hade varit ute på promenad utan konstigheter
När de kom hem la hunden sig i sin korg i hallen. Matte stod i köket och lagade mat när hon hör hunden ge ifrån sig en rejäl suck. När hon tittade till henne sekunder senare var hunden död.

Min Leonberger rasade ihop och dog hemma på gården...
Hon sprang längs staketet och gläfste åt grannens hundar och när jag tittade upp låg hon på sidan.
Klättrade ner från taket jag höll på att skotta och hon andades tungt, men verkade inte kontaktbar.
Ringde såklart veterinären direkt, det var helg och jourhavande klinik var 13 mil bort..
Jag fick hjälp att lyfta in henne i bilen för att åka dit, men hon var borta innan vi lämnat stan. Troligtvis brast något invärtes.
Trots sina 12,5 år var hon pigg och glad, i lagom hull utan några direkta krämpor och såhär i efterhand var det skönt att slippa bestämma när det skulle vara dags.

Ingen av mina gamlingar har somnat in hemma. De har tagits bort ”när det varit dags”.

En av mina som varken var gammal, sjuk eller nedsatt på något vis blev akut dålig och vi hann inte ens ut i bilen till veterinär innan hon dog i min famn. Veterinären trodde väl att något brustit invärtes.

Instämmer.
En djurskyddspolis sa typ följande en gång till mig "om ett djur dör hemma skriver vi oftast en anmälan om djurplågeri".

Storpudeln jag växte upp med dog helt plötsligt ute på promenad, 11 år gammal. Inga tidigare symtom, föll bara ihop och var död på några sekunder. Veterinären trodde akut hjärtsvikt.
Sånt händer. Jag tycker det egentligen är bra. Hunden led inte, det skedde plötsligt.

Men jag tror att majoriteten avdjur som "självdör" gör det efter lidande. Folk låter djuren leva kvar för sin egen skull.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och... 2
Svar
33
· Visningar
6 091
Senast: Ava22
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott... 2
Svar
20
· Visningar
7 891
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 375
Hundhälsa Det är dags för min gamla fina bästa Nikita att få somna in... Men jag vet inte hur jag ska göra med mina andra hundar, har ni låtit...
Svar
11
· Visningar
1 262
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI