Sömntimmar

pollex

Trådstartare
Inspirerad av diskussionerna som pågår just nu på Bukefalosforumet (subforumet som handlar just om forumet alltså :)) lyfter jag ut en sak ur Vinterförälder 17/18-tråden. Där har vi nämligen just konstaterat att 1177 påstår att bebisar på 3-12 månader sover 17 h/dygn - vilket inte verkar stämma med trådens bebisar :D

1177 säger:
0-3 mån — 18 h sömn
3-12 mån — 17 h sömn
1-3 år — 13 h sömn
3-6 år — 12 h sömn
6-12 år — 11 h sömn
12- år — 9 h sömn

Stämmer det på era barn? :)
 
Skulle tro att det stämmer rätt bra. För sonen (2½ år) stämmer det. 12-13 timmar där (natten och en middagssovning).
Dottern är 2½ månad. Har aldrig mätt hennes sömn dagtid men det känns som att det kan stämma. Hon sover hela natten (nån liggamning på mitten). 50/50 sömn och vakentid dagtid känns troligt.

Åt vilket håll är det "fel" enligt era bebisar? För mycket sömn?
 
Skulle tro att det stämmer rätt bra. För sonen (2½ år) stämmer det. 12-13 timmar där (natten och en middagssovning).
Dottern är 2½ månad. Har aldrig mätt hennes sömn dagtid men det känns som att det kan stämma. Hon sover hela natten (nån liggamning på mitten). 50/50 sömn och vakentid dagtid känns troligt.

Åt vilket håll är det "fel" enligt era bebisar? För mycket sömn?

Ja precis, det är ingen av bebisarna som sover så mycket, de flesta verkar snitta på 13-14 timmar.

Det stämmer för övrigt illa på mina större barn också, jag skulle säga att åttaåringen snittar runt 9 h och femåringen på kanske 10.
 
Stämmer nog bra här. Stora som närmar sig 3 år sover ca 12h per natt. Bebis som är 3 månader sover uppskattningsvis 16-17h per dygn. 10-11h på natten och tre sovstunder dagtid, en av dessa brukar vara 3-4h lång.
 
Sonen som fyller 3 år i aug sover inte 13h. Snarare 10,5-11. Har inte sovit på dagen sen förra sommaren. Somnar i bilen ibland men är då helt omöjlig att lägga vanlig tid så vi försöker undvika detta.
 
Inspirerad av diskussionerna som pågår just nu på Bukefalosforumet (subforumet som handlar just om forumet alltså :)) lyfter jag ut en sak ur Vinterförälder 17/18-tråden. Där har vi nämligen just konstaterat att 1177 påstår att bebisar på 3-12 månader sover 17 h/dygn - vilket inte verkar stämma med trådens bebisar :D

1177 säger:
0-3 mån — 18 h sömn
3-12 mån — 17 h sömn
1-3 år — 13 h sömn
3-6 år — 12 h sömn
6-12 år — 11 h sömn
12- år — 9 h sömn

Stämmer det på era barn? :)
Jag tycker verkligen att det är märkligt att 1177 har de där siffrorna. När kotten var någon månad var jag orolig för att han sov för lite och frågade BVC hur allvarligt det var att inte komma upp i 18 timmar. Hon blev ganska paff och undrade var jag hört den siffran :p

Rikshandboken för bhv har för övrigt mer (i mina ögon) rimliga siffror:
Sömnbehov i olika åldrar
Sömnen ser olika ut i olika åldrar, och behovet av sömn varierar mellan individer såväl hos vuxna som hos barn. Åldern för när barnet börjar sova mer sammanhängande på natten varierar, liksom små barns fortsatta behov av sömn under dagen.
  • Ett nyfött barn sover vanligtvis ca 16 – 18 timmar per dygn, vaknar och äter med 2-4 timmars mellanrum under dygnet. Hunger och mättnad styr sömnen mer än ljus och mörker. Magsäcken är liten och distensionen av magsäcken har betydelse för hur länge barnet håller sig mätt. När barnet blir lite äldre behöver det äta mer sällan.
  • Vid omkring 3 månaders ålder kan barnet ha kommit in mer regelbundna sömnperioder som liknar en dag/nattrytm.
  • Vid 6-12 månaders ålder sover barnet vanligtvis 14-16 timmar per dygn, med ett successivt längre sömnpass på natten. Ett barn har vid 4-6 månaders ålder ofta ett långt sömnpass om 5-6 timmar nattetid.
  • När barnet är mellan 1-2 år är sömntiden ca 13-14 timmar per dygn. Flertalet barn går från att sova två gånger till att sova en gång på dagen mellan ett och två års ålder.
  • Vid 2-6 års ålder sover barnet ungefär 12-13 timmar per dygn.
 
Och för att svara på frågan även här så stämmer siffrorna verkligen inte för oss. Kotten som är 5,5 månad har ett ganska litet sömnbehov och snittar ca 12 h sömn per dygn. En riktig sovardag kommer han upp i 13,5-14 h, en dålig dag ner mot 11. Sover 8-10 timmar på natten och resten på dagen.
 
Viktor är snart 1 år och 5 månader och sover oftast mer än 13 timmar per dygn men kan också sova mindre.

I snitt ca 12 timmar på natten och 2,5 timmar på dagen i ett svep eller uppdelat på två.
 
Stämmer nog bra här. Stora som närmar sig 3 år sover ca 12h per natt. Bebis som är 3 månader sover uppskattningsvis 16-17h per dygn. 10-11h på natten och tre sovstunder dagtid, en av dessa brukar vara 3-4h lång.

Vilken imponerande långsovning på dagen! :) Min bebis kunde ha ”natt” även dagtid fram till 2,5 månader ungefär och sova rejält länge, sedan var det som om någon tryckte på en knapp och han bytte helt grundläge - från ”sover-och-vaknar-till-ibland” till ”vaken-och-sover-väl-någon-gång-ibland” :p
 
Jag tycker verkligen att det är märkligt att 1177 har de där siffrorna. När kotten var någon månad var jag orolig för att han sov för lite och frågade BVC hur allvarligt det var att inte komma upp i 18 timmar. Hon blev ganska paff och undrade var jag hört den siffran :p

Rikshandboken för bhv har för övrigt mer (i mina ögon) rimliga siffror:

Ja, det låter mer rimligt fast fortfarande i överkant mot min erfarenhet! :)
 
Inspirerad av diskussionerna som pågår just nu på Bukefalosforumet (subforumet som handlar just om forumet alltså :)) lyfter jag ut en sak ur Vinterförälder 17/18-tråden. Där har vi nämligen just konstaterat att 1177 påstår att bebisar på 3-12 månader sover 17 h/dygn - vilket inte verkar stämma med trådens bebisar :D

1177 säger:
0-3 mån — 18 h sömn
3-12 mån — 17 h sömn
1-3 år — 13 h sömn
3-6 år — 12 h sömn
6-12 år — 11 h sömn
12- år — 9 h sömn

Stämmer det på era barn? :)
Stämmer inte på mina barn. 10-månaders sover nog i snitt 12 timmar per dygn. 10 timmar på natten och 2-3 timmar på dagen (inte sammanhängande). 3-åringen sover nästan exakt 10 timmar, men enstaka gånger kan det bli mer om han somnar på dagen.
 
Det ena barnet som nu är 2,5 år sover enligt 1177 men jag har hittills aldrig stött på någon annan som sovit så mycket, varken som bebis eller litet barn. I dagsläget innebär det ~11 h per natt och så väcker vi efter 2 h på dagen. Det finns inte på kartan att det skulle fungera med färre timmar.

Det andra barnet som är 6 månader sover ungefär lika mycket som sitt storasyskon. Ibland någon halvtimme-timme mer och ibland mindre. Men då är det 2-3 kortare sovningar istället för en lång.

Vem kontaktar 1177 och kollar vad de grundar sina siffror på?;)
 
Min dotter är sju år gammal och sover vanligtvis nio timmar per natt. (Ca 21-06)
Är vi lediga utan tid att passa kan hon vara vaken senare och sova längre på morgonen, ca tio-elva timmar. Elva timmar är dock väldigt ovanligt.
 
Vilken imponerande långsovning på dagen! :) Min bebis kunde ha ”natt” även dagtid fram till 2,5 månader ungefär och sova rejält länge, sedan var det som om någon tryckte på en knapp och han bytte helt grundläge - från ”sover-och-vaknar-till-ibland” till ”vaken-och-sover-väl-någon-gång-ibland” :p

Bara i babyskyddet han sover så länge dagtid dock. Men bra på sätt att vi enkelt får till en bra resdag eller utflykt med bil. :)
 
Det ena barnet som nu är 2,5 år sover enligt 1177 men jag har hittills aldrig stött på någon annan som sovit så mycket, varken som bebis eller litet barn. I dagsläget innebär det ~11 h per natt och så väcker vi efter 2 h på dagen. Det finns inte på kartan att det skulle fungera med färre timmar.

Det andra barnet som är 6 månader sover ungefär lika mycket som sitt storasyskon. Ibland någon halvtimme-timme mer och ibland mindre. Men då är det 2-3 kortare sovningar istället för en lång.

Vem kontaktar 1177 och kollar vad de grundar sina siffror på?;)

Det är intressant att det kan vara så olika mellan syskon! Men å andra sidan är det ju rätt smidigt om de är synkade med varandra :)

Vad 1177 kommer bli förvånade när ett forum kommer och ställer dem till svars för sina siffror ;)
 
Det är intressant att det kan vara så olika mellan syskon! Men å andra sidan är det ju rätt smidigt om de är synkade med varandra :)

Vad 1177 kommer bli förvånade när ett forum kommer och ställer dem till svars för sina siffror ;)
Ja att vakna/somna för dagen är de väldigt synkade. Och mitt på dagen-sovningen kommer mer och mer i synk också. Så då får storasyskonet behålla sin sovning så länge det inte stör ut natten:)

Man kan ju åtminstone fråga var siffrorna kommer ifrån tycker jag:) jag brukar stötta mig mot infon som finns på 1177 så det är ju tråkigt om den inte stämmer för majoriteten.
 
Inspirerad av diskussionerna som pågår just nu på Bukefalosforumet (subforumet som handlar just om forumet alltså :)) lyfter jag ut en sak ur Vinterförälder 17/18-tråden. Där har vi nämligen just konstaterat att 1177 påstår att bebisar på 3-12 månader sover 17 h/dygn - vilket inte verkar stämma med trådens bebisar :D

1177 säger:
0-3 mån — 18 h sömn
3-12 mån — 17 h sömn
1-3 år — 13 h sömn
3-6 år — 12 h sömn
6-12 år — 11 h sömn
12- år — 9 h sömn


Stämmer det på era barn? :)

Vågar inte svara för när jag var riktigt liten. Sedan jag var ca. 4-5 år har jag iaf inte sovit så mycket. Skulle tippa ca. 9-10 h/natt från ca. 4-10 års ålder. Från 10-15 års ålder ca. 8-9 h/natt. Från 15 års ålder ca. 5-7 h/natt. Undviker att sova mer än ca. 7.5 h/dygn numera. Blir som en zoombie i veckor efteråt isf...
 
Min 11-månaders sover ca 12 h/dygn varav 10 h på natten och 2 h på dagen. Jösses vad skönt om han sov 17 h :p

3-åringen sover ca 11 h. Hon sover vanligtvis inget på dagen. Jag tror annars att de där siffrorna har stämt rätt bra på henne nästan hela tiden. Hon är bra på att sova.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 234
Senast: Vovve
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
13 010
Senast: Lobelia
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
12 13 14
Svar
268
· Visningar
8 320
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
1 911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp