Sony Xperia - ändra meddelandeutseende?

cili

Trådstartare
Har precis köpt mig en Sony Xperia ZL, och gillar inte alls hur smsfönstret ser ut. Men jag hittar inte om/hur jag kan ändra det. Jag vill ha bubblor, där den som skriver till mig är på vänster sida och det jag skriver är på höger. Nu är allt bara i en rak rad. Nån som har koll och kan guida?

Byt sms-app? Det finns mängder på marknaden. Chomp är populär och har många inställningsmöjligheter. GO sms är en nyare variant med ännu mer valfrihet.

När du har hittat en du gillar går du in på inställningar. Under "trådlöst och nätverk" finns det en underrubrik "Mer...". Klickar du på den hittar du ett fält som heter "Standardapp för SMS". Där kan du välja vilken app du vill ha i bruk.

Byt sms-app? Det finns mängder på marknaden. Chomp är populär och har många inställningsmöjligheter. GO sms är en nyare variant med ännu mer valfrihet.

När du har hittat en du gillar går du in på inställningar. Under "trådlöst och nätverk" finns det en underrubrik "Mer...". Klickar du på den hittar du ett fält som heter "Standardapp för SMS". Där kan du välja vilken app du vill ha i bruk.
Oooh, den tanken har aldrig slagit mig (känner mig fortfarande som total nybörjare på android). Måste testas så snart telefonen uppdaterat sig färdigt! :D

8sms verkar också trevlig. Appar som det finns oändligt antal av kan vara tidsbesparande att googla runt lite, så man kan se om det är i närheten av vad man vill ha eller inte.

Det fina med android är ju att nästan allt går att anpassa till vad man vill ha. Vissa tillverkare (tex Samsung) är dock mer låsta. Xperias androidversion tycker jag riktigt bra om, och den är hyfsat neutral. Som inbiten androidanvändare får jag fullkomligt spel på iPhone, det går ju inte att styra någonting :banghead:

Kan man byta samtalslogg också? Jag är så trött på min oäverskådliga lista. I min förra telefon (ej smart) samlades alla samtal från samma nummer under en enda logg. Nu kan telefonen visa samma nummer 10 ggr på en dag eller så samlar den 2 av samtalen under samma för att sen splittra isär igen.

Altså enligt följande
Nu
0123- 45678
0123-45678
0987-654321
0123-45678
0654-12345
0123-45678

Tidigare
0123-45678
0987-654321
0654-12345

Sen valde man bara nummret så fick man upp alla gånger numret varit i bruk med samtalslängd och hela altet precis som det är nu fast listan nu endast består av ett (max 2) samtal

Jag googlade "call log android app" och fick massa träffar på appar, så det verkar gå alldeles utmärkt.

Nu har jag ett nytt problem. Jag har importerat mina kontakter från min gamla telefon via Sony Bridge. Men alla syns inte i kontaktlistan, bara ca hälften. När dom smsar heter dom det dom gjorde i förra telefonen, men dom finns liksom inte att hitta i listan så jag kan ringa upp eller så smidigt. Hur sjutton fixar man det? :confused:

Lägg alla kontakter i google contacs istället, så blir det garanterat rätt varje gång du flyttar (och oavsett droidfabrikat)?

Gissningsvis är det under inställningar i kontaktlistan något gått fel så att de finns men inte visas. Jag hade kört en export till google, redigerat dem i datorn så att allt visas rätt, och importerat tillbaks till telefonen. Då finns kontakterna att importera vilken telefon du än loggar in på med ditt googlekonto.

Lägg alla kontakter i google contacs istället, så blir det garanterat rätt varje gång du flyttar (och oavsett droidfabrikat)?

Gissningsvis är det under inställningar i kontaktlistan något gått fel så att de finns men inte visas. Jag hade kört en export till google, redigerat dem i datorn så att allt visas rätt, och importerat tillbaks till telefonen. Då finns kontakterna att importera vilken telefon du än loggar in på med ditt googlekonto.
Det är det jag försökt med. Får ta en vända till och se om jag får ordning på det :/

Det kan hända att du måste göra en ny import, eller kan du ha glömt att kryssa i någon "visa kontakter" någonstans?

Det kan hända att du måste göra en ny import, eller kan du ha glömt att kryssa i någon "visa kontakter" någonstans?
Fick ordning på det genom att starta om och försöka importera kontakter på nytt.

Nästa problem i ordningen: jag vill ha fler smileys. Måste jag ladda ner ett helt nytt tangentbord då? Eller går det att fixa nån plugin till standardtangentbordet? Det finns ju några smileysar, men jag hade gärna haft lika stort urval som på min samsung s4:/

Vilken sms-app blev det? De flesta har massa smileys, men ibland är det i form av en tillhörande smileyapp. Xperia är tyvärr kassa på smileys, det var därför jag började leta sms-appar.

Vilken sms-app blev det? De flesta har massa smileys, men ibland är det i form av en tillhörande smileyapp. Xperia är tyvärr kassa på smileys, det var därför jag började leta sms-appar.
Det fick bli chomp så länge.

Nu har jag lyckats byta till ett kinesiskt jäkla tangentbord, och jag fattar inte hur jag får tillbaka det vanliga :rofl: Lyckades med det mitt när jag höll på att skriva ett sms, och nu byts alla mina bokstäver mot kinesiska tecken när jag skriver. Herregud vad krångligt allt ska vara :p

Det fick bli chomp så länge.

Nu har jag lyckats byta till ett kinesiskt jäkla tangentbord, och jag fattar inte hur jag får tillbaka det vanliga :rofl: Lyckades med det mitt när jag höll på att skriva ett sms, och nu byts alla mina bokstäver mot kinesiska tecken när jag skriver. Herregud vad krångligt allt ska vara :p
Och nu lyckades jag lösa tangentbordsproblemet. Om nån annan råkar ut för samma sak så gå in i ett meddelande, tryck i skrivrutan, då visas en bild av ett tangentbord längst upp till vänster, dra ner den listen och tryck på "Välj inmatningsmetod" och ta det helt vanliga, kinateckenfria internationella tangentbordet :p

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 352
Senast: qitis
·
IT & mobiler Håller på att tappa det helt. Har haft en Huawei 20 Pro i över 4 år, det är den bästa mobilen jag haft och jag hade köpt en sån igen... 2
Svar
22
· Visningar
1 655
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Anonymt nick, och nej jag vet inte om personen är just mytoman, jag vet bara att hon ljuger om väldigt mycket. En vän har i många år...
Svar
12
· Visningar
1 348
Senast: Otherside
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar... 40 41 42
Svar
827
· Visningar
16 920
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka