Soppåsen under diskbänken

Ni som har sopkärl under diskbänken med dubbeldörr. Framför vilken dörr står kärlet


  • Antal omröstningsdeltagare
    196
Min kompostpåse hänger PÅ insidan av vänster dörr, i en hållare vi fick när den nya sophanteringen med flerfackskärl drog igång. Till höger, på golvet, står en sopkorg med brännbart. Större saker, som plast, tidningar, metall och kartong, har vi i tvättrummet som ligger precis intill köket. Därifrån är det snabbt att ta ut skräpet senare till flerfackskärlen utomhus.

När vi bodde i USA hade vi ett monster under diskbänken som åt upp allt komposterbart, man skickade typ ner allt i vasken..... Sen for det ut i avloppet. Inte tillåtet här hemma vad jag förstått - men jag har en bekant som installerat en ändå...!
 
Skulle skåpet under min diskbänk inte varit urusel skulle jag haft den på höger sida men pga den är som den är står den på vänster sida. För att komma åt den delen med den ledsna smileyn måste man ställa sig på knä och huka sig in.
 

Bifogade filer

  • usel.png
    usel.png
    1,3 KB · Visningar: 2
Jag har inga sopor under diskbänken, eller i något annat skåp i köket. Brännbart har jag i en metalltunna på golvet med lock mellan kylskåp och diskbänk (i.e. mussäkert), och komposterbart har jag på en 1.5 dm bred "bänk" längst in i hörnet i köket, innanför vedpannan (så att hundarna inte kommer åt, men att det ändå är smidigt att använda och att det torkar snarare än ruttnar). Återvinning har en egen fullhög garderob i farstun, med separata behållare för varje typ (vi har inte fastighetsnära insamling av förpackningar i kommunen).
 
De utdragbara kärlen står där det finns plats under bänken, i det här fallet på höger för på vänster sitter slangarna till diskmaskinen.
 
Mitt kök består till 90% av lådor. Sopsortering under vasken är en rejält stor låda på skenor. Har kärl för papper och matavfall till vänster, glas/metall och plast i mitten och grovsopor och diskmedelstabletter till höger.
 
Jag har komposten på höger sida då arbetsytan där matavfallet genereras är på den sidan diskhon. Soppåsen hamnar således på vänster sida.
 
Hänger bakom vänster dörr. När jag växte upp stod sophinken också till vänter. Det känns bekvämt för mig, men som någon nämnde tidigare har det för mig mest att göra hur rörkopplingarna ser ut.
 
Låda med fyra hinkar. Matavfall t h, restavfall t v. De andra två är förvaring av diskborste, svamp, rullar med soppåsar mm. I tvättstugan har vi Ikeas stora sorteringskärl för papper/glas/plast osv, tidningar hamnar i en särskild korg. I vår kommun kör vi två stora fyrfackskärl/soptunnor per hus så vi tömmer ofta.
 
Jag har brännbart längst till vänster, sedan plastförpackningar, kartong, glas och metall. Pant bakom resten av kärlen längst in till höger.
 
Har ett 60-talskök där man måste öppna höger skåpsdörr först för att öppna vänster skåpsdörr (jävla idiotisystem)
Så stora sopkärlet står till höger men matavfallspåsen hänger på vänster dörr.
 
Vi har både soppåse och gröna påsen till vänster. Har sån utdragbar grej där båda sitter på rad, var monterat på vänster sida när vår lägenhet nyproducerades.
I vår lägenhet känns det logiskt att det är till vänster för bänkskivan där man står och preppar mat är till vänster. Tänker att det är det som styr?
 
Saknar alternativen Spelar ingen roll/beror på och Båda.
På grund av hur skåp och rör ser ut ryms dubbla, högre, hinkar bara till vänster hos oss (och mina föräldrar t ex). Så det blir två kärl till vänster och ett (lägre) till höger. Sedan hur man placerar sopkärlen beror t ex på vad man får mest av. Men jag har svårt att förstå hur man klarar sopsortering bara på en sida, och det som blir över för "övriga sopor" är det man har minst av enligt min erfarenhet.
 
Jag har en vän på besök. Hen menar att det nästintill internationell standard att sopkärlet ska stå bakom höger dörr.
Jag hävdar att den ska stå bakom vänster dörr eftersom du oftast har det du ska slänga i höger hand och därför öppnar vänster skåpsdörr med vänster hand.
Hen menar att man lika gärna kan öppna höger dörr med vänster hand.

Vem har rätt?

Ingen. Jag tvivlar på att det finns någon standard. I Sverige är det ofta sopsortering som gäller dessutom.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 031
Senast: Bapelsin
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 101
Senast: Pratsch
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 357
Senast: Zewz
·
Småbarn Det här är en ganska känslig tråd för mig så tänk gärna på det i era svar. Jag har en vän som själv inte har barn men säger sig vilja...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 639
Senast: Energi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp