sos animals erfarenhet?

Jofta

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av dom/har adopterat hund av dom och vill dela med sig?

Slipper gärna komentarer om att ej adoptera från utlandet.

Sv: sos animals erfarenhet?

Jag har en sos-vovve här hemma sen ett år:)

Jag är ganska nöjd med sos. Allting gick smidigt, jag fick svar på alla frågor jag hade och blev väldigt väl bemött, kände aldrig att någon fråga var för dum utan var det något ringde jag bara. Min kontaktperson kändes väldigt kunnig och seriös. Hon var dessutom bra med människor också.

Jag gillade också att kontaktpersonen ringde många gånger innan vi bestämde något och verkligen försökte få en klar bild av vad för sorts hund jag ville ha och och vilken sorts hund jag klarade av.
Hon ringde också regelbundet under första månaderna för att höra hur det gick.

Nu blev det lite fel ändå tyvärr då jag fick hem en hund med massa jakt i vilket jag inte alls ville ha. Men det är ju lite ett riskspel, dom har så många hundar att dom inte hinner lära känna alla hundar i grunden. Min hund hade dessutom inte varit i hundgården särskilt länge.

Men i övrigt är hon underbar min lilla Loppa:love: Hon hänger med mig överallt, är lugn inne, stabil i humöret(hon har lite lätt att bli stressad när hon blir glad dock men det är inget jätteproblem) och hon är gudomligt snäll mot allt och alla.
Utomhus jagar hon allt men inne tvättar hon min kanin, sover ihop med katterna och låter även katterna ta hennes mat.
Hamnar hon i en situation hon inte vet hur hon ska hantera kommer hon till mig.
Allt nytt tar hon med ro sålänge jag är lugn. Hon har åkt tåg, båt och buss och det har inte varit några problem alls, hon lägger sig och vilar helt enkelt.
På nyårsafton när det smällde som mest låg hon utsträckt på sidan och sov:laugh:
Sen har hon tyvärr problem med andra hundar men det är nåt som kommit efter flytten hit. Hon blev "attackerad" av andra hundar bara ett par veckor efter flytten hit, innan var det inga problem alls.

Men hade jag kunnat se in i framtiden så hade jag nog inte valt en sos-hund(eller någon annan från "adoptionsföreningar")som första hund. Helt enkelt för att det är svårt att veta exakt vad man får hem. Någon monsterhund lär man ju inte få om man sagt att man vill ha en enkel hund men just sånna här saker som jaktlusten hos min hund kan komma som en lite otrevlig överraskning...

32019_413073728632_770903632_4043081_1913236_n.jpg

32019_413073768632_770903632_4043087_4967617_n.jpg

26848_403240243632_770903632_3831677_555123_n.jpg

(har en blogg som jag startade precis när jag skaffat min Lily. Får inte länka till den här men skicka ett pm om du vill ha länk)

Senast ändrad:
Sv: sos animals erfarenhet?

Vi adopterade en hund från sos-animals för 5 år sedan. Vår hund fanns redan i jour i Sverige och kunde träffa honom innan vi bestämde oss.
Jag upplever hela adoptionen som bra och trygg. Nu vet jag inte hur sos är idag, tror det har hänt en del de senaste åren.

Sammanfattningsvis så har det inte varit några problem alls att adoptera hund därifrån men jag skulle nog aldrig adoptera en utländsk hund igenom och det är av anledningen att många av dessa hundorganisationer vägrar avliva hundar oavsett vilken kondition de är i. Hundar får alltså i många fall självdö och detta stödjer inte jag.

tassartillsverige.net är en sida för folk som adopterat hundar från utlandet och där kan man få mycket hjälp och stöd när det gäller hundar och allt annat också för den delen.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 544
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 313
Senast: TantAgda
·
Hundhälsa En kompis är hemma på dagarna med sjukbidrag. Hon o hennes sambo har en 1 1/2 årig blandras tik. Denna klarar inte alls att vara ensam... 2
Svar
28
· Visningar
2 502
Senast: Ginne
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka