Sotbrand utan att märka det???

Sv: Sotbrand utan att märka det???

Ja, om man har tillräckligt med tjära och kommer upp i tillräckliga temperaturer.

Just, det, ett plåtrör kommer snabbare upp i högre temperaturer med eftersom plåt "tar" åt sig värmen fortare än en tjock tegel pipa. Och om jag inte minns fel så har dom plåtskodda en isolering också. Iaf har kaminer det. Isoleringen tar mycket stryk om man kommer upp i en viss teperatur och däröver, tillslut är isoleringen borta.
 
Senast ändrad:
Sv: Sotbrand utan att märka det???

Nu har jag fått protokollet och det lyder så här:

+Okulärbesiktning och sotning utförd.
+Troligen varit soteld.
+Var stopp (tjära) i skorstenen ungefär i höjd med köksgolvet.
+Rökkanaler (2 st) från kamin och panna övergår till en och samma kanal ungefär i höjd från 2:a våning och upp till skorstenens topp.
+Stående skiljeväggar.
+På 2:a våning finns två sotluckor, och en plåttätning i fd kaminintag. På BV finns en plåttätning bak elspisen.
+Skorsten har släppt från vägg i skåp på BV.
+I tak på 2:a vån har det runnit tjära utanpå skorstenen.
+Vi kom ej upp på vind, därav skorstenen ej täthetsprovad. Samt svårt att täta av då kanalerna går samman den övre biten i skorstenen.
De hittade inte luckan, väl synlig på 2:a våningen, och kunde tydligen inte fråga min man....

Kostnad: 1063 kr...

Vi hade besiktning den 12/11. Då existerade några av problemen redan med säkerhet. Sprickan, i garderoben, fanns till exempel. Är det rimligt att det ska finnas en "propp" i en skorsten som sotats för 3 månader sedan, och sedan dess eldats dagligen men inte dygnet runt? Jag önskar bara att jag visste vad jag betalade 600 kr + moms för sist...

Nu ska vi, enligt protokoll, fixa problemen och sedan få en ny kontrollbesikning utförd. Jippie - en tusenlapp till?
 
Senast ändrad:
Sv: Sotbrand utan att märka det???

Hjälp mig att tolka den här punkten någon:

+Rökkanaler (2 st) från kamin och panna övergår till en och samma kanal ungefär i höjd från 2:a våning och upp till skorstenens topp.

Detta förvirrar mig enormt. Vi hade i dagarna en man här som mätte och donade för att kunna sätta stålrör i den pipan som går till kaminen. Han eldade en tidning för att se vilken pipa det rök från. Men varför står det då i sotningsprotokollet att vi har två kanaler som övergår till en från andra våningen till skorstenens topp :confused:??? Det är kanske jättelogiskt, men jag hänger inte alls med. Har vi en eller har vi två pipor???
 
Sv: Sotbrand utan att märka det???

Hjälp mig att tolka den här punkten någon:

+Rökkanaler (2 st) från kamin och panna övergår till en och samma kanal ungefär i höjd från 2:a våning och upp till skorstenens topp.

Detta förvirrar mig enormt. Vi hade i dagarna en man här som mätte och donade för att kunna sätta stålrör i den pipan som går till kaminen. Han eldade en tidning för att se vilken pipa det rök från. Men varför står det då i sotningsprotokollet att vi har två kanaler som övergår till en från andra våningen till skorstenens topp :confused:??? Det är kanske jättelogiskt, men jag hänger inte alls med. Har vi en eller har vi två pipor???


Kanske är det så att de två på nedervåningen - av de sammantaget 4 var det väl som fanns? - sammangår i en pipa från från andra våningen och uppåt.

Han som kollade ser då alltså 4 pipor uppe på taket men av dessa är det en som används och den grenar sig till 2 om man följer den nedåt.

??
 
Sv: Sotbrand utan att märka det???

By the way så hade jag en bekant som inte kunde elda i sin köksspis för att det rykte in något så enormt. 'Dvs röken tog sig uppåt en stund men sedan kom den ner. ungefr som om det blev fullt i pipan. Alla antog att det helt enkelt var stopp en bra bit upp - ett fågelbo kanske?

Sotarna var där och sotade och konstaterade vid flera tillfällen att nejdå - det var helt ok i rökkanalen....

Men så började det regna ris och småkvistar ner från spiskåpan. Så någonstans fanns ett fågelbo.... Som inte sotarna alls kunde hitta.

Vad ska man tro?
 
Sv: Sotbrand utan att märka det???

Vi hade skorstensbrand en gång när jag var ca 12-13 år och det dånade enormt om skorstenen. Så till den milda grad att jag länge efteråt fick hjärtklappning när flygplan flög över oss (ungefär samma ljud).
Nu på senare år hade vi nån mindre skorstensbrand i mitt eget hus och då märkte jag det mest på att röken luktade gammlat ånglokomotiv och det rykte väldigt svart ur skorstenen. Vi kallade på brandkåren direkt.
Den gången hade också nyligen haft besök av sotaren och vi fiseldar inte, utan eldar för värme så "fel" sorts eldning borde det inte handlat om. Borde hur som helst inte blivit så tjärigt i skorstenen på någon månad, att det fattar eld.
Jag har fortfarande lite eldnoja sedan dess men det ÄR ju så fint och dessutom blir det så varmt och skönt i vår dragiga träkåk när man eldar i eldstaden...
 
Sv: Sotbrand utan att märka det???

Tänkte på en annan grej som inte har med sprickor i skorsten att göra. Men jag har blivit tillsagd av sotaren att direkt efter sotningen elda lite försiktigt. De har med sina borstar och grejer skrapat upp en massa jocks i pipan som också kan börja brinna, om jag fattade det rätt.
 
Sv: Sotbrand utan att märka det???

Ingen aning om hur många pipor jag har totalt, faktiskt. Får väl skicka upp maken så han kan kolla ;).
 
Sv: Sotbrand utan att märka det???

Ni har kamin/öppen spis?

Om det är så så är det mycket lätt att soten tar eld eftersom en kamin eller öppenspis släpper ut enroma mängder värme så skorstenen blir alldeles för varm. Soten börjar brinna vid 900grader och det är inte så svårt att komma upp i dom temperaturerna i en öppen spis.

Våran panna är kopplad till vattenburna systemet så det kylar pannan lite hela tiden så det blir inte lika varmt då.
 
Sv: Sotbrand utan att märka det???

Jag kan inget om det här, men känner att du borde få en stor styrkekram i alla fall! Det hjälper tyvärr inte dig med din skorsten, men jag förtår att det inte är helt kul.
 

Liknande trådar

Hemmet Skulle premiärelda i öppna spisen i nya huset idag. Har eldat förr men alltid haft någon mer erfaren i huset då. Insåg när elden tagit...
Svar
5
· Visningar
1 137
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp