Spännande och intressanta hus till salu, del 2

Men vilket kap någon med händighet/renoveringsbudget kan göra...

Steg 1: hyr in saneringsfirma 😅. Exekutiv auktion och inga inomhusbilder...
Fukt, vattenskador och svampangrepp invändigt, "akut behov" att lägga om tak, grund, fasad och fönster i "sämre skick" och saknar vatten. Visst har det varit ett vackert hus en gång i tiden men om det går att rädda krävs det definitivt stora insatser arbets- och pengamässigt. Personligen skulle jag inte klassa det som ett kap 😅 Men det beror ju absolut på vad man värderar i livet, hade varit spännande att se i Husdrömmar om några år!

Inomhusbilder visas aldrig på exekutiv auktion av bostäder, av integritetsskäl.
 
Fukt, vattenskador och svampangrepp invändigt, "akut behov" att lägga om tak, grund, fasad och fönster i "sämre skick" och saknar vatten. Visst har det varit ett vackert hus en gång i tiden men om det går att rädda krävs det definitivt stora insatser arbets- och pengamässigt. Personligen skulle jag inte klassa det som ett kap 😅 Men det beror ju absolut på vad man värderar i livet, hade varit spännande att se i Husdrömmar om några år!

Inomhusbilder visas aldrig på exekutiv auktion av bostäder, av integritetsskäl.

Ja, jag tänker på det avsnittet med det fina tegelhuset nära järnvägen. Den "tomten" gick ju på nästan en miljon.
 
Inga konstigheter egentligen med detta hus... Lite fix och så...
MEN toaletten på övervåningen ? Hur klarar man av den ?
Jag mår bra (inga direkt fysiska eller psykiska fel, äter inga konstiga medeciner)
JAG tror inte jag skulle klara av att sitta på den alls....

https://www.hemnet.se/bostad/villa-...ks-kommun-prastgardsvagen-14-19517755#gallery
Jag har en liknande. :) Fast ännu trängre.

Det går utmärkt för man står inte upp vid toastolen. Alla normala människor böjer knäna och viker ihop sig bakåt.
På min toa är det bra höjd över huvudet när man sitter ner.

Älskar att ha en toalett några steg från sängen!
 
Lite så jag också tänker... Fast jag siktar mer på utkanten av någon stad. Tänker att små hus ute på landet brukar ju gå om man bara tar ett litet lån. Å andra sidan ska man ju då ha möjlighet till någon inkomst osv...
Jag vet en mindre tätort i en landsbygdskommun. Det finns service, affär, bensinmack, restauranger etc.
Husen kostar knappt nåt. Bara för att det ligger 20 minuter från stora tätorten.
 
Förlåt, men vad är det som är förstört? Jag tyckte huset såg jättemysigt ut.

De har renoverat helt off husets ålder (allt var inte kritvitt på 1800-talet/sekelskiftet). Det är givetvis upp till var och en men jag tycker det är helgerån att göra så med gamla fina hus. Att avluta dalaskåp är att förstöra vårt gemensamma kulturarv (när det en gång är förstört är det borta för alltid).

Vill en ha vitt kan en köpa ett nyproducerat hus.
 
De har renoverat helt off husets ålder (allt var inte kritvitt på 1800-talet/sekelskiftet). Det är givetvis upp till var och en men jag tycker det är helgerån att göra så med gamla fina hus. Att avluta dalaskåp är att förstöra vårt gemensamma kulturarv (när det en gång är förstört är det borta för alltid).

Vill en ha vitt kan en köpa ett nyproducerat hus.
Att vissa väggar är kritvita tänker jag är rätt enkelt att rätta till om man verkligen vill. Jag skulle inte se det som förstört för det. Lite jobb, ja absolut. Men förstört tycker jag är att ta i?

Dalaskåp såg jag inte nånstans, men det är ju söndagskväll så jag kan vara extra blind just nu.
 
Att vissa väggar är kritvita tänker jag är rätt enkelt att rätta till om man verkligen vill. Jag skulle inte se det som förstört för det. Lite jobb, ja absolut. Men förstört tycker jag är att ta i?

Dalaskåp såg jag inte nånstans, men det är ju söndagskväll så jag kan vara extra blind just nu.

Du har din åsikt, jag har min. Dalaskåpet är lätt att missa eftersom det är träfärgat... :cautious:
 
Du har din åsikt, jag har min. Dalaskåpet är lätt att missa eftersom det är träfärgat... :cautious:
Ja absolut! Har du några exempelbilder så kanske det får mig att förstå bättre?
Aha, då vet jag vilket du menar. Ja det är ju trisst. Vill man inte ha ett sånt skåp så är det ju bättre att sälja det då.
 
Ja absolut! Har du några exempelbilder så kanske det får mig att förstå bättre?
Aha, då vet jag vilket du menar. Ja det är ju trisst. Vill man inte ha ett sånt skåp så är det ju bättre att sälja det då.

Min salong:
263422539_681944616106288_8119891085520533424_n.jpg

Tapeten är från tiden och bedömningen är att den bör vara tidigt 1900-tal. Kanapénär i nyrokoko och fönstren gammaldags tvåglasfönster (dvs med ytter- och innerfönster). Till vänster står ett dalaskåp från 1838 som min far köpte när jag var barn.

Kakelugnen i annonsen är med stor sannolikhet gjord av samma kakelugnsmakare som gjort min samt den min släkting har i stugan vi härstammar ifrån (hon har kvar stugan som sommarstuga). Jag har inga barn eller föräldrar i livet men alla de här sakerna får mig att känna ett samband, från det förflutna, samtiden och framtiden. Det är det en tar bort möjligheten till när en "renoverar" med ovarsam hand. Alla gör som sagt som de vill med sitt boende men det ovanstående är varför jag inte tycker om när en förstör gamla saker.
 
Min salong:
Visa bifogad fil 112545
Tapeten är från tiden och bedömningen är att den bör vara tidigt 1900-tal. Kanapénär i nyrokoko och fönstren gammaldags tvåglasfönster (dvs med ytter- och innerfönster). Till vänster står ett dalaskåp från 1838 som min far köpte när jag var barn.

Kakelugnen i annonsen är med stor sannolikhet gjord av samma kakelugnsmakare som gjort min samt den min släkting har i stugan vi härstammar ifrån (hon har kvar stugan som sommarstuga). Jag har inga barn eller föräldrar i livet men alla de här sakerna får mig att känna ett samband, från det förflutna, samtiden och framtiden. Det är det en tar bort möjligheten till när en "renoverar" med ovarsam hand. Alla gör som sagt som de vill med sitt boende men det ovanstående är varför jag inte tycker om när en förstör gamla saker.
Det är ju jättevackert, men jag klarar inte av så mycket mönster. Vet inte om det är alla hjärnskakningar eller ADHDn eller vad det är. Men det känns typ som att någon försöker vrida ur min hjärna som en disktrasa med så mycket mönster.

Det har alltså inte med smak att göra - utan något fysiologiskt. Jag klarar heller inte av för mycket kontrast. Har konstant superlåg kontrast på skärmen på både dator och telefon.

Så jag hade mycket väl kunnat tagit vilken färgburk som helst för att bara bli av med huvudvärken. Som jag redan hann få av att bara ha bilden framför mig när jag skrev detta inlägg. Bra märkligt feature min hjärna har.
 
En sak att vara vaksam på är att gamla hus ofta var byggda för att funka. De har ofta självdrag, kalkade väggar i källare som släpper igenom fukt etc. Ibland var de inte byggda för att användas hela året.

Om man inte tar reda på mer om ett gammalt hus när man renoverar är det lätt att t.ex. täta för mycket.

Så det handlar inte bara om estetik.

PS Jag har två ommålade hälsingeskåp hemma. Under ett tag uppskattades allmoge inte
 
En sak att vara vaksam på är att gamla hus ofta var byggda för att funka. De har ofta självdrag, kalkade väggar i källare som släpper igenom fukt etc. Ibland var de inte byggda för att användas hela året.

Om man inte tar reda på mer om ett gammalt hus när man renoverar är det lätt att t.ex. täta för mycket.

Så det handlar inte bara om estetik.

PS Jag har två ommålade hälsingeskåp hemma. Under ett tag uppskattades allmoge inte

Ja, det är nog ett försvarligt antal hus som kommer att må dåligt i efterdyningarna av tilläggsisolering för att få ner elkostnaden.

Mitt hus har ju en tillbyggnad som gjordes på 70-talet... den håller värmen sämre än den gamla delen.
 
8 rum på 96 kvadrat är plottrigt (vilket bilderna bekräftar). Hade gärna sett en planlösning. Plus för tjockskärmarna :rofl: :love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp