Bukefalos 28 år!

Spärra bilder?

M

MaLu

Kan man inte spärra bilder på något sätt så att man inte kan kopiera dem? Så att det inte går att högerklicka menar jag.

Angående en tråd på gnägg... :smirk:

malu
 
Sätt detta mellan <HEAD> och </HEAD> så kan man varken högerklicka eller markera. Om man har en domän (www.dinhemsida.com) och webbhotell kan man lägga in en grej som gör att man inte kan direktlänka, som tex. passagen har. Men iallafall, koden är:


<script language=JavaScript>
<!--

//Disable right click script III- By Renigade (renigade@mediaone.net)
//For full source code, visit http://www.dynamicdrive.com

var message="";
///////////////////////////////////
function clickIE() {if (document.all) {(message);return false;}}
function clickNS(e) {if
(document.layers||(document.getElementById&&!document.all)) {
if (e.which==2||e.which==3) {(message);return false;}}}
if (document.layers)
{document.captureEvents(Event.MOUSEDOWN);document.onmousedown=clickNS;}
else{document.onmouseup=clickNS;document.oncontextmenu=clickIE;}

document.oncontextmenu=new Function("return false")
// -->
</script>
<script language="JavaScript1.2">

//Disable select-text script (IE4+, NS6+)- By Andy Scott
//Exclusive permission granted to Dynamic Drive to feature script
//Visit http://www.dynamicdrive.com for this script

function disableselect(e){
return false
}

function reEnable(){
return true
}

//if IE4+
document.onselectstart=new Function ("return false")

//if NS6
if (window.sidebar){
document.onmousedown=disableselect
document.onclick=reEnable
}
</script>
 
Det går att ta bilderna ändå, eftersom de sparas i cachen, dessutom genom att hålla nere vänsterknappen och sen högerklicka kan man kringå vissa sådana script.

Men det kanske stoppar vissa dumma bildtjuvar, frågan är om det är värt besväret eftersom man tar bort en del andra webläsarfunktioner.
 
Jo det är klart, men det funkar till viss del och då vill jag använda det. Hellre än att man kan sno bilder hur som helst.
 
Det är två stycken. Man kan inte högerklicka eller markera text/bilder på sidan scriptet finns på.
 

Det beror på webläsaren, men alla funktioner den har på högerknappen. Jag har ofta blivit av med min mittknapp också, som jag använder för att scrolla etc.

Jag skulle hellre lägga någon halvgemonskinlig copyright-text över bilden.
 
det är inet säkert sätt alls. man kan skärmdumpa över bilden eller gå en fin bakväg via kodningen. dessutom sparas de automatikst ner i någon katalog på datorn, som någon över mig redan sagt. aldrig stött på något sätt som då hindrat mig iallfall på vanliga bilder på en vanliga sida.
 
Det finns naturligtvis inget sätt att hindra att någon stjäl en bild man visar. Det bästa måste vara att lägga tydlig copyrightinformation på bilden på ett sätt så det inte är svårt att klippa bort.
 
precis. skriv över hela bilden att den är din, det gör iallfall jag när jag har bilder som jag tror någon kan vilja ta (vilket inte är särskilt vanlgit alls för mina är så blurriga).
 

Liknande trådar

IT & mobiler Har aldrig sysslat med Fotoshop och liknande, men tänkte jag ska ta tag i att lära mig lite grundläggande hantering för husbehov. Klippa...
Svar
11
· Visningar
594
Senast: swemale
·
Hemmet Hej! Är det någon händig själ där ute som svara på lite frågor angående slipning av bord. Det här bordet (se bild) skulle jag vilja...
Svar
2
· Visningar
320
Senast: Cattis_E
·
Relationer När jag sökte hittade jag bara en jäättegammal tråd, men jag tror att jag sett att vi är några som går i bröllopstankar nu?! Vore kul...
Svar
17
· Visningar
1 066
Senast: skiesabove
·
IT & mobiler Jag ska söka utb via antagning.se och måste ladda upp betyg. Men har de bara i pappersformat och ingen scanner. Fota med mob går ju men...
Svar
3
· Visningar
285
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp