Spärra personnummer? Hur skydda sig på nätet?

moster

Trådstartare
För att inte gå in på detaljer och allmänt små prat och göra även den trådstart extremt lång så ställer jag rätt och slätt frågan:
- Hur spärrar man sitt personnummer ifrån internetköp?
Av googel att döma så kan man typ "anmäla" sig till olika företag tex UC och så skickar dom ut en varning som säger till via SMS/epost när någon tar uppgift om mig som ändras hos UC... Men det gäller ju bara hos UC och jag tänker att då är ju skadan redan skedd på någotvis?
Vet ni, om man kan spärra sitt personnummer så att när man vill beställa grejer på nätet att det tar stopp? Och att sen om jag ska handla så får jag ta bort spärren under tiden som jag ska handla...

Hur skyddar ni er mer på nätet ifrån kapningar och stölder?
Min tanke är att även skaffa ett till konto, som jag använder mig av när jag ska betala online. Så när jag ska betala så för jag över pengar till det kontot och sen när betnalningen är klar så finns det inga pengar att "sno" om någon kommer över kontot..
Fler förslag någon? :)
 
Men det gäller ju bara hos UC och jag tänker att då är ju skadan redan skedd på någotvis?

Jag fattar inte hur du menar? UC bevakar ju om någon förändrar något som rör dig som person (adress, kreditkoll etc). Det är ju inte hos UC man ändrar adress, det är hos folkbokföringen.

Jag har ett kort som är knutet till SMS-tjänst. När kortet belastas får jag ett SMS. Bra koll.
 
Jag fattar inte hur du menar? UC bevakar ju om någon förändrar något som rör dig som person (adress, kreditkoll etc). Det är ju inte hos UC man ändrar adress, det är hos folkbokföringen.

Jag har ett kort som är knutet till SMS-tjänst. När kortet belastas får jag ett SMS. Bra koll.

Nej det vet jag :)
Det jag menar är att jag vill veta om någon använder sig utav mitt p-nummer för att tex göra köp. Jag vet att det finns sidor där man då kan "blockera" sitt p-nummer så att ev. bedragare inte kan använda sig utav andras p-nummer. Men jag söker en tjänst som är mer täckande än för bara just den sidan.

Det UC gör då om tex ett företag tar en kreditupplyssning på mig så skickar dom mig ett sms (dom skickar ju även ut ett brev i brevlådan...) Är det inte jag som gjort köpet så vet jag redan då att någon annan använt sig utav mitt p-nummer...
Men enligt mig är det ju då redan försent. Visst jag kan (förhoppningsvis) stoppa en ev beställning eller köp, men jag efterlyser en tjänst som gör att det inte går att beställa i mitt namn.

Tänk så här: Ett inbrottslarm talar om att någon redan tagit sig in i ditt hem... Skadan är egentligen redan skedd, men du är iaf medveten om den.
Säg en säkerhetsdörr skyddar dig ifrån att inbrottstjuven öht kommer in.
 
Men hur menar du att det skulle fungera rent praktiskt? Kan du låsa upp ditt personnummer, kan ju andra göra det.

Vad jag har förstått det som är att du tex ska kunna använda ett lösenord, eller ditt bankid för att låsa upp. Typ som att larma av eller låsa upp dörren
 
Det enda du kan göra är nog att följa polisens råd när det gäller den sortens bedrägerier: https://polisen.se/Utsatt-for-brott/Skydda-dig-mot-brott/Bedrageri/Identitetsstold---Skydda-dig/

Du tänker kanske på eSpärr som UC lanserade för några år sedan? Då var man tvungen att låsa upp sitt personnummer på en speciell sajt varje gång man skulle handla själv, mycket knöligt för en frekvent användare. Den fick dåligt genomslag och lades ner i år om jag inte missminner mig.

Enklast är ju att inte shoppa online eller registrera sina personuppgifter på nätet.
 
För att inte gå in på detaljer och allmänt små prat och göra även den trådstart extremt lång så ställer jag rätt och slätt frågan:
- Hur spärrar man sitt personnummer ifrån internetköp?
Av googel att döma så kan man typ "anmäla" sig till olika företag tex UC och så skickar dom ut en varning som säger till via SMS/epost när någon tar uppgift om mig som ändras hos UC... Men det gäller ju bara hos UC och jag tänker att då är ju skadan redan skedd på någotvis?
Vet ni, om man kan spärra sitt personnummer så att när man vill beställa grejer på nätet att det tar stopp? Och att sen om jag ska handla så får jag ta bort spärren under tiden som jag ska handla...

Hur skyddar ni er mer på nätet ifrån kapningar och stölder?
Min tanke är att även skaffa ett till konto, som jag använder mig av när jag ska betala online. Så när jag ska betala så för jag över pengar till det kontot och sen när betnalningen är klar så finns det inga pengar att "sno" om någon kommer över kontot..
Fler förslag någon? :)


Här finns bra info:
https://www.stoldskyddsforeningen.se/privat/sakerhetsradgivning-for-privatpersoner/id-kapning/

Flera banker har även tjänster för tillfälliga e-kort, alltså ett tillfälligt kortnummer som du kan och som bara gäller en viss tid och då behöver man alltså inte uppge sitt riktiga kortnummer. Kolla om din bank har en sån lösning.

Betala INTE med kreditkort på internet, bara vanligt betalkort utan kreditfunktion. Jag använder hellre paypal än anger mina kortuppgifter - de har vissa garantier och smarta funktioner.

Hittade de här uppgifterna också:


NÄR DU BLIVIT KAPAD – RING:
Bestrid fakturor, ring din bank och polisen.

Det finns en mängd kreditupplysningsföretag, ring så många som möjligt och spärra ditt personnummer. De fem första här är de största:

UC Upplysningscentralen 08-670 90 00

Bisnode 08-558 059 00

Syna 040-25 85 00

Creditsafe 031-725 50 00

Business check 031-722 71 50

Decidas 031-730 67 00

Intrum justitia 08-616 77 00

Sergel Kredittjänster 0771-10 20 40

Doublecheck 08-50 00 51 50

Svensk Digital Handel 08-120 120 00

Svensk Distanshandel 010-47 18 670

E-Spärr (UC)

Ring även faktureringsföretagetKlarna 08-120 120 00. Kolla medSvensk adressändring ochSkatteverket att du är folkbokförd på rätt ställe.
 

Liknande trådar

Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 396

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp