Bukefalos 28 år!

Spalding och Wellington?

Sv: Spalding och Wellington?

Hur går det för dig då, har du hittat något?

Jag sitter här i valet och kvalet med en häst som verkar vara inne i något av en personlighetsförvirring. Verkar vara någon form av "sätta päls och brunsta samtidigt" syndrom. Hennes motsträvighet förra söndagen var alltså inte bara dagsformen. Men det är inte lätt att bestämma sig för vad sadel man ska ha när hästen inte är som den brukar så jag överväger att strunta i det och åka tillbaka om ett par veckor igen...

FadeAway: Menar du nya eller begagnade? Har sett Wellingtonar på hastnet för mellan 6-10 000 som är i bättre skick än den jag har här hemma nu.
 
Sv: Spalding och Wellington?

Jag vet inte. Men välanvänd. Skulle tippa på att den äe 5-6 år gamal, MINST. Inget fel på den eller så, inga repor. Men det syns ju i lädret att den är välanvänd.

så gammal är min o min e sparsamt anv.. dock har den små märken el så...men inte mycke. ja gav 10 000 för den..så ja tycker din verkar fasligt dyr.. är det samma modell
 
Sv: Spalding och Wellington?

beg. och då har jag kollat på windsor elite och windsor greenline ligger mellan 4500-7000danska vilket motsvarar typ 7000-10000 svenska.
Nypris är typ 11500 resp 13000 danska.
 
Senast ändrad:
Sv: Spalding och Wellington?

Ja, det var en Pessoa Anky Salinero STS (guuu, va långt namn!) som passade riktigt hyfsat. Det är ju inte många sadlar som är gjorda för takformade ryggar, vilket Pessoa är.

Hittade en i Skåne, i princip oanvänd, för 3 000 lägre än nypris (20 000 kr), så jag är nöjd.
Får padda till att börja med då den breda kanal han kräver inte funkar med en smalare bom, men det känns som en ok kompromiss när sadeln ligger stilla. Min sits är milsvidd bättre i denna...

Typiskt att det ska vara en så ny sadel att den inte finns på begagnatmarknaden än!
 
Sv: Spalding och Wellington?

Delvis knapplån

Ojoj. Den jag har hemma är en Wellington Elite. Vet någon vad de kostar i nypris i Sverige?

Har studerat sadeln liet mera, och SÅ använd är den kanske inte. Men den är ju inte ny direkt. Min Pessoa (AP Don Neco, apropå långa namn) köpte jag begagnad för 12 000, nypris runt 15 000. Den var två månader gamal och syntes inte att den var använd alls. Därför reagerar jag på priset på Wellingtonen. Så OM jag skulle välja Wellington, vilket det inte verkar som, så letar jag upp en annan någon annan stans.
 
Sv: Spalding och Wellington?

Den helt nya eliten kostar 17,500 kr.

Fast greenlinen tycker jag bättre om :bump:
 
Sv: Spalding och Wellington?

tänkte bara säga att det förmodligen är prutmån på den,brukar vara det på alla sadlar där. du lägger ett bud så ringer dom och kollar med ägarna om dom tar det förra sadlen vi köpte sänkte vi 1500:- och sadlen innan 1000:- kan vara bra att veta.
 
Sv: Spalding och Wellington?

Jäpp, så är det.

Sålde själv en sadel där som jag prutade en del på när de ringde.
 
Sv: Spalding och Wellington?

Har en Spalding Finesse sedan 5 månader och jag är toknöjd med den. Man sitter bra, stora knästöd och djupt, mjukt säte och inte för bred midja på sadeln. Tyckte först att lädret såg lite billigt ut men efter några omgångar med hamanolfett tycker jag bara bättre och bättre om den. Så jag kan varmt rekommendera sadeln. Dock tror jag den är något mindre i storleken i sitsen än de andra sadlar jag ridit i, kan bero på att den är djup kanske, men 17" passar mig utmärkt och jag brukar tycka de är lite stora och föredra 16,5" på andra märken.

Hade en Edinburgh förut och tyckte mycket om den också, men jag upplevde den lite bredare i midjan än Spaldingen. Det kan bero på att den sadeln faktiskt var ett snäpp vidare också, det var en 17" fit 4 och Spaldingen är en normal vidd, men om jag rätt upp och ner får välja så tar jag Spaldingen.

Lycka till!

Kanske ska tillägga att sadlarna används på olika hästar, så dra inga slutsatser av bomvidderna!
 
Sv: Spalding och Wellington?

Delvis knapplån

Ojoj. Den jag har hemma är en Wellington Elite. Vet någon vad de kostar i nypris i Sverige?

Har studerat sadeln liet mera, och SÅ använd är den kanske inte. Men den är ju inte ny direkt. Min Pessoa (AP Don Neco, apropå långa namn) köpte jag begagnad för 12 000, nypris runt 15 000. Den var två månader gamal och syntes inte att den var använd alls. Därför reagerar jag på priset på Wellingtonen. Så OM jag skulle välja Wellington, vilket det inte verkar som, så letar jag upp en annan någon annan stans.



eliten är billigare än greenlinen vet jag.. men minns inte pris.... men du kan säkert hitta en fin elite för 7000-8000.
 
Sv: Spalding och Wellington?

Jodå, det vet jag. Har sålt och köpt där förr. Men en normal prutmån är väll inte mer än 1-2000 på en sadel? Så då tycker jag fortfarande den verkar dyr.

Lotus: Kul att höra om dina erfarenheter!
 
Sv: Spalding och Wellington?

Knapplån.

Nu har jag bestämt mig. Det blir Spaldningen. Faktuom är att jag inte mer än lagt på Wellingtonen här hemma, jag tycker den är för böjd.

Spaldningen ligger STILLA (applåder) och är faktiskt rusktigt skön att rida i. Var orolig att den är för smal, men den ligger jämnt över ryggen med djupaste delen av sadeln på mitten och jag får in fingrarna mellan sadeln och hästen när vi skrittar. Så vad katten. Typsikt bara att när man sätter dena bsoluta maximala gränsen på 15 000 så hittar man en sadel för 14 900. Man ska ju vara på håret. :angel:
 
Sv: Spalding och Wellington?

Knapplån

Nu har jag köpt Spaldingen! :idea: Köpte till böjd gjord och fårskinnspad utan kant också, så hästen blir nöjd. :angel:

Fasst först ska hon få vila ett par veckor, så hon kommer ur sin svacka.

Tack för era synpunkter! :bow:
 
Sv: Spalding och Wellington?

Knapplån.

Nu har jag bestämt mig. Det blir Spaldningen. Faktuom är att jag inte mer än lagt på Wellingtonen här hemma, jag tycker den är för böjd.

Spaldningen ligger STILLA (applåder) och är faktiskt rusktigt skön att rida i. Var orolig att den är för smal, men den ligger jämnt över ryggen med djupaste delen av sadeln på mitten och jag får in fingrarna mellan sadeln och hästen när vi skrittar. Så vad katten. Typsikt bara att när man sätter dena bsoluta maximala gränsen på 15 000 så hittar man en sadel för 14 900. Man ska ju vara på håret. :angel:

Men stämmer verkligen det att Wellingtonen är böjd??? Jag har den på min mkt rakryggade tysk

Jag å min sida älskar min Wellington, ligger bra på samtliga hästar som är väldigt varierande hos mig. Min ser knappt använd ut trots att den nu är inne på sitt 2år :love:

Min kostade runt 17500kr ny
 
Sv: Spalding och Wellington?

Den var något för böjd till min pålle som har spik rak rygg vid arbete.

Det mycket överbyggda ponnyn har en Edinburgh, men Edinburgh kanske är böjdare än Wellington?
 
Sv: Spalding och Wellington?

Men stämmer verkligen det att Wellingtonen är böjd??? Jag har den på min mkt rakryggade tysk

Jag å min sida älskar min Wellington, ligger bra på samtliga hästar som är väldigt varierande hos mig. Min ser knappt använd ut trots att den nu är inne på sitt 2år :love:

Min kostade runt 17500kr ny

Jag fick min utprovad på sharpman till denna donna.

447142.jpg


På denna bilden ser man lite hur den liggger, dock har den nog börjat blivit för smal i bomvidden.

428603.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 223
Senast: MJLee
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 477
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 574
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 637

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp