Spån/ torv el. halm

Det brukar vara indviduellt vad man tycker är bäst. Men mina åsikter om olika slags strö är att:

-Torvströ är mörkt, men det går lätt att mocka och luktar inget. Hästarna brukar hålla på och 'plocka' lite med torv-
klumparna och min stora systers ponny älskar att rulla sig
i boxen när nytt torvströ är inlaggt. :D

-Spån är ljust och ger en fräsch känsla, åtminstone om mockningen och bädden tas om hand på rätt sätt. Kan lukta,
men gör det inte om man inte börjar gräva i det samt om man
har skött bädden rätt. Verkar dock bara bli allt dyrare samt
att gödselhantering med spån verkar krångligare än torv.
Har man spånbalar är det dock oftast lättare att fylla på än torv med kärra (fördel på vintern om man ska fylla på strö, då torven fryser - då är spånbalar mkt enklare om de
förvarats på ett ställe där det inte är allt för kallt).

-Halm tycker jag är mysigt och ganska fräscht. Men halm är
relatvit svårskött. Det luktar lätt och en halmbädd måste
skötas ordentligt och pedadinskt, så att den inte luktar.
Men annars är det trevligt eftersom att hästen alltid har
något att pyssla med. Tycker även att det är det mest lämpade strömedlet för hästar i utebox.

-Tidningspapper. Har jag inte så stor erfarenhet av, har bara använt någon gång. Tycker dock inte att uppsugnings-
förmågan var någonting att ropa hej för, kan väl dock med
fördel användas till hosthästar.
 
jag använder spån i boxarna. det ser trevligare och ljusare ut och det dammar inte så som torv eller halm gör.
det är dessutom lätt att mocka och suger upp pisset väldigt bra.

i år fick vi väldigt fin halm så hästanra brukar få en kaka i var att stå och plocka med för att ha något att göra. det brukar uppskattas väldigt mycket. det är inte halmen de äter utan gräset i halmen. resten sprids ut i boxen.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har fått ändrade stallförhållanden och kommer nu sköta eget stall. Jag kan dock inte förvara halm någonstans så jag måste ha spån...
Svar
6
· Visningar
901
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
607
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Häromveckan läste jag en artikel (jag tror det var på ridsport, men kan ha fel) att man har gjort studier som visar att hästar ligger...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 369
Senast: Fiorano
·
Däggdjur Har haft Easy Strö halmströ i kaninburarna i flera år och varit jättenöjd! Blivit bra "stuns" i bädden, mycket lite damm och bra...
Svar
13
· Visningar
1 848
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp