Spånbädd (ang. kalk)

Solvira

Trådstartare
Ni som har spånbädd: vad använder ni för kalk? Var köper ni det nånstans? Har Granngården nån bra sort?

Ge mig gärna lite tips om hur jag ska anlägga en riktigt bra spånbädd för en propeller också! :bow:

Inget alls. Sopar upp allt piss och låter det torka och strör sedan ut bädden. Använde kalk förut men det dammade så och med en dammkänslig häst i stallet så funkade det inte.

Vi köper Stalosan på Granngården (Lantmanna). Det fungerar jättebra! Vi använder det även fast vi inte mockar bädd, eftersom det har mycket positiv inverkan på luften i stallet. 1-2 gånger/vecka strör vi Stalosan där vi tagit bort pissfläckarna ur boxen, eller i hela boxen för de hästar som pissar lite här och där.

Dessutom ska det visst motverka flugor på sommaren också - fast då går våra ute dygnet runt så det har vi inte kunnat testa.

Håller med, Stalosan är kanon. Vi använder det regelbundet, både när vi har växelströbädd och permanentbädd. Vill man ha effekt mot flugor skall man ha Stalosan F. Den finns alltså i två varianter. Vi köper det på Granngården.

Okej. Är det nån skillnad på Stalosan och Stalosan F förutom "flugeffektiviteten"? Är dt nån prisskillnad på de båda sorterna?
Det går alltså bra att ha kalk i en spånbädd hos en häst som man mockar ut allt kiss i varje dag, t.ex. om den har väldigt stark ammoniaklukt om sitt urin?

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag skulle behöva köpa nya vinterskor, för ridning och promenader. Tyvärr blev det lite bråttom så jag måste köpa i butik. De butiker... 2 3
Svar
46
· Visningar
2 356
Senast: MissFideli
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
703
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
606
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
580
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025