spänd i nacken

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare EmMmY
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 153
E

EmMmY

red en häst igår som såfort man tog tyglarna drog huvudet bakåt. eller spände upp sig i nacken. Har lite svårt att förklara :crazy:. hade själva nosen ganska långt nere men drog upp nackan "bakåt/uppåt).
När jag längde tyglarna sträckte han inte på sig utan de blev bara glappande.
Vad ska jag göra för att få honom slappna av och söka sig mera framåt nedåt istället för att spänna nacken så mycket? ((Han har gummisnodd.))
Hoppas ni förstår vad jag menar.

Tycker inte du borde ha halsförlängare på hästen om han iaf går emot den så mycket måste det vara något problem, kolla tänderna, bettet och om han är väldigt spänd i nacke å rygg m.m. mitt tips, ring en equiterapt som kan kolla på hästen. Men allra föst ta av halsförlängaren. Rid inte en meter till med den tycker jag! Ska man använda hjälptyglar (som jag inte är så jättepositiv till) så tycker jag att man allra först ska se till att all utrustning och först å främst hästen är HELT ok och har tillräckligt med muskler.

//Johanna

han är ridskolehäst så jag bestämmer inte utrustningen.
Frågade varför han hade snodd och det var just för att han skulle sänka huvudet.
Ställer över väldigt lätt på volter. Tror det kan ha att göra med felridning att han e så spänd, många på ridskolan strävar efter att ha hästen så böjd att den går långt bakom lod. De sitter och drar + sågar med tyglarna :mad:, har väl kanske blivit ett sätt för honom att slippa undan?
Tycker det är så jobbigt där när man tex ser XXX rida en ponny, hon drar och sågar som fan, hästen böjer så han skulle kunna bita sig själv i bringan och XXX ser nöjd ut :mad:, men såfort hon ger efter på tygeln drar han upp nosen istället för att länga sig fram/nedåt. Bara en liten teori om varför han blivit så.

det är svårt att få en ridskole häst att ändra sig om du bara rider den 1 gång i veckan, då ridskolehästar lär sig snabbt hur den skal göra för att komma ifrån obehag, förmodligen så har den blivit riden helt fel alldeles för länge.

Jag hade byttigt ridskola om de lär en att rida på det sättet,, du kan nog inte förändra ridskolan så förändra var du rider istället.

Jag förstår hur du menar har själv ridit ridskolehästar som gör så och alla har haft gummisnodd. Som tur är får vi själva bestämma om vi vill ha gummisnodden på eller inte och jag har den aldrig på på de hästar som har snodd just för att dom går på det sättet du beskriver. Så fråga om du får rida utan snodd nästa gång så lovar jag dig att det problemet är över.

rider inte där. Men var där med en kompis och hjälpte till lite och fick rida då. När jag satt upp på hästen så hade jag ingen aning om vad jag skulle göra för att få honom slappna av mer. Den här hästen stannade när man tog tyglarna :( (om man inte drev) är ju van att hästen istället ökar lite och blir uppmärksam när jag tar dom.

Liknande trådar

Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 735
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
14 035
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 401
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig riktigt kunna rida stadigt i form. En kompis hävdar att det beror på att jag inte har tillräckligt korta tyglar. Jag... 2
Svar
23
· Visningar
3 294
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka