Korta tyglarna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har aldrig riktigt kunna rida stadigt i form. En kompis hävdar att det beror på att jag inte har tillräckligt korta tyglar. Jag håller inte med. Jag kan aldrig någonsin dra ihop en häst framifrån.

Så jag visade henne en bild från när jag red hennes häst. Det var denna:

ridning.png


Jag hävdar bestämt att det är hästen som ska ge mig tygeln, inte jag som ska ta den. Jag kan bara erbjuda kontakt och det är upp till hästen att ta kontakt. På bilden ovan har hästen gett mig tygeln. Tygeln kan inte vara kortare än den är där.

Kortaste vägen mellan två punkter är rak. Där är den i princip rak från bettet till min axel. Min arm är i själva verket för rak. Jag borde ha böjt armbågen. Hade jag gjort det så hade tygeln blivit längre, inte kortare. Kompisen menar att jag borde ha sänkt handen. Då hade handen hamnat nära sadeln och skrevet i stället. Tygeln hade fortfarande inte blivit kortare och vinkeln mellan tygeln och min underarm hade inte blivit rak (om jag inte hade böjt armbågen så klart, vilket jag ju borde ha gjort). Hon menade då att jag borde ha slappnat av i axlarna och sänkt dem. Faktum är att jag i det ögonblick när bilden togs, var väldigt avspänd i axlarna och jag hade inte kunnat sänka dem mer. Illusionen av spända axlar kommer av att armarna är för raka. Och så hade jag en väst på mig som inverkade hindrande till viss del.

Kompisen visade mig några bilder på Ingrid Klimke som höll händerna vid hästens manke och menade att det kunde jag också göra. Det första jag däremot noterade var att Ingrids armar är proportionerligt sett mycket längre än mina. Armbågarna nådde längre ner på kroppen och när hon vinklade dessa så sträckte sig underarmarna framåt och händerna nådde manken.

Jag tycker det är rätt drygt att säga att jag borde hålla händerna längre ner och längre fram för att ha en kortare tygeln när det på bilden är uppenbart att jag faktiskt inte kan. På ridlektion har det hänt att jag blivit ombedd att klappa hästen på halsen med innerhanden. Det tycker jag har varit problematiskt eftersom jag inte når utan att luta mig framåt en hel del.

När det uppstår sådana här diskussioner så blir jag ledsen (och förvirrad). Jag borde kanske sluta rida eftersom jag inte kan ha händerna på önskad plats, vid hästens manke? Jag slits mellan att försöka ha kortare tyglar och samtidigt sitta korrekt. Samtidigt så inser jag att det är andra som faktiskt inte kan se att min anatomi hindrar mig. Jag har korta armar och korta ben. Det kan jag inte ändra på. I förhållande till mina armar och ben är min rygg lång.

Och slutligen, vad f-n spelar tygelns längd för roll? Huvudsaken är väl att man använder tygeln ändamålsenligt?
 
Senast ändrad:

Jag tycker det är rätt drygt att säga att jag borde hålla händerna längre ner och längre fram för att ha en kortare tygeln när det på bilden är uppenbart att jag faktiskt inte kan. På ridlektion har det hänt att jag blivit ombedd att klappa hästen på halsen med innerhanden. Det tycker jag har varit problematiskt eftersom jag inte når utan att luta mig framåt en hel del.

När det uppstår sådana här diskussioner så blir jag ledsen (och förvirrad). Jag borde kanske sluta rida eftersom jag inte kan ha händerna på önskad plats, vid hästens manke? Jag slits mellan att försöka ha kortare tyglar och samtidigt sitta korrekt. Samtidigt så inser jag att det är andra som faktiskt inte kan se att min anatomi hindrar mig. Jag har korta armar och korta ben. Det kan jag inte ändra på. I förhållande till mina armar och ben är min rygg lång.


Just det här ser man ofta att ryttare anser /tror att de inte kan/förmår att länga armen /tygeln men ändå vara kvar i balans. Det är vanligt men inget som handlar om din fysik med osedvanligt korta armar osv - det går fint i sak 😀

Sen är det för din del , som vill mycket med din ridning, svårt att bara ha diverse lånehästar att rida sporadiskt ang din egen utveckling /möjlighet . Detta vet jag att du är smärtsamt medveten om redan . I frågor som dessa blir det en stor variabel , för du kan ju inte omvandla och träna någon annans häst regelbundet /komma till konsekvent ridande /träning på det sättet att du kan utveckla dig på lånehästarna sporadiskt .

Men ge inte upp - och det handlar INTE om din korta kropp att kunna variera dina händer och armbågar osv och ändå stanna kvar i balans .
 
Okej - slarvigt av mig att missa att det är du själv och inte kompisen som konstaterat armbågen i sig osv.

Men utöver det så Nja... jag vidhåller att nyckeln sitter i sitsen (och även hästens utbildning och styrka att bära sig).

Din arm blir inte för kort om hästen kommer in under din sits.

CR tränare är jättebra på många sätt . Men tänket i sig löser inte att hästen för den skull kommer in under sig mer, bär sig mer osv. CR för mig är kroppsmedvetenhetsträning . Dvs jättebra! Men utöver det behöver ryttaren ändå sedan lära sig mera och koppla ihop allt !
Visst handlar CR om kroppsmedvetenhet, men det är utvecklande även för hästarna. På ridskolan i Norrtälje där jag gått mina kurser så får de ibland in nya hästar som inte är ridna enligt CR-tänket och det ser ofta inte så bra ut i början (även om de varit tävlingshästar innan). Men med tiden så stärks hästarna. En av hästarna har jag sett göra lite baby-piaff och det var med korrekt bärighet, d.v.s. inte något framstupa där ryttaren sitter och håller i för att hästen inte ska ramla framåt.

Just det här ser man ofta att ryttare anser /tror att de inte kan/förmår att länga armen /tygeln men ändå vara kvar i balans. Det är vanligt men inget som handlar om din fysik med osedvanligt korta armar osv - det går fint i sak 😀

Sen är det för din del , som vill mycket med din ridning, svårt att bara ha diverse lånehästar att rida sporadiskt ang din egen utveckling /möjlighet . Detta vet jag att du är smärtsamt medveten om redan . I frågor som dessa blir det en stor variabel , för du kan ju inte omvandla och träna någon annans häst regelbundet /komma till konsekvent ridande /träning på det sättet att du kan utveckla dig på lånehästarna sporadiskt .

Men ge inte upp - och det handlar INTE om din korta kropp att kunna variera dina händer och armbågar osv och ändå stanna kvar i balans .
Jag kan ju förmodligen hålla händerna och armarna korrekt i förhållande till min egen kropp, men för utomstående så ser det nog inte så bra ut för den som snöar in sig på tygelns längd och att händerna ska vara vid manken. Där får man ju kompromissa. Jag når inte manken helt enkelt.

Med lånehästar så kan det ju bli lite si och så. Men nu har jag sagt upp ponnyn för jag insåg att det inte var roligt att rida den. Jag har i stället ridit ett halvblod nu några gånger i ett annat stall. Idag red jag i dressyrsadeln för andra gången och jag fick konstatera att den sadeln passar mig inte. Surt. Så det är ju en av nackdelarna med att låna häst. Man får rida i den sadel som hästen har, eller köpa en egen sadel, vilket ju kan sitta lite långt inne. (Hästens hoppsadel passar mig i alla fall.) Jag kan heller inte åka iväg och träna med den för den transport ägaren har, får jag inte dra med min bil. Hon får faktiskt inte ens dra den själv utan det är hennes pappa som kör om hon ska iväg. Hur möjligheten ser ut att låna en kompis transport vet jag inte. Jag passar hennes hund ibland och hon lånade min bil i höstas när hennes hade rasat, så kanske är hon villig att låna ut den.

Den hästen vill ägaren ha ut på foder så jag vet ju inte hur länge jag kan rida den. Jag är sugen på att själv ta den på foder. Om jag kan få till alla de ändringar i mitt liv som krävs för att det ska vara möjligt, vet jag inte. (Men idag när jag red så tyckte jag att jag var så dålig på att rida att jag inte förtjänade att rida den. Tur att ägaren inte verkar kinkig och hästen är snäll. )
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Hade besök av syster + systerdotter igår! Efterlängtat besök och W var så taggad på att få hänga lite med M igen. Glada ungar som...
Svar
0
· Visningar
400
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 102
Senast: Pratsch
·
Hästmänniskan Jag har brutit armen på två ställen de gick av uppe vid armbågen lite längre ner. Det som hände Va jag skulle vara hos en kompis o rida...
Svar
10
· Visningar
2 685
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
574
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp