Sv: Spansk Skritt
och kom jag på
nu är man ju inte häst och ens höft är ju inte skuldrorna som på hästarna
men - förutsatt att man har möjligheten till det naturligtvis
för att förstå det där med vikten av hästens balans, rytm och rörelse framåt hela tiden - och hur jobbigt! det är i början - tungt fysiskt (ansträngande), svårt att koordinera och även utröttande mental att behöva tänka på balans, rytm och flyt
så kan man träna hemma på sig själv
man har en fot (hov), ett underben, ett knä, ett överben och en höft
ta armarna och sträck dem rakt ut som ett T, och stå så
börja sedan lyfta upp helt ena benet i alla delar som blir långsamt (fot upp till höft), stanna i det läget en sekund eller två, och sedan från benet i den höjden lyft det rakt ut framåt i en hel rörelse och ner igen
och så likadant med nästa ben
och gå så så långt man orkar, hela tiden med armarna sträckta rakt ut
brukar man
inte gå så, så märker man nog att man kan ha en anings lite taskig balans, och även lite svårt med koordinationen först ena benet följt sedan av andra benet direkt (rörelserna skall ju liksom se graciösa ut också) och värst av allt - så börjar man aktivera muskler man inte ens visste om att man hade och det känns ända upp i nackmuskulaturen om man är så otränad, obalanserad och okoordinerad som jag är
jag utgår från att det känns likadant för en häst - även om det är på ett lite annat sätt pga frambensskuldrorna och att den har bakben också, så det är mer den skall ha balans, koordination, rytm och rörelse framåt i hela tiden
men man kan prova hemma på sig själv först, typ - idag har jag lärt mig lyfta ena underbenet, idag har jag lärt mig lyfta andra underbenet, idag har jag lärt mig lyfta ena underbenet och även det andra underbenet direkt efter, idag har jag lärt mig lyfta upp hela benet från höften, och idag från andra höften, idag kan jag klara lyftra från höften med båda efter varandra, och idag har jag lyft fram benet osv osv osv, och wow, nu går jag ju skitsnyggt till sist
well, bara som en tanke så man får en idé själv