spanska sadlar.

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare ari
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 314
A

ari

Hej!
Finns det någon här som rider sin islandshäst med spanska/portugisiska sadlar?
Om inte, varför rids inte islandshästar med dessa sadlar?
MVH/Ari.

Sv: spanska sadlar.

finns det tillräckligt breda och korta sadlar till islandshästar?
det säljs en bomlös variant som kanske passar.

Jag har provat en fin alta escuela på min, den var "nog" vid, på gränsen lång 52??? Men den vägde MYCKET! Kändes för tungt när vi redan är "procentuellt" tunga på våra hästar. Däremot var den SUUPERSKÖÖN!

Gamla stallägaren hade en portugesisk sadel, jag bar den ett par ggr och kunde lätt räkna ut att den + min vikt skulle vara för mycket för min häst.

Jag har tittat på en portugisisk sadel och den väger inte mer än många bomsadlar, däremot är dom ju anorlunda uppbyggda.
Dom finns ju med avkortade bommar och olika "vidd", och alla som har sådana sadlar säger ju att dom är supersköna.
Så jag är lite nyfiken varför man inte ser dessa sadlar på islandshästar.
Det kanske finns en speciell anledning och den skulle jag vilja höra.
Eller är det bara traditionen, man ser ju inte dessa sadlar på andra hästar heller så ofta.

Liknande trådar

Islandshäst Varför är det så fel i islandshästvärlden att rida långturer? Jag har startat några clear round i distanritt och får höra av... 2
Svar
30
· Visningar
1 554
Senast: Badger
·
Islandshäst Hej! Jag undrar om det är okej att jag rider islandshäst? Jag är 163 cm lång och väger 63-65 kg. Jag googlade och fick fram olika...
Svar
7
· Visningar
840
Senast: Edla
·
Utrustning Hej jag är tjej på 168cm som rider islandshäst, min islandshäst är runt 144cm och jag skulle vilja testa tävla på honom. Har en... 2
Svar
20
· Visningar
1 630
Senast: Roheryn
·
Fritid Vi ska åka till Åre i sommar och vill rida på islandshäst. Gärna i fjällmiljö. Har någon tips om en bra aktör i området? Har bil och kan...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: nyttnick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bergsyra
  • Ormbett