Spanskinspirerad utrustning - "flugviftare"

Sundbro

Trådstartare
Undar om någon kan tipsa mig om vad de där flugviftande tofsarna som man kan se på bilder på en del spansk / iberisk utrustning heter? Det är de där som dinglar när man rider fram på bröstet och den varianten som man sätter på grimma/träns?

Sv: Spanskinspirerad utrustning - "flugviftare"

Vet inte vad de heter pa svenska men har i Spanien sa heter pannbandsdelen 'mosquero' eller 'mosquero vaquero' beroende pa variant. Tofsarna tror jag att du menar 'borlajes'. Du kan ju googla och se om det ar det du syftade pa.

Hittade några bilder men inga från sverige. Finns det svenska uttryck för dessa? Hursom ska se ut som en gardintofs liknande sak som svänger i takt med hästens rytm, fäst i brösta?

Till huvudet, hittade mosquero på bild men de flesta var i läder. Behöver något som dinglar ordentligt, typ de med många minitofsar satta i mönster borde göra susen. Någon som vet om någon internetshop, PM i såfall. Min häst slår och ruskar på huvudet upp och ner och nafsar mot bringan när man rider, dessa flugor...

Ni som gjort sådana här grejor själv lägg Gärna bilder:) . Har inte faceb. så se till att de syns för alla. De flesta i den spanska tråden här på buke går inte att se längre så nya efterlyses.

Varför köper du inte bara gardintofsar? Är väl enklast och billigast. :D

Varför köper du inte bara gardintofsar? Är väl enklast och billigast. :D

Har tänkt på det men hur får man fast den på bröstan? Sen tror jag att det blir för stort och tungt att hänga i tränset fanns inte så mycket att välja på i den lokala tygaffären :laugh:

Jag köpte ett sånt i Falsterbo. Ett löst pannband med långa "trådar" i läder i mitten som svänger fram och tillbaka när man rider. Fungerar jättebra! Jag PM:ar dig om var du kan få tag på det..

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 314
Senast: Capybara
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första... 2
Svar
24
· Visningar
2 682
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 556
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka