Spar/ransonerar ni el?

Men byta till vad? Har man inte vattenburna rör och ett pannrum i huset sedan innan så finns det inte så många alternativ. Luftvärmepumpar ger inte så mycket när det är kallt (har inte i alla fall inte gjort tills nyligen, kan inte detaljer).
I ett gammalt hus har man kvar en spispanna, i ett nytt installerar man en pelletskamin, vilket ger ett bidrag i kombination med elen.

Ingen aning 😁
Jag bor i lägenhet med fjärrvärme, haft hus med fjärrvärme.
Annars verkar bergvärme eller jordvärme vara det vanliga hos mina vänner som bor i gamla hus.
När jag växte upp hade vi oljepanna och vedeldning. Det huset har nu bergvärme.
 
Vårt hus har TACK OCH LOV vattenburen värme, men stugan vi hyr ut har direktverkande el. Att omvandla till vattenburen värme är dyrt och relativt tidskrävande. Den är dock så pass liten att en luft-värmepump fungerar. Den är dock installerad först förra hösten. Det var inte jättedyrt med direktverkande ström tidigare. Inför den här vintern är vi dock enormt tacksamma att vi valde att göra den investeringen.

Vi har även bytt system i vårt hus. Från gammal kombipanna till luft-vattenpump. Rätt dyrt att genomföra, men dessa två åtgärder har nog förändrat förbrukningen från cirka 25000 kWh till 20000kwh.

Vi får kanske se till att byta fönster i vårt hus för att få ner förbrukningen ytterligare. Vi har dock jättevackra 2-glas fönster i trä som jag gärna vill behålla. Dock läcker de in mycket kyla. Med värmepistol(?) uppmätte vi minusgrader på samtliga fönster. Solpaneler är ytterligare ett alternativ. Men i norra Västerbotten är månaderna då de bidrar begränsat.
 
Vi bor ju i lägenhet och betalar bara vår hushållsel men vi har alltid varit sparsamma med elen och kanske till och med lite extra i år. Vi kan inte dra ner på så mycket förutom släcka lampor, ha timer på lampor, diska i maskin osv bara när den är full osv. Vi tvättar ett par gånger i veckan vilket är ett måste i vårt hushåll men som sagt vi ligger en hel del under förra årets konsumtion av el i år och då är vi ändå sparsamma sedan innan. Så vete tusan vad mer vi ska göra om vi inte ska bo i total mörker 😅
 
Vårt hus har TACK OCH LOV vattenburen värme, men stugan vi hyr ut har direktverkande el. Att omvandla till vattenburen värme är dyrt och relativt tidskrävande. Den är dock så pass liten att en luft-värmepump fungerar. Den är dock installerad först förra hösten. Det var inte jättedyrt med direktverkande ström tidigare. Inför den här vintern är vi dock enormt tacksamma att vi valde att göra den investeringen.

Vi har även bytt system i vårt hus. Från gammal kombipanna till luft-vattenpump. Rätt dyrt att genomföra, men dessa två åtgärder har nog förändrat förbrukningen från cirka 25000 kWh till 20000kwh.

Vi får kanske se till att byta fönster i vårt hus för att få ner förbrukningen ytterligare. Vi har dock jättevackra 2-glas fönster i trä som jag gärna vill behålla. Dock läcker de in mycket kyla. Med värmepistol(?) uppmätte vi minusgrader på samtliga fönster. Solpaneler är ytterligare ett alternativ. Men i norra Västerbotten är månaderna då de bidrar begränsat.
I min lägenhet från 1920-talet har vi satt in kassetter i innerfönstret så det blivit treglas. På så sätt behåller man originalfönstret men får mycket bättre isolering i fönsterna. Jag kikar på liknande alternativ där man sätter in ett isolerglas innerst i fönstret som alternativ till min stuga som har tvåglas i trä jag vill behålla. De är också väldigt kalla nu och jag tror att största värmeförlusten är från fönsterna där.
 
I min lägenhet från 1920-talet har vi satt in kassetter i innerfönstret så det blivit treglas. På så sätt behåller man originalfönstret men får mycket bättre isolering i fönsterna. Jag kikar på liknande alternativ där man sätter in ett isolerglas innerst i fönstret som alternativ till min stuga som har tvåglas i trä jag vill behålla. De är också väldigt kalla nu och jag tror att största värmeförlusten är från fönsterna där.
Får kika på det. Dock läker det en del även i "ramen". Vi har en "värmemätare" med laser som visar exakt temperatur och mina fönster är tyvärr riktigt dåliga.. jag misstänker att nya "snygga" treglasfönster i trä kommer vara kostsamma. Kommer ha riktigt svårt att acceptera aluminiumfönster. Så fula.
 
Får kika på det. Dock läker det en del även i "ramen". Vi har en "värmemätare" med laser som visar exakt temperatur och mina fönster är tyvärr riktigt dåliga.. jag misstänker att nya "snygga" treglasfönster i trä kommer vara kostsamma. Kommer ha riktigt svårt att acceptera aluminiumfönster. Så fula.
Hoppas du hittar en bra lösning!
 
Får kika på det. Dock läker det en del även i "ramen". Vi har en "värmemätare" med laser som visar exakt temperatur och mina fönster är tyvärr riktigt dåliga.. jag misstänker att nya "snygga" treglasfönster i trä kommer vara kostsamma. Kommer ha riktigt svårt att acceptera aluminiumfönster. Så fula.
Det kan gå att sätta ett extra löst innanfönster under vintern. Lite beroende på karm osv.
 
Jag kan inte riktigt se distinktionen mellan en "sak" och en "mobilladdare". Även om "mobilladdare" inte är en bra representant för alla slags "saker" som drivs av el.

Men visst, om man ägnat allt man kan åt att optimera sin värmetillförsels förbrukning så kan det vara värt att gå in i nästa steg där belysning och standby ingår (dvs anslutna men ej använda); men "sjukt mycket energi" för en enskild handlar det inte om.

Vissa prylar har också funktioner som kräver standby. Som recorders för TV, som har svårt att spela in ljud och bild om de inte får vara spänningssatta. Eller kaffebryggare som har timer. Eller alarmklocka. Osv.

Samlar man ihop ett hushålls saker som kan stå på standby så kanske det blir som en enda glödlampa på 60W. Fast den har man bytt mot LED som bara drar 5W, så då kan det vara värt att kolla på standby-effekter också.

Men. En pryl på standby som drar effekt, producerar exaktemente lika mycket fin kvalitetsvärme som ett el-element på samma plats som drar lika mycket effekt. Så om man har prylen i ett utrymme man vill ha uppvärmt och sedan går och knäpper på ett element för att få en grad varmare, så har man vunnit ingenting. Jag är en stark förespråkare av att gärna ta hand om restvärmen från nyttoprylar, snarare än att elda med radiatorer som inte har någon annan nytta än värmeutveckling.
Vet inte vad du använder för antika "recorders" men i den moderna världen där många med mig bor och verkar räcker det med att man programmerar för inspelning så händer det!

Vill man sedan dra ur sladden ur dosan och åka till Tahiti i fyra veckor för att komma hem igen och köra in i kontakten i väggen och titta på det man spelade in under tiden man var borta kan man göra det.
 
Vet inte vad du använder för antika "recorders" men i den moderna världen där många med mig bor och verkar räcker det med att man programmerar för inspelning så händer det!

Vill man sedan dra ur sladden ur dosan och åka till Tahiti i fyra veckor för att komma hem igen och köra in i kontakten i väggen och titta på det man spelade in under tiden man var borta kan man göra det.
Nä. Det förutsätter just att du behåller standby-läge på apparaten, så att den kan starta när den ska spela in och sedan återgå till standby. Nog för att man kan drömma om modern magi, men det finns gränser även för den.

(Sen kan man såklart, om man har bredband, anlita exempelvis molntjänster som förbrukar massor av el hela tiden i ett kollektiv, men jag menade apparater som står i hemmet och spelar in lokalt.)

Som skrivet, jag tycker det är utmärkt om man sparar in även den sista glödlampan (eller standby i apparatparken). Ingen avvikande åsikt där.

Jag kanske utgör ett utdöende kollektiv som måste förlita sig på tv-sändningar genom luften som jag får fånga på hårddisk om jag inte vill se exakt när det sänds. Vilket jag nästan aldrig vill eller kan.
 
Snart kan jag även stänga av kylskåpet! 👌🏻

2GbeQmc.jpg


Nej, det är inte självvalt 😅
 
Jag kanske utgör ett utdöende kollektiv som måste förlita sig på tv-sändningar genom luften som jag får fånga på hårddisk om jag inte vill se exakt när det sänds. Vilket jag nästan aldrig vill eller kan.
Ja det gör du.
Jag använder Boxer Play.
Se vad du vill från hela förra vecka precis var du vill.
Det blir mycket på paddan med trådlösa hörlurar.
Jag är ordentligt närsynt och slipper då glasögon vilket är skönt.
 
Ja det gör du.
Jag använder Boxer Play.
Se vad du vill från hela förra vecka precis var du vill.
Det blir mycket på paddan med trådlösa hörlurar.
Jag är ordentligt närsynt och slipper då glasögon vilket är skönt.
Har också Boxer.Men en veckas lagring duger inte ,dessutom funkar det taskigt utan bredband. Är utlovad fiber till våren, rören är grävda , får se om jag lämnar det förgångna då.
 
Vi har direktverkande el, luft/luft-pump och kamin. Vi har inte slagit på värmen alls på elementen den här höst/vintersäsongen (stängde av värmen typ i mars/april), utan kör endast på kamin och värmepump. Har varit några kyliga dagar när
Det var som kallast ute, där det har fått eldas rejält både före och efter jobbet, men vi är vana att ha det rätt svalt så ingen fara på taket :).

Att inte ha slagit på värme på elementen har gjort att vi har mer än halverat vår förbrukning från november 2021, och kommer troligtvis spara nästan lika mycket under december. Det ser ju ut nu som att temperaturen ska börja vända och bli mildare kommande vecka/veckor, och med mer vind på detta blir det bra för både förbrukning och plånbok 👍.

Kaminen installerade vi nästan direkt vi köpt huset, och jag är ännu mer nöjd med det beslutet nu med tanke på hur världen har blivit. Förut var den ju nästan enbart för mysfaktor, nu är den på riktigt en lifesaver för både välmående och för ekonomi 😄😉!

Till nästa år blir det att investera i en ny värmepump, den som finns är både gammal, ineffektiv och helt felplacerad för att kunna skjutsa ut värme optimalt i huset (fattar inte hur förra ägarna tänkte när de placerade den…). Vi installerade en modern luftvärmepump på vårt hundhus för ca 2 år sen, och vilken skillnad det är i effektivitet på den och den vi har på bostadshuset!

Annars så är det inte så mycket mer vi kan spara in på, i stort sett all vår belysning är LED som släcks när vi inte är i rummet, vi diskar och tvättar endast fulla maskiner och kör endast någon enstaka torktumlare vid behov. Uppvärmningen är vår stora ”energitjuv”.
 
Har också Boxer.Men en veckas lagring duger inte ,dessutom funkar det taskigt utan bredband. Är utlovad fiber till våren, rören är grävda , får se om jag lämnar det förgångna då.
Vi har kört mobilt bredband och det har fungerat jättebra.
Många saker finns kvar betydligt längre än en vecka.
På SVT Play finns det kvar upp till året.
Jag har helt tappat behovet av att spela in marksänd TV.
 
Hittade på nätet att varje sänkt grad inomhus minskar uppvärmningskostnaden med 5%. Om jag räknar på det genomsnittliga elpriset i zon 3 för första halvan av december är kostnaden 3,90 kr per kwh. I vårt hus innebär en grads sänkning -435 kr i kostnad per månad. Lite skönt att kunna bedöma vad det är värt att ha 19 grader i stället för 16.
 
Hittade på nätet att varje sänkt grad inomhus minskar uppvärmningskostnaden med 5%. Om jag räknar på det genomsnittliga elpriset i zon 3 för första halvan av december är kostnaden 3,90 kr per kwh. I vårt hus innebär en grads sänkning -435 kr i kostnad per månad. Lite skönt att kunna bedöma vad det är värt att ha 19 grader i stället för 16.

Nja. Genomsnittliga spotpriset är mycket riktigt ca 3,90 kronor. Men på det ska du lägga moms, skatt, elcertifikat, överföringsavgift och ev påslag från leverantören.

Sen kan det ju vara värt att ha 19 grader ändå, men bara så att du räknar med rätt siffror :)
 
Nja. Genomsnittliga spotpriset är mycket riktigt ca 3,90 kronor. Men på det ska du lägga moms, skatt, elcertifikat, överföringsavgift och ev påslag från leverantören.

Sen kan det ju vara värt att ha 19 grader ändå, men bara så att du räknar med rätt siffror :)
Sant! Tack för att du rättar. 🤗 Alltid trixigt med alla avgifter.
 
Vi har stänkt jordvärmepumpen så den håller 15-16 grader hemma sen eldar vi för att få upp värmen i huset, torktumlar inte, släcker när vi går från rum, försökt ställt in hästarna lite tidigare på dagarna för att värma stallet och släcker alla lampor i princip, tidigare har vi alltid haft lyse ute tex.

Har minskat förbrukningen med nästan 60 %,.

I våra hyreshus har vi sänkt värmen någon grad.
 
MÅNGA småhus (i övre Norrland faktiskt!) byggda i slutet av 70- och början av 80-talet har/hade direktverkande el.

Verkligen, vi har två hus byggda slutet av -60 och början på -70. Huset i Lappland typ just under kalfjället byggdes av min farbror med direktverkande luftburen el😅 Är glad att min pappa konverterade till vattenburen i början av 80-talet…
Vårt andra hus är en ovanlighet på gatan för det byggdes med vattenburet från början, många är de grannar som fått sura kostnader i konverteringen..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp