Spar/ransonerar ni el?

Jag kan inte riktigt se distinktionen mellan en "sak" och en "mobilladdare". Även om "mobilladdare" inte är en bra representant för alla slags "saker" som drivs av el.

Men visst, om man ägnat allt man kan åt att optimera sin värmetillförsels förbrukning så kan det vara värt att gå in i nästa steg där belysning och standby ingår (dvs anslutna men ej använda); men "sjukt mycket energi" för en enskild handlar det inte om.

Vissa prylar har också funktioner som kräver standby. Som recorders för TV, som har svårt att spela in ljud och bild om de inte får vara spänningssatta. Eller kaffebryggare som har timer. Eller alarmklocka. Osv.

Samlar man ihop ett hushålls saker som kan stå på standby så kanske det blir som en enda glödlampa på 60W. Fast den har man bytt mot LED som bara drar 5W, så då kan det vara värt att kolla på standby-effekter också.

Men. En pryl på standby som drar effekt, producerar exaktemente lika mycket fin kvalitetsvärme som ett el-element på samma plats som drar lika mycket effekt. Så om man har prylen i ett utrymme man vill ha uppvärmt och sedan går och knäpper på ett element för att få en grad varmare, så har man vunnit ingenting. Jag är en stark förespråkare av att gärna ta hand om restvärmen från nyttoprylar, snarare än att elda med radiatorer som inte har någon annan nytta än värmeutveckling.
När vi för några år sedan började stänga av allt som står på standby på kontoret (datorer och skrivare) för två personer samt tvn fick vi tillbaka €600 första året. Kanske €600 är en fjärt i rymden för dig men de flesta jag känner oavsett ekonomisk status tycker fortfarande att det är lättförtjänta och trevliga pengar.
 
När vi för några år sedan började stänga av allt som står på standby på kontoret (datorer och skrivare) för två personer samt tvn fick vi tillbaka €600 första året. Kanske €600 är en fjärt i rymden för dig men de flesta jag känner oavsett ekonomisk status tycker fortfarande att det är lättförtjänta och trevliga pengar.

Vi har helt enkelt olika syn på vad som är "sjukt mycket energi". Men betalar man sådär 3 Euro per kWh (priserna i Litauen har varit högre i år enstaka timmar!), så blir det beskrivna i den häraden om man har omoderna prylar. Om det andra vet du exakt ingenting och är ganska otrevligt att skriva till någon.

Jag tycker alltså inte att det är fel att spara den energin (och de pengarna) på något sätt. Men man kan också skruva ur en enda glödlampa och åstadkomma samma besparing.
 
MÅNGA småhus (i övre Norrland faktiskt!) byggda i slutet av 70- och början av 80-talet har/hade direktverkande el.
Så även den första lägenheten jag bodde i när jag flyttade hit, halvvägs till Stockholm; kallhyra och direktverkande el. :crazy:
Den ägdes av ett större hyresbolag, men den andra jag flyttade till hade privat hyresvärd och direktverkande el.
Där har dock hyresvärden installerat luftvärmepump för några år sedan.
Det är DYRT att konvertera till vattenburen värme, så det är väl först nu det kanske lönar sig...

Det är DYRT och för en del små äldre hus också ett stort ingrepp i hur man kan nyttja bostaden efteråt. Men himla bra om man kan göra det.
 
Det här hör jag ofta som argument, men hur många hushåll har egentligen direktverkande el som uppvärmning?
Det finns väl många som har olika kombinationer där direktel delvis kompletterar annat, som vedeldning. Den komplementelen räknat på en hel vintersässong kanske kan bli jämförbar i storleksordning med t.ex. ren direkt i Skåne?
Eller att man ha elbaserad värme i t.ex. garage och uthus som av praktiska skäl inte kan länkas ihop med husets system. Jag vet också många som har någon typ av luftvärmepump som de kallare dagarna i praktiken drar som direktverkande el pga. försämrad effekt.
Sen kan det tillkomma el för att värma annat som VA-installationer (ingen aning om hur mycket det kan vara vanligt att de drar, men är väl inte alltid placerade så att det går att isolera så bra?)
 
Är den helt avstängd så tömmer man den ju. Har man den periodvis avstängd elimineras risken om man värmer tillräckligt ofta. (Läs på innan man gör det).
Varför skall man tömma den?
Det blir ju bökigt om man vill ha kallvattnet på för att t.ex. spola i toaletten.
 
Jag tänkte med tanke på både kostnaden och risken med brist på el hur gör ni, har ni ändrat vanor på nåt sätt i år jämfört med tidigare år?

För egen del släcker jag numera lampor och även utebelysning som bara står på nån timme på kvällen, duschar snabbare och inte lika ofta utan utan kör hygientvätt om man inte bejöver mer försöker att inte tvätta i onödan och tvättar mitt på dan eller sent eftersom jag ändå ofta är vaken länge. Vi har sänkt värmen inomhus och golvvärmen i badrummet jämfört med tidigare och eldar i kaminen om vi är frusna. Jag tänker definitivt mer på elförbrukningen än tidigare och drar inte igång onödigt prylar på morgonen eller middagstid när man vet att elförbrukningen i regel är som högst.
Har en julsak med batteridriven belysning men har inte satt upp en massa julbelysning och stakar till skillnad från tidigare år. Nu drar väl inte ledlampor särskilt mycket men jag tänker många bäckar små..
Rent ekonomiskt så klarar vi oss men jag tänker solidariskt att även vi som egentligen kan ta oss råd (tror jag, beror ju såklart på att det inte blir löjligt dyrt) så drivs ju dels priset av tillgång och efterfrågan och att jag vill inte hamna i den sitsen att det skulle tas till "planerade" strömavbrott. Hade mån timmes strömavbrott på jobbet i höstas och det var verkligen inte roligt och hoppas att man ska slippa det planerat som oplanerat.

Hur gör ni andra, är det nåt ni tänker på mer aktivt även nj i juletider? Har ni ändrat på rutiner i år?
Jag försöker planera tvätt mm till de tider det är som billigast= störst tillgång på el. Har inte timavtal dock utan främst för att minska topparna och importbehovet.

I övrigt har vi inte ändrat så mycket, rutiner som att släcka lampor odyl har vi alltid kört med.
 
Det här hör jag ofta som argument, men hur många hushåll har egentligen direktverkande el som uppvärmning? Jag har aldrig bott i något (över 15 bostäder, från villa i småstad och äldre gård på landet till allehanda lägenheter i stan). Vi har haft oljepanna, pelletsbrännare, kamin, solvärme (kompletterat med bergvärme) och en rad bostäder med fjärrvärme. Ingen av mina vänner har direktverkande el heller, trots olika boendeformer i olika delar av landet? 🤔

Argumentet i sig är ju inte fel, men det verkar som rätt snävt när de flesta av oss borde ha bättre uppvärmning än så? Fast det vore ju klart lättare att motivera lite extra bekvämligheter om man hade haft eluppvärmning. 😇😅
Många hus byggda 60/70 tal när elen var billigt. Vi har luft luft värmepump och kompletterar med oljeelement.
 
Många hus byggda 60/70 tal när elen var billigt. Vi har luft luft värmepump och kompletterar med oljeelement.
Undrar om det inte kan ha varit så att vattenkraftsbolagen kan ha haft kampanjer/prisavtal som gjort att det byggdes fler hus med direktel i Norrland (eller delar av) än på andra håll under den perioden?
Transportkostnader lär väl samtidigt ha gjort huvudalternativet oljeeldning mindre konkurrenskraftigt än i Sydsverige?
 
Det här hör jag ofta som argument, men hur många hushåll har egentligen direktverkande el som uppvärmning? Jag har aldrig bott i något (över 15 bostäder, från villa i småstad och äldre gård på landet till allehanda lägenheter i stan). Vi har haft oljepanna, pelletsbrännare, kamin, solvärme (kompletterat med bergvärme) och en rad bostäder med fjärrvärme. Ingen av mina vänner har direktverkande el heller, trots olika boendeformer i olika delar av landet? 🤔

Argumentet i sig är ju inte fel, men det verkar som rätt snävt när de flesta av oss borde ha bättre uppvärmning än så? Fast det vore ju klart lättare att motivera lite extra bekvämligheter om man hade haft eluppvärmning. 😇😅

Jag blir alltid lika förvånad när någon har direktverkande el som uppvärmning.
Sommarstuga okej men hus?
Här är det fjärrvärme överallt, de jag känner som bor på landet har bergvärme, jordvärme, pellets eller någon kombination med luftvärmepump.
Men tydligen är det inte helt ovanligt.
 
Jag blir alltid lika förvånad när någon har direktverkande el som uppvärmning.
Sommarstuga okej men hus?
Här är det fjärrvärme överallt, de jag känner som bor på landet har bergvärme, jordvärme, pellets eller någon kombination med luftvärmepump.
Men tydligen är det inte helt ovanligt.
Vari ligger förvåningen? Hus som byggdes på 1800-talet i ganska små storlekar långt utanför civilisationen. En del av de större husen har konverterat till bergvärme där det går att få plats med en anläggning i huset. För de som har gott om medel att investera.

Fjärrvärme ? Många mil bort.

Men - jag har både luftvärmepump och bra braskamin. Luftvärmepump funkar bra ned till sådär -5 grader för att värma runt halva lilla huset, sen blir den ungefär exakt som direktverkande el. Braskaminen fungerar alltid, även under långvariga strömavbrott som förekommer.

Som nån skrev, för inte så länge sedan fick man bidrag för att konvertera till elvärme. Nu får det vara avstängt istället.
 
Vari ligger förvåningen? Hus som byggdes på 1800-talet i ganska små storlekar långt utanför civilisationen. En del av de större husen har konverterat till bergvärme där det går att få plats med en anläggning i huset. För de som har gott om medel att investera.

Fjärrvärme ? Många mil bort.

Men - jag har både luftvärmepump och bra braskamin. Luftvärmepump funkar bra ned till sådär -5 grader för att värma runt halva lilla huset, sen blir den ungefär exakt som direktverkande el. Braskaminen fungerar alltid, även under långvariga strömavbrott som förekommer.

Som nån skrev, för inte så länge sedan fick man bidrag för att konvertera till elvärme. Nu får det vara avstängt istället.

I att jag knappt känner någon som har det. Trodde det var något som hörde till det förgångna och utbytt i princip överallt.
 
Och du kanske har rätt i att det är ganska få som bara har direktverkande el, men som viktig del av sin uppvärmning är det fortfarande väldigt vanligt. Fjärrvärme når inte så långt från centralorterna.

Vilket också var det jag skrev, här fjärrvärme, på landet, andra typer 🙄
 
Jag blir alltid lika förvånad när någon har direktverkande el som uppvärmning.
Sommarstuga okej men hus?
Här är det fjärrvärme överallt, de jag känner som bor på landet har bergvärme, jordvärme, pellets eller någon kombination med luftvärmepump.
Men tydligen är det inte helt ovanligt.
När vi tog över svärfars hus så kostade elen 20 öre.
Min sambo satte in en luftvärmepump och besiktigade kakelugnarna.
Vedspisen slängde svärfar ut på 90-talet, han hatade att elda.
Vi har alltså direktverkande elvärme från 60-talet som grund i systemet.
Det är ganska så vanligt faktiskt.
 
I att jag knappt känner någon som har det. Trodde det var något som hörde till det förgångna och utbytt i princip överallt.
Men byta till vad? Har man inte vattenburna rör och ett pannrum i huset sedan innan så finns det inte så många alternativ. Luftvärmepumpar ger inte så mycket när det är kallt (har inte i alla fall inte gjort tills nyligen, kan inte detaljer).
I ett gammalt hus har man kvar en spispanna, i ett nytt installerar man en pelletskamin, vilket ger ett bidrag i kombination med elen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp