Spåra??*spinoff på tidigare spårtråd*

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare marielen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 526
M

marielen

Olika hundar är bra på olika saker, det är ju inget konstigt med det...
Men det jag funderar lite på är följande...

Vilka hundar är "bäst" på olika spår?

Finns det hundraser som är fullkomligt värdelösa på att spåra?

Kan vilken hund som helst (ursäkta uttrycket) bli en bra spårhund?

Är spårandet medfött eller kan de tränas fram?

Jag är så nyfiken!!

Sv: Spåra??*spinoff på tidigare spårtråd*

Vissa raser är bättre och andra sämre ja. Exempel på en riktigt bra spårhund är blodhunden, exempel på en sämre spårhund är greyhounden (eftersom den är framavlad till att jaga efter det den ser, inte känner lukten av). Sen där mellan finns ju hela registret.

Men nog kan man säga att alla hundar kan spåra och även tränas till att bli bättre på det.

Kul tråd!:idea:

Det finns ju hundar som är avlade för att spåra på ett annat sätt, tex blodhunden och de olika viltspårsraserna (exempelvis bayersk viltspårshund). De har det i sig på ett annat sätt och genom selektiv avel har de hundar som spårat bäst gynnats = de är väldigt, väldigt duktiga på att spåra.

Jakthundar har ju också en annan driv på spår från början.

Men jag tror SJÄLVKLART att med rätt träning kan alla hundar/raser spåra. Det är en, som allt annat med hundar, fråga om inlärning.

Sen har vissa raser det lite svårare och kräver mer träning, tex vinthundarna som jagar med synen. Men jag har sett en whippet läsa öppna spår utmärkt, och sådana finns det säkert många av:) Har ju hemma en dvärgpinscher som kämpar sig igenom blåbärsriset - och spårar som en liten gudinna.

Gilly

Men Borzoi (stavas??) kan väl inte ha några bra förutsättningar för spår med tanke på deras korta hals???

Eller??

Min Beauceron spårade från första försöket, på valpkursen! Han tog upp spåret som en riktig veteran och jag begriper fortfarande inte hur det egentligen går till. Han har det "i blodet" taffligt uttryckt! :love:

Anledningen till att Borzoi inte skulle vara en bra spårhund är väl att även de är sighthunters, men att det skulle handla om halsens längd ser jag ingen sanning i.

Inte??
Med tanke på att Borzoien har en så kort hals??

Det anser jag vara en försvårande omständighet..
Men någon med en borzoi kanske kan kommentera deras spårskicklighet?

Ingen med Borzoi som vill upplysa mig??

Eller med spårhundar??

Mina Labradorer har haft med sig det från födseln. Jag har inte haft samma problem som många brukshundsägare kämpar med :angel: Jag har fått det gratis :)

Min Shar pei har också haft "det" sedan födseln, hon är jätteduktig på att spåra och tycker att det är det roligaste som finns. Problemet är att få henne att INTE spåra när vi är ute o går!/L

Ja du... Har de det intresset så brukar näsamn vara påkopplad jämt...

Jag har gjort som så att jag kortat kopplet vid sidan och då har det varit "inte spåra" som gällt utan promenad. Långt koppel = gå och nosa och inget annat krav än att inte dra i kopplet. Så fick det blir för oss.

Inte??
Med tanke på att Borzoien har en så kort hals??

Det anser jag vara en försvårande omständighet..
Men någon med en borzoi kanske kan kommentera deras spårskicklighet?

Har ju tagit över en borzoi, haft henne i 5 månader nu. Att dom skulle ha problem med att spåra bara för att dom har kort hals tycker jag väl mig ínte sett, utan det är nog mera ovana att använda nosen eftersom dom jagar med synen. Men det går att träna upp om man vill, när jag fick henne visste hon inte hur man använde nosen, när jag kastade ut godis i gräset till hundarna för att dom skulle få lite nosarbete utan hon blev utan, det blir hon inte idag,nu är hon bland dom första med nosen i backen. Så det går säkeret att få dom till att spåra.
Men usch vilken kombination, först ser dom bytet rusar efter, tappar dom bytet ur synfältet börjar dom att spåra, tror inte att jag skulle vilja att min borzoi skulle kunna det, det är så bra med att bytet försvinner ur synfältet, inget att jaga. :laugh:

Men väldigt söta ostbågar!!:D

Har en westie som är en fantastisk liten spårhund, vilket är jättekul med tanke på att man knappast prestationsavlar på rasen i dagsläget.:)

Kl

Hur är det med hundar med platt näsa som tex boxer? De borde inte ha samma möjligheter att samla upp luktmolekyler som en med lite större näsa tex blodhund.

Jag har för mig att jag läst att nosen storlek inte har så stor betydelse.

Däremot måste jag skriva detta för jag tycker att det är så urhäftigt: Hundar kan skilja doftmolekyler åt. Därför kan man inte gömma knark i en bensintank. Som människa känner man bara bensinlukten, men hunden kan sortera molekylerna och ändå känna det andra preparatet :) Coolt.

Sen angående blodhund så har de ju väldigt långa och hängade öron. De är till för att ytterligare samla ihop doftmolekyler när hunden spårar. Öronen blir som en tratt när de spårar! Också intressant kuriosa!

Har en schäfer, labrador och yorkshireterrier som alla är kanoners på att spåra. Fast den som är "duktigast" utav dom är min lilla york-tjej:)

Och vad gäller att boxer skulle ha "svårare" med att spåra stämmer nog inte...då många av klubbkompisarna har boxer som spårar som bara den.

Det blir nog också vad man tränar hunden till...anser jag iallafall

Har en schäfer, labrador och yorkshireterrier som alla är kanoners på att spåra. Fast den som är "duktigast" utav dom är min lilla york-tjej:)

Och vad gäller att boxer skulle ha "svårare" med att spåra stämmer nog inte...då många av klubbkompisarna har boxer som spårar som bara den.

Det blir nog också vad man tränar hunden till...anser jag iallafall

Jag upplever att terriers överlag många gånger har väldigt lätt för att "spåra snyggt"-alltså med full koncentration och djup näsa (fast dom har ju närmre till marken :p ). Vad kan det bero på? Jag funderar på om det dels är jaktanlagen men kanske ffa förmågan att arbeta självständigt? Sen säger inte jag att det alltid är så, men jag har sett ett mönster :idea:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 674
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 225
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 942
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 808
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka