Sparkar i vägg och krubba

saandraaa

Trådstartare
Vet någon var man kan köpa (om det finns) typ mattor som man kan sätta på väggarna och krubban så inte hästen gör illa sig när den sparkar? Iaf på krubban för där sparkar hon med knät. Hon sparkar så hårt så jag är rädd att hon ska göra sig illa. :cry:

Sv: Sparkar i vägg och krubba

Sätt fast något som gör att det inte låter när hästen sparkar, tex skumgummi eller något annat ljuddämpande. Då tycker det inte att det är roligt o då brukar de sluta med den ovanan!!:bump: Det gjorde iaf. våra!

Jennifer

Det funkade inte med skumgummit. Hon fortsatte sparka och använde det som bitleksak.
Nån som har nåt annat tips??

jag hade tagit bort krubban... sen finns det plastmattor att sätta upp på utsätta väggar...

Mot väggsparkar fungerar det oftast bra om du tar en gummimatta och slår fast på en regel som du först fäst på väggen. (45x45 tex) Då hänger gummimattan några cm ut från väggen och "flaxar" när hästen sparkar. Det tycker de oftast inte om. Om du fäster mattan direkt på väggen skyddar det väggen, men hästen sparkar lika mycket.
Krubbaparkar har jag inget bra förslag mot.

*KL*

Gummimattor funkar bra, dämpar även ljudet lite.
Jag har satt upp en TJOCK gummimatta som täcker i princip hela boxdörren, och ponnyn märkte efter ett tag att det inte hördes så mycket när hon sparkade.
När det inte hördes så mycket så brydde inte vi människor oss om att gå dit och säga åt henne, så då insåg hon att hon inte fick någon uppmärksamhet genom att sparka, och då slutade hon.

Har inget förslag för att skydda krubban tyvärr.

/ Loriey

Asså jag har satt upp gummimattor på bredvid krubban och på väggen under krubban men dom dämpar inte ljudet så mycket utan mest skyddar väggarna. Jag har fått en känsla av att hon blir stressad och därför sparkar. Innan hon har fått mat står hon stilla men sen när hon får mat börjar hon sparka.

Jag har satt upp gardiner utåt mot stallgången och mot hästen bredvid och det funkade ett tag men nu bryr hon sig inte om det längre.

Med att ta bort krubban menar ni då att hon ska äta från en hink på golvet?

men flytta ut mattorna så det blir som bigganl förklarat.

Ja det finns massa bra hinkar.

finns det inte speciella sparkskydd, eller vad man ska kalla dem? en häst i stallet sparkar alltid jätte hårt i sin boxdörr vid fodring så de satte upp en gummimatta. den är borttagen nu, vet inte varför om han sparkade bort den och de inte har orkat satt upp den igen eller om den inte funkade. gummimatta iaf :P

frågan är väl varför hon sparkar och hur ma skall få bort ovanan..
står hon inne mycket?
det kanske är i ren tristess?
testat med några "hästleksaker"?
gör hon det för att få uppmärksamhet?

aa det skulle jag kunna prova men jag fattar inte riktigt hur ni menar?? :confused:
sen är det mest krubban som hon sparkar på...

Senast ändrad:

Asså hon är lektionshäst. Men hon går inte så mycket än, två lektioner om dagen. Men hur skulle leksaker hjälpa? det är bara när hon äter som hon sparkar.
jag tror inte att hon gör det för att hon vill få uppmärksamhet för går man dit när hon äter blir hon jättesur. känns typ som att hon kanske stått i samma box som andra hästar förut så att hon fått slagíts om maten. :confused:

min häst skrapar när han äter kraftifodret, han har ingen direkt anlednig men han gör det, han är väl så ivrig att äta bara.

Men prova att ge henne maten är en hink på baken istället då så kan hon inte skada sig iaf :)

aa jag tror jag ska prova det där med hink på golvet. jag behöver ju inte skruva bort krubban då utan bara låta henne få maten på golvet. provar imorrn. :)

Går det inte att byta box på henne då, det kan ju vara så att hon inte trivs med hästen brevid, kan ju beropå rangordningen t.ex. Det bästa är ju om ni kan få hästen lugnare.

Testa en lös transportkrubba annars.

Hon har bytt box ett par gånger redan och hon sparkar fortfarande. Det är en antagligen en reflex för att skydda sin mat. Jag tror hon har blivit utfodrad tillsammans med andra hästar när hon var yngre så nu är hon väldigt noga med att skydda sin mat även då hon inte måste. Hon är tyvärr importerad så vi kan inte "spåra" detta beteende, ingen uppfödare att fråga etc.

Liknande trådar

Utrustning Min häst rullar fast och nu behöver jag hjälp! Ska sätta regel på väggarna men HUR har folk gjort! Hittar ingen bild. Han är ca 170...
Svar
7
· Visningar
807
Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
480
Senast: warg
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 159
Utrustning Jag har börjat kika på täckeshängare och ser att de flesta verkar vara av sk bygelmodell. Visserligen går ju många att dra ut och göra...
Svar
5
· Visningar
630
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka