Sparkar med frambenen i skritt

PixieFlixie

Trådstartare
Min c-ponny började sparka med frambenen och dra ner huvudet i skritt för ett tag sen. Tog ut veterinär, hon hade en inflammation I hoven nu är detta åtgärdat, nu håller vi på och sätter i gång henne och beteendet är tillbaka. Tuggar på bettet, drar ner huvudet, kickar med frambenen och har börjat bita mot sadelgjorden
Sadelutprovare kommer idag för att kolla så sadlarna ligger bra
Någon som varit med om detta eller vet vad det kan bero på?
 
Min c-ponny började sparka med frambenen och dra ner huvudet i skritt för ett tag sen. Tog ut veterinär, hon hade en inflammation I hoven nu är detta åtgärdat, nu håller vi på och sätter i gång henne och beteendet är tillbaka. Tuggar på bettet, drar ner huvudet, kickar med frambenen och har börjat bita mot sadelgjorden
Sadelutprovare kommer idag för att kolla så sadlarna ligger bra
Någon som varit med om detta eller vet vad det kan bero på?
Låter som att ponnyn försöker förmedla smärta och obehag. Jag hade åkt till klinik för att undersöka om inflammationen är tillbaka eller om det är något annat.
 
Vad säger veterinären som ordinerade behandlingen i hoven?
Hon var lite svullen I kronranden och varm och visade en liten hälta på böjprovet. Hon har vilat och stått I sjukhage enligt rekommendationer från veterinär på Klinik i Karlstad.
Nu har hon ingen värme, är betydligt piggare och gladare
Men det är när vi rider, vi skrattar bara, som hon slår med frambenen, tuggar på bettet och drar ner huvudet. Vussa gånger någon gång, igår var det nästan hela turen. Är man ute och promenerar eller när hon är i hagen är det inget sådant beteende
 
Hon var lite svullen I kronranden och varm och visade en liten hälta på böjprovet. Hon har vilat och stått I sjukhage enligt rekommendationer från veterinär på Klinik i Karlstad.
Nu har hon ingen värme, är betydligt piggare och gladare
Men det är när vi rider, vi skrattar bara, som hon slår med frambenen, tuggar på bettet och drar ner huvudet. Vussa gånger någon gång, igår var det nästan hela turen. Är man ute och promenerar eller när hon är i hagen är det inget sådant beteende
Ni har alltså inte varit på återbesök för att kolla så det blivit bra? Isåfall är det dags för det. Hästen är ju uppenbart inte nöjd.
 
Hon var lite svullen I kronranden och varm och visade en liten hälta på böjprovet. Hon har vilat och stått I sjukhage enligt rekommendationer från veterinär på Klinik i Karlstad.
Nu har hon ingen värme, är betydligt piggare och gladare
Men det är när vi rider, vi skrattar bara, som hon slår med frambenen, tuggar på bettet och drar ner huvudet. Vussa gånger någon gång, igår var det nästan hela turen. Är man ute och promenerar eller när hon är i hagen är det inget sådant beteende
Jag tycker att ni borde göra ett återbesök för att förvissa er om att hon verkligen blivit bra eller om det är något annat som spökar.
 
Som de andra säger - boka återbesök med veterinär! Jag hade nog också velat kolla magen på en häst som verkar besvärad av sadelgjorden, hästar med början till magsår kan reagera sådär. Och förstås kolla utrustningen, som du redan tänkt!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 348
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min ponny har börjat tugga på bettet, ibland frenetiskt. Stundtals accepterar hon bettet och är inte alls besvärad. När hon tuggar så...
Svar
1
· Visningar
532
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 992
Senast: mily
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 152
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp