Bukefalos 28 år!

Sparkar mot mig, brunst

S

saramalovgren

Jag har fått ett bekymmer med mitt varmblodssto. För ca tre veckor sedan uppmärksammade jag att hon inte tyckte om att jag rörde henne runt flanken. Hon sparkade mot mig med bakbenen och visade att det inte var OK att röra det området.

Jag trodde att hon hade ont och vek därför undan när hon sparkade mot mig. Jag har nu fått veta att det inte föreligger någon skada / smärta på området. En tränare har beskrivit stoet att vara en s.k. "pissmärr" som blir svårhanterad under brunst. Det verkar stämma in ganska bra då hon ibland sparkar och ibland inte bryr sig alls. Ibland kan jag trycka till lite hårdare utan att hon ens verkar märka det.

Nu undrar jag hur jag ska få bort detta beteende från henne. Jag har börjat ge Stroppy Mare-örter till henne. Men hur ska jag bete mig när hon hotar mig och riktar sparkar åt mitt håll?
 
Sv: Sparkar mot mig, brunst

Att en häst medvetet sparkar mot dig är mycket allvarligt och kan leda till svåra skador om hon träffar en vacker dag. Om en häst sparkar efter mig bara för att den är grinig, dvs inte för att den har ont, är rädd etc, har jag noll tolerans och brukar ryta till ordentligt. Att smälla till hästen leder dock i vissa fall till att hästen bara sparkar igen och blir sur på att du slog till den, men om man ryter till ordentligt, och då menar jag ordentligt, inte står och gnälla och banna den utan en gång, högt och kraftfullt, brukar hästar snarare bli lite "oh jösses :eek:"

Hur beter hon sig i den övriga hanteringen? Är det bara när du pysslar med henne eller är hon allmänt stöddig och kaxig i övrigt också?
 
Sv: Sparkar mot mig, brunst

Nej i övrigt är hon helt ok och inte alls kaxig. Lite "tittig" och osäker är hon och rycker gärna till vid minsta lilla, men hon är mycket snäll att hantera annars.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 412
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 809
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 725
Senast: AlmostEasy
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
30 253
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Matskålar utan nickel
  • Optimala foderrutiner?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp