linafina

Trådstartare
Jag började spåra med Jason för en månad sen ungefär och har hunnit med att lägga ett par enkla spår. Saken är den att han älskar att spåra men när han väl hittar sin leksak är han inte speciellt intresserad utan vill spåra vidare, gärna ta mitt bakspår med andra ord. Endå försöker jag verka som att det är julafton när han spårat upp sin favvoleksak men det skiter han i.

Hur ska jag få honom att bli intresserad av föremålet? Kan man låta honom spåra på godis? Har hört både bra och dåligt om det. Någon som har erfarenhet från godis/mat i spåret?

Sv: Spårning

är det blodspår du lägger? Isåfall kanske du kan lägga en klöv från nått vilt och se om det är roligare att hitta det som spåret faktiskt luktar.

Försök attt göra flera avbrott så att han känner att det är en del av "leken" och att man får spåra vidare iaf. Jag vet inte vad ni lägger för spår, men är det personspår så lägg nån rolig sak, en skål med godis eller annat som är intressant. Sätt en snitsel över saken och så stoppar du honom där. Pyssla lite med saken ni hittar, lite godis och kel. Har ni spårat långt och det är vamt kanske lite vatten också är bra. Lär honom gärna att dricka ur en sportflaska :p Det är lätt att ha med. Sen sätter du honom på spåret igen och spårar vidare till nästa sak.

Är det blodspår så kan man lägga en stor tuss med hår, en skål med blod, en blodlega eller annat som kan vara värt att markera. Samma sak där, gör det till något trevlig, godis, kel och beröm.

Men belöningen och föremålen måste ju anpassas efter vad han tycker om, detta är ju bara förslag på vad man kan ha för saker där.

Enkla spår har jag aldrig varit förtjust i, inte mina hundar heller *he he* De får direkt gå ett par hundra meter redan när de är ett par månader. Däremot så brukar de ha svårt att svänga i början innan poletten trillar ned *hi hi*

Nej så långt har jag inte kommit ännu. Det är helt banliga raka spår med en eller två av hans favoritleksaker i spåret.

Problemet är ju att få honom intresserad av saken och verkligen plocka upp den.

Jag ska prova igen imorgon och se hur han tar det.

Som jag skrev nyss så är det helt vanliga enkla raka spår jag börjat lägga. Jag lägger te.x två av hans roligaste leksaker som jag bara har när jag spårar men det funkar inte. Han visar inget intresse för dom i spåret. Det är där mitt problem ligger.

Jag vill inte avbryta i spåret för att dricka och så utan jag vill att han ska spåra fram till föremålet plocka upp det för att visa mig att han hittat det sen spåra vidare.

Nu förstår jag inte riktigt ditt resonemang. Du vill att han ska stanna vid föremålen, men du erbjuder honom inget när han gör det? Han får ingen klapp, lite paus och lite vatten? Han ska bara stanna och sen gå vidare utan att tjäna något på det eller vad?

Läs då om det första jag skrev i tråden.

När han hittar leksaken så är det julafton, massor med lek med leksaken dragkamp och beröm. DET är belöningen, men sen lägger jag undan den och då ska han spåra vidare. Jason har inte intresset att ta upp saken och leka med den och det är där mitt problem är.

Vatten vill jag inte ha i mitt spår och det tycker jag inte behövs iheller. Jag lägger ett spår som tar högst två tre minuter för oss att gå så det finns ingen anledning.

Jag skulle vilja se min kompis som har en jätteduktig spårhund servera vatten mitt i spårarbetet :).

Tja uppenbarligen fungerar det ju inte att göra så hur mycket du än vill att det ska göra det :smirk:

Jag tror nog att du måste tänka om och skapa en annan rutin vid föremålen.

Precis det är därför jag skriver. Någon som vet nått nytt jag kan prova för att få upp föremålsintresset. Det är ju det jag har problem med. Men bara i spåret då alltså.

Jag frågade om någon vet nått om att ha mat i spåret? Det skulle säkert funkat bra för då spårar han fram och äter det får sin beröm och spårar vidare. Men det kanske inte är nått bra alternativ?

Hur menar du? En hög med mat på ett par ställen eller tänker du lägga mat efter hela spåret med jämna mellanrum?

Nej nej nej! Jag menar byta ut leksaken mot låt säga ett par godisar. Sen samma sak igen på slutet av spåret. Självklart mycket beröm när han hittar godbitarna.

Vi testade att göra en synretning i början och det funkade hyffsat bra men det kan man ju inte göra varje gång :D.

I vilket fall så lär han sig inte att plocka upp leksakerna om jag kör med godis så jag vet inte vad jag ska göra. Jag kanske bara ska nöja mig med att han nosar på leksaken och berömma honom och sen spåra vidare?

Ja varför skulle du INTE byta ut det mot godis???? Tänk om du var tvungen att jobba utan lön. Hur bra skulle det bli? Sen behöver man inte bara ge ett par gobitar, han kan få ett par nävar av det. Det ska ju vara värt att stanna för det. HAN måste uppleva det som värt att stanna. Inte du eller nån annan träningskompis, det är han som ska uppskatta belöningen.

Att stanna för ett par spårpinnar är inte så sexigt för en hund. Hur upphetsande är det? De ska markera alla föremål hur tråkiga de än är för att få belöning, alltså kan du inte lägga hela "värdet" i föremålet. Det du vill ha fram är ju "rapporteringen". Vad kan du göra för din hund så att han vill göra det för dig? Hur ska du lära honom den rutinen så att han vill göra det självmant?

Bara för att person A och B klarar av att berömma sin hund tillräckligt med bara röst och klapp så är det långt ifrån alla som gör det, så fixera dig inte vid det. Ni måste hitta er egen belöningsform som gör honom glad.

Jag kan ju säga att när man snubblar halvspringade 10-15 meter bakom hunden i över 1 km så räcker det inte med att de bara nosar på sakerna i farten... En lite mer tydlig markering behövs. Att stanna räcker, de behöver ju inte apportera dem, men det är trevligt om de lyfter lite/nosar på dem så att det blir ett tydligt stopp. Ni behöver inte alls ha bråttom iväg efter funna föremål.

Tippan skrev:
Ja varför skulle du INTE byta ut det mot godis???? Tänk om du var tvungen att jobba utan lön. Hur bra skulle det bli? Sen behöver man inte bara ge ett par gobitar, han kan få ett par nävar av det. Det ska ju vara värt att stanna för det. HAN måste uppleva det som värt att stanna. Inte du eller nån annan träningskompis, det är han som ska uppskatta belöningen.

Att stanna för ett par spårpinnar är inte så sexigt för en hund. Hur upphetsande är det? De ska markera alla föremål hur tråkiga de än är för att få belöning, alltså kan du inte lägga hela "värdet" i föremålet. Det du vill ha fram är ju "rapporteringen". Vad kan du göra för din hund så att han vill göra det för dig? Hur ska du lära honom den rutinen så att han vill göra det självmant?

Bara för att person A och B klarar av att berömma sin hund tillräckligt med bara röst och klapp så är det långt ifrån alla som gör det, så fixera dig inte vid det. Ni måste hitta er egen belöningsform som gör honom glad.

Varför jag inte skulle byta ut det mot godis är väl mest för att man hört att det inte är någon höjdare men man måste ju höra vad fler än en person säger och sen gör man vad man själv tycker verkar vara bäst.

Jobba utan lön? Alltså dom här leksakerna tycker han är superskoj utanför spåret men när han jobbar vill han inte ha dom. Jo när vi gjorde synretningen ville han.

Herregud tre godbitar eller en näve det är väl inget vi behöver hänga upp oss vid. Huvudsaken är väl att han får nått och tycker om det han får. Jag skrev tre godbitar som ett exempel.

Har jag skrivit att jag ska upskatta belöningen någonstans? Självklart så ska hunden uppskatta belöningen.

Vadå sexigt för en hund? Han ska ju vara så pass intresserad så att han visar vad han hittat. Det är det jag måste arbeta upp.

Tippan skrev:
Jag kan ju säga att när man snubblar halvspringade 10-15 meter bakom hunden i över 1 km så räcker det inte med att de bara nosar på sakerna i farten... En lite mer tydlig markering behövs. Att stanna räcker, de behöver ju inte apportera dem, men det är trevligt om de lyfter lite/nosar på dem så att det blir ett tydligt stopp. Ni behöver inte alls ha bråttom iväg efter funna föremål.

Men det är ju det jag skriver ju. Han vill ju inte det. Han bara nosar över grejen och spårar vidare.

Är det jag som är svårförstådd här eller :confused: .

Vad Tippan försöker få fram till dig är att din hund måste se den belöning han får när han markerar föremål i spåret som en verklig belöning, dvs värt att avbryta spårandet ett tag för. Att han annars tycker att leksakerna är skitkul hjälper inte om han i spårsituationen tycker att spåret är roligare. Om mat är en bra belöning för din hund så använd det. Huvudsaken är att han fattar att det blir extra trevligt när han markerar ordentligt.

Har du svårt att lära in markeringarna med den störning som själva spåret innebär kan du lära in det separat. På så vis har hunden redan en förväntan inbyggd när föremålen hittas i spåret. När han lärt sig att markera ordentligt på kända saker i spåret kan man utöka till okända.

Om det inte går att hitta en belöning som är starkare än spåret i sig kan du se till att stoppa din hund vid varje föremål som han ska markera. Låt honom inte gå vidare förän han gjort sitt jobb, så blir själva spårandet belöningen. I sådana fall brukar jag börja med ett föremål och avsluta med en liten godishög.

Mvh,
Duvan

Vad har du för hund och på vilken nivå spårar ni? Är det bara på "hobbynivå" som aktivering skulle jag lägga det hunden gillar bäst i slutet. Huvudsaken är ju att att det är kul att spåra!

Jag har lite samma problem som du. Först lade jag en älgklöv i slutet, vilket resulterade i att hunden tvärstannade, skällde och lade svansen mellan benen hjälp vad är det där!? :eek:
Så jag tog favoritleksaken, en röd fotboll, och lade den i slutet. Samma sak där - livrädd hund - hjälp det ligger nåt rött här!! :eek:
Sedan lade jag älgklöven/leksaken lite kamoflerad bland lingonriset för att den inte skulle bli lika "utmärkande". Men då tyckte han inte alls att den var kul, "en boll, jaha" blev det då.

Ska lägga årets första spår imorgon, och jag har fortfarande inte bestämt mig hur jag ska göra i slutet. Vill ju göra anlagsprov i viltspår någon gång framöver, så jag måste väcka hans intresse för klöven.
Men som sagt, skulle jag "bara" spåra hemma hade jag lagt tex något gott i slutet. Gärna något utöver det vanliga, så spåret blir extra roligt.

Nu kan inte jag viltspår, men där ska det väl inte göras markeringar? Jag kör personspår med min hund, hon var lite som din, spårarbetet var väldigt befäst (vilket är mycket bra!) och när jag la favoritleksaken i spåret snubblade hon bokstavligen över den utan att så mycket som att höjja på ögonbrynen. Jag anser inte att man ska se detta som något problem, snarare tvärtom. Var glad över att du har en spårsäker hund. Det är först när spårarbetet är bra som man kan sätta in pinnar i spåret (enligt min mening) för vad händer om hunden hela tiden slår i spåret? jo, den går över apporterna...

Jag tränade in apporterna vid sidan av spåret, hela tiden byteslek - apport - godis, apport - godis, har tycker jag också att man med tiden ska vara noggran så att man kan få bort ev tugg... När det känns bra, dvs då hunden anser att apport=godis, då börjar jag lägga korta, raka spår med apporterna nära varandra (ca var 5:e m), har är det extremt viktigt att belöna bara hunden stannar till för en sekund och nosar på apporten, skulle hunden vilja plocka den är det bara att gratulera... Fortsätta såhär ett bra tag med korta pinnrika spår och växla med att spåra längre spår utan pinnar. När hunden spontanmarkerar kan man sedan gå över och lägga pinnarna i det längre spåret (men med en gradvis övergång).

I början när vi över in markeringarna skulle jag ca en meter innan pinnen hålla lite hårdare i linan/kopplet för att bromsa upp. Jag anser dock att det är farligt att göra detta för mkt och det är något man bör komma ifrån så snart som möjligt, annars kommer hunden lite på dig som förare "Nu håller hon i, då kommer det nog nått snart" vilket får till följd att man på tävling får hund som går över apporter..

Det här var min idé och detta fungerar utmärkt på min hund som nu är klar för ett apellspår, det förutsätter dock att man vill ha apporterande markering, sitt/liggmarkering har jag inte hållit på med så det får någon annan svara på.

fortsättning på föregående...

som slutföremål har jag en hunungsburk med korv som hon bär runt på och som vi öppnar tillsammans. Ingen är stoltare än min hund som kommer med burken i munnen och svansen går... Mitt inlärningssätt förutsätter dock att jag har en hund som arbetar hårt för godis, och det är kanske inte lika lätt om man har en hund som inte är fullt lika matfixerad...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 585
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort... 2
Svar
34
· Visningar
4 208
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Jag har tidigare inga erfarenheter av spår och kan därför inte heller uttala mig direkt om detta. Men jag har fått höra två rättså olika... 2
Svar
35
· Visningar
3 167
Senast: Blueberry
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så... 4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 227
Senast: LelleLilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31