Spartråden

Sv: Spartråden

Jag är född och uppvuxen i Skåne men flyttade till Halland för snart 15 år sedan :D Mitt smeknamn har sedan den flytten varit just Fröken Skåne pga att min skånska aldrig lämnat mig ;)

Min vardag kraschade rätt duktigt i veckan. Fick reda på att jag är gluten- OCH laktosintollerant, så nu måste i princip allt i skafferi/kyl/frys uppdateras. :(

Aha, okej då hänger jag med. Men för 15 år sedan, då kan du inte varit så gammal när du flyttade dit? Inbillar mig att vi ligger någorlunda lika i ålder.

Jag har bott i olika delar av Sverige men aldrig nappat upp på en dialekt. Har min rikssvenska trots att jag är smålänning innerst inne.

Vad tråkigt :(
Det är ju skitsamma att du måste uppdatera hela kyl och skafferi, du måste ju ställa om hela livet med maten. Bara det är svårt nog.
Hoppas övergången kommer gå bra för dig.

Jag blir 25 i år, så jag flyttade hit som 10 åring. Det roliga är att resten av familjen inte behöll sin dialekt! Min mamma är hallänning, ena lillebror talar någon slags rikssvenska, allra minst lillebror har någon blandning mellan skånska & halländska precis som pappa. Så ingen tror att vi tillhör samma familj :p
Hur gammal är du? :)

Har börjat äta rätt idag och det känns redan rätt i magen. Men jag har inget att jämföra med då jag aldrig plockat bort gluten och laktos förr så det skall bli mycket spännande att se vart det leder! Jag var på en undersökning som visade att just mjöl ställer till mycket problem & tär på min kropp mest, så det känns bra att jag lagt om kosten nu :) Tack!

Jag fyller 28 i år så det skiljer ju inte alltför många år :)

Jag känner till stan då jag gått på en skola där. Om jag säger välkänt hästgymnasie så vet du förmodligen vart jag menar. Kanske du också gått där? Tänkte i å med hästintresset..
Vad jag sett på forumet så är du inne på både rid och travsidan? Eller så är jag ute och cyklar :)

Vad bra att du känner skillnad med magen redan! Du borde känna stor skillnad snart. Själv är jag inte laktosintolerant men mår ändå inte bra av det så undviker mjölk och försöker ta laktosfri för det mår jag bättre av. Märks på magen direkt!
Har gjort alla tester jag med men visar inga allergier.
Fast det är tur jag tål laktos för jag skulle inte överleva utan choklad :D

kl

3 dagar kvar sen börjar min månad om och händer det inget katastrofalt under dessa dagar så har jag klarat mitt sparmål till hästen :)

Å ridbyxorna jag vann för under hundralappen med frakten inräknat kom för nån dag sen och dom är jättefina. Ett kap för en så liten peng!

Hur går det för er andra? :)

KL

I helgen har jag slösat bort nästan 1000:-, men det lades mestadels på resor och det var det värt! En välbehövd "semester" till Norrtälje, med hela helgen fullspäckad av kravlöshet, ridning, god mat och massoooor av djur!

Detta är värt alla pengar i världen:

894094_4633308106407_410455109_o.jpg

Duktig du är som sparat ihop till hästen så snabbt :)

Jag gick faktiskt inte på något gymnasie alls :D gick en privat frisörutbildning först i Helsingborg och sedan Halmstad. Slutade med hästarna september 2010 och har velat ta upp det men inte kunnat pga sjukdom :(

Däremot har jag bott på gård själv och haft en faslig massa hästar. Både travre, galoppörer, halvblod, korsningar osv :)

Vilken härlig bild!

Kl det jag gör för att spara pengar:

Klipper mig själv och andra. Ej utbildad men folk blir nöjda.
Storbalar även till kaninen. Skitdyrt på zooaffärer.
Bor nära jobbet.
Äter sällan ute på restaurang och har minskat ner snabbmaten b
Slutat röka.
Återanvänder andras kläder bara de är hela.
Köper helst bara på rea och tänker till en extra gång innan jag handlar, behöver jag verkligen detta?

Hoppar in i den här tråden. Jag behöver verkligen spara. Har nyligen skaffat ett sparkonto och planerar att sätta undan en 3-5000 kr varje bra månad, dvs. varje månad jag tjänar mer än det :p

Jag sparar inte till något speciellt egentligen, inget planerat som händer under en snar framtid (detta året alltså), men vill gärna spara till lägenhet, hästköp, hund-/kattköp, eventuell resa/resor och annat smått och gott som poppar upp undertiden.

Hur sparar ni? När ni betalat räkningar och annat lägger ni då undan resterande pengar? Om den här frågan kommit upp innan så ursäkta, har inte orkat läsa 27 sidor :p

*KL*

Jag har lyckats riktigt bra när det gäller matpengar den här månaden. Har inte ens lagt 700kr på mat och såna saker, och det lär inte bli något mer förrän den 25e heller :) Möjligtvis nån mjölk kanske. Det är lätt att spara pengar när man inte har några :D

Jag ser alltid till att betala det som ska betalas och sedan så bestämmer jag mig för en rimlig summa att spara och flyttar då dem. Dessa "finns" alltså inte för mig sen och då är det lättare att planera/lägga upp saker man behöver köpa för kvarvarande summa :)

kl

Har lyckats spara ihop till hela hästen nu :)
Trodde inte det skulle gå på 2 månaders sparande från mat/shoppingkontot men det gick!

Snålat som fan. Känt mig som Joakim Von Anka :D

Inte köpt en onödig pryl och det är jag stolt över! Kan faktiskt säga nu att jag gått från 100% shoppoholic till det normala 10% som man normalt shoppar för på en månad om man har ett bra förhållande till shopping.

Så, nu blir nästa grej att hålla budgeten för hästen. Han går på nöjeskontot så shoppingpengarna minskas automatiskt nu.

Jag ska ta mina skattepengar till resan så dit behöver jag inte spara mer men det ska läggas undan till CSN varje månad för målet är att bli av med skulden till nyår. Typ 10 tusen kvar, men tänker inte snåla som fan varje månad för det utan lägga undan en hyfsad summa som ändå inte påverkar våran vardag. Annars hade jag ju kunnat spara ihop det på en månad men jag orkar inte leka maffiaboss en månad till.

Min månad började om igår så nu kör jag på igen :)

Jag har mitt sparande inlagt som automatiska dragningar, dvs ung som räkningar. 2000 går till konto hos mamma (svårtillgängliga) och 500 till mitt egna sparkonto (lättillgängliga). Sedan sparar jag det som finns kvar på lönekontot dagen innan ny lön :)

KL
Får troligen ut nästan 6000 mer än normalt i lön denna månaden, så nu kan jag med gott samvete klippa/permanenta mig och spara undan mer än vanligt, känns skönt!

Jag vill ha min lönespec, har ingen aning om vad jag kan tänkas få i lön denna månaden. Vill spara minst 3000...

Grymt gjort! Så skönt att du klarade det så snabbt :)
Men jag förstår ditt val. Att spara och leva snålt är inte alltid kul. Speciellt inte med alla lockande uteserveringar, fika, aktiviteter såhär års ;)

Grymt gjort! Så skönt att du klarade det så snabbt :)
Men jag förstår ditt val. Att spara och leva snålt är inte alltid kul. Speciellt inte med alla lockande uteserveringar, fika, aktiviteter såhär års ;)

Nej det är ju det. Under sommaren vill jag inte behöva snåla in på något. Man äter gott och gör utflykter. Sånt hör till och det är inget jag tänker kompromissa bort för att betala av en skuld på ynka 10 tusen. Det är ju inte svårt att spara ihop till senare.

Har ett nytt sparmål. Min man fyller 30 i år och har allt han behöver och lite till så jag tänkte helt enkelt ge honom 5000 kr att köpa vad han vill för. Det är något han kommer bli glad över, speciellt som jag vet att han vill ha en ny dator. Hade kunnat köpa en själv men har ingen aning om vad han vill ha så det är bättre att han köper en själv.

Det blir ytterligare en snålmånad för oss då jag tagit en del av kassan till hästen men det komma jämna ut sig till nästa månad igen då jag inte kommer ha några extra utgifter för honom mer än det normala med stallhyra m.m.

Har dock köpt en vårjacka och en klänning. Allt på rea. Gillar ju MQ så det blev en jacka från Bondelid och klänningen från Zoul. Kände inte för att köpa en billighetsjacka. Denna lär hålla några säsonger förhoppningsvis :)
Har ingen vårjacka så ser inte det som ett onödigt köp. Däremot blir det ingen mer shopping denna månaden. Lite prylar till hästen bara då jag inte har något alls till honom. Tänkte handla det i helgen.

Kör matlista nu för att hålla budgeten så det inte blir en massa småhandlingar. Såna kostar mer än en storhandling för oss.

Hur går det för er? Eran månad borde väl snart vara slut :)

Min månad tog slut den 18 :) Och min nolltolerans har ju som sagt inte fungerat pga många anledningar. Har dock sparat ca 1000:- denna månad! Nu står jag dock och velar över om jag ska beställa två klänningar från ellos (totalt 900:-) eller inte för de sparade pengarna. Jag har inget speciellt jag sparar till längre, och klänningarna är i samma form som studentklänningen men i andra färger. Det som talar för att jag vill köpa dom NU är:

1. Jag får 50% rabatt på en av klänningarna + fri frakt
2. Jag har aldrig provat en klänning som suttit så bra förut, trivdes verkligen med min egen kropp när jag tog på mig den. Den är JAG på alla sätt och vis!
3. Jag får in 400:- mer denna månad eftersom jag jobbade ett pass förra månaden.

Det som talar emot är:

1. Det är 900:-
2. Jag har kläder hemma
3. Det är bra att spara

Gört säger jag! :D :angel:

Jag vill köpa ett par kängor. Jag behöver ett par kängor för jag kan inte gå i gummistövlar och jag vägrar gympaskor i skogen. Men jag borde egentligen inte shoppa. Fast jag har fått sommarjobb hela sommaren! Svårt att övertala mig själv att inte köpa dom.. :angel:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
686
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 418
Senast: ameo
·
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
2
· Visningar
344
Senast: Shixle
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 017
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka