Spartråden

Sv: Spartråden

Fast är det inte lite spydigt att som typ 30-40-åring komma in i en tråd på Äldre Ungdom och förvänta sig att folk ska vara heltända på investeringar? Kanon om de är det men det är väl knappast särskilt märkligt om de inte är det? Att spara en viss summa i månaden för att sen kunna köpa nåt (häst, dyra skor, ny dator whatever) är också sparande - sparande som är bra om man är typ 20. Att du gjort investeringar och ekonomi till ett sätt för dig att bli ekonomiskt oberoende och kunna köpa hus eller vad det nu är är ju kanon, men det känns inte riktigt som att 20-åringar har det som första prioritet. Inte heller kan jag tycka att det är hela världen.

Folk i tråden sparar ju uppenbarligen. De med taskig ekonomi som måste stanna med elaka snubbar hittar du nog inte här...

kl

Kom ju faktiskt på att vi sparar på annat sätt också än från inkomsten.
Vi har ett konto som ger 2,3 % ränta och 2 fonder. Inte jättehög ränta men den duger.

Funderar på att slänga in ytterligare 50.000 kr på det kontot. Fria uttag och insättningar. Inte bundet.

Eller binda på en annan bank, ger 2,01 % ränta om man binder på 3 månader.

Vi vet i alla fall att vi ska lägga pengarna där vi tjänar på det.

kl

Räknat min ihop mina matkvitto och hamnade på 1317, nära budgetmålet nog för att känna mig nöjd ;)

Angånde sparande/investeringar så har jag tyvärr inga större summor att spara/investera eftersom jag är student och just nu är CSN min enda inkomstkälla. Men jag hoppas jag får jobba massor i sommar (och även en del extra under resten av min studietid) så jag inte bara kan leva på lönen utan också spara lite. Innan har jag mest sparat för säkerhets skull, på ett vanligt sparkonto och använt pengarna tex när jag rest och försörja min bil som envisas med att gå i sönder hela tiden. Det känns också som en trygghet att jag hade lite pengar på mitt sparkonto när jag började plugga eftersom CSN inte är jättehögt.

Sen har jag faktiskt ett månadssparande i aktier där det sätts in 300 varje månad, och ett fondsparande(eller vad det kallas) där jag varken sätter in eller tagit ut pengar på flera år. Inga jättesummor där heller, bli ekonomiskt oberoende och leva på räntor och avkastningar där kan jag ju glömma ;) Men det är ju helt klart en trygghet att inte enbart vara beroende på vad CSN/jobb inbringar just den månaden.

Mitt sparmål för framtiden är att skramla ihop till en bättre och mycket nyare bil, helst betala allt kontant eller åtminstone en stor del.

Så pass mycket pengar har jag inte lust att förlora om det skulle hända något. Hade jag haft några miljoner hade jag nog tänkt annorlunda.
En idé är ju att spara lite vid sidan av och sedan sätta in där med risken att inte få tillbaka dom. Men då är man ju medveten om risken.

Förstår precis hur du tänker eftersom jag tänker likadant ;). Annat läge är väl utan att behöva vara miljonär i reda pengar (räknar inte in fastigheter nu) så kan man om man vill ha ett sparande med lägre ränta (fast ändå det högsta som finns) på en vanlig bank, låt säga 50 000 kr (brukar vara minibelopp för bättre ränta) och sen ha låt säga 10 000 kr på Akelius.

10 000 kr är inte jättemycket i det långa loppet och sen kan man ta ut efter x antal år och tjänat rätt så bra på räntan.

Jag dör hellre med lite mindre på sparkontot för att jag levt och gjort det jag vill än att jag bara suttit hemma och räknat kronor alldeles uttråkat med ett fullt sparkonto. Men vi är ju alla olika :)

Så det är de två olika vägarna man kan gå, enligt dig? antingen sitter man bara hemma och räknar kronor, eller så har man gjort det man vill? Jag blir ju onekligen nyfiken på vilket fack jag hamnar i?

Efter ditt påstående om att jag verkar spara hundralappar så vill jag klargöra att det handlar om tusenlappar,som inte rörs utan sparas. Sedan sparar jag jag pengar jag tänkt spendera, som tex till hästen och min resa i sommar. varsegod att tycka att det är onödiga köp men för mig är det inte det. Skriv inget du inte vet ett skit om. Som andra skriver kommer du in i tråden med en taskig attityd och det klarar vi oss utan här.

Edit, dessutom sparar min man varje månad och det handlar också om tusenlappar. Så generellt sett sparar vi runt 15.000 kr i månaden. Vi har gemensam ekonomi så det räknas in. Jag tycker det är ett bra sparande med tanke på att jag inte ens har en anställning.

Att skriva att någon inte vet ett skit om saker är också dålig attityd och att skriva att "många andra tycker också så här och VI tycker" är härskarmetoder, och det klarar jag mig utan.
Dessutom kommer jag inte in i tråden utan har varit här till och från sedan den startade.

lägga det på investeringar som du anser är investeringar.

Anledningen till att jag reagerar är för att jag uppfattat din attityd som otrevlig. Men jag kan ha fel, det är svårt att tolka folk genom text. Och som tidigare nämnt i tråden; det finns en annan tråd om placeringar som du kan hålla till i om du tycker att denna tråd är fel inriktad.

Först vill jag bara nämna att jag med investeringar menar allting som de facto ÄR investeringar. Ny bil tex är inte en investering, det är att använda ordet fel. Ny bil är ett inköp. En traktor med tillhörande snöplog som man tänker ploga gator med i vinter och tjäna mer pengar än vad traktorn kostar, det är en investering. Så det har aldrig handlat om vad jag "tycker" är en investering, utan vad som de facto är det. Ett hus att bo själv i är inte en investering, en fastighet med två hus där det ena hyrs ut med vinst, är en investering. (Jag tänker då att man bor i det andra, tex.)
Om jag säger att något inte är en investering, tex en hobbyhäst, då handlar det inte om att jag inte unnar den personen en häst eller inte gillar hästar, det handlar bara om att det inte är en investering.

Jag kan säkert uppfattas som otrevlig ibland eftersom jag inte omskriver så mycket utan skriver rakt på sak vad jag tänker på. Sedan tror jag i det här fallet att ämnet är känsligt. Jag skrev aldrig att alla shoppade upp pengarna, jag frågade om det var någon som lyckades med målen eller om alla shoppade upp pengarna. Ett tag tog tråden vändningen att handla om vad man ville shoppa, ungefär som om en bantningstråd börjar handla om huruvida man ska unna sig själv ostbågar eller dammsugare efter varje gympass. Då har en del påpekat att de visst har lyckats spara ihop till sina mål, vilket är toppen, och några andra har spårat ur och påpekat massa onödigt, vilket är rätt vanligt i detta forum.

Jag är 26 år, får jag hoppas att folk här är lite mer heltända på investeringar? Tycker inte att Gabbi på något sätt förstör tråden, hon lyfter frågan med investeringar och frågar om det är någon som sysslar med det. Tack vare det inlägget ville jag ge mig in i tråden, något jag undvikit innan trots att jag läst hela tiden, för jag tycker den handlat mycket om klänningar och skor. Men alla får ju diskutera vad de vill.

Jodå det vet jag. Men du kunde valt dina ord bättre än att klampa in och påstå att alla shoppat upp sina pengar. Tycker du inte det?
Man behöver inte vara pang på hela tiden om det nu är ditt sätt att ta dig fram.

Bemöts jag med dålig attityd så är det det man får tillbaka. Varför skulle jag bemöda mig att vara trevlig?

Och jag är snart 28 år och är inte ett dugg intresserad av sånt. Men ni får för all del diskutera det, det har väl ingen satt sig emot. Men man behöver inte prata om andras val att spendera sina pengar på. Om man nu inte vill det förstås.

Jag är 26 år, får jag hoppas att folk här är lite mer heltända på investeringar? Tycker inte att Gabbi på något sätt förstör tråden, hon lyfter frågan med investeringar och frågar om det är någon som sysslar med det. Tack vare det inlägget ville jag ge mig in i tråden, något jag undvikit innan trots att jag läst hela tiden, för jag tycker den handlat mycket om klänningar och skor. Men alla får ju diskutera vad de vill.

Tack! Det var trevligt att någon såg min tanke.

Jodå det vet jag. Men du kunde valt dina ord bättre än att klampa in och påstå att alla shoppat upp sina pengar. Tycker du inte det?
Man behöver inte vara pang på hela tiden om det nu är ditt sätt att ta dig fram.

Bemöts jag med dålig attityd så är det det man får tillbaka. Varför skulle jag bemöda mig att vara trevlig?

För att ruska om lite. Jag tror att alla uppvaknanden inom ekonomi är mer eller mindre burdusa.
Om du tänker vara otrevlig eller inte mot mig gör du som du vill. För mig går det bra med bådadera.

I en spartråd tycker jag det är konstigt att bli så neggo som du m fl bara för att någon lyfter frågan om investeringar.

Och var påstår Gabbi att "alla har shoppat upp sina pengar"??

Vi är inte negativa till att prata investeringar, alla här har skrivit att det var attityden som var problemet. Det går att lägga fram det på ett vettigt sett och inte så som hon gjorde.
Det verkar bara vara du som inte ser det så, men majoriteten har talat.

Jag har ingen anledning till att vara otrevlig så länge ingen är det emot mig.

Nej, alla behöver inte såna uppvaknaden angående sin ekonomi. Här inne verkar de flesta ha koll på vad dom vill göra med sina pengar. Om det så är att shoppa upp dom så är det helt frivilligt.

Själv gick jag med i tråden för att få pepp för att inte shoppa. Jag är en shoppingmissbrukare och behövde stödet. Inte a la lyxfällan men ändå spenderar jag mer än jag behöver.
Dock inte nu, för jag börjar få bort beteendet.
Pengarna jag inte shoppar bort sparar jag alt. betalar av CSN med så den skulden försvinner. Inte mycket kvar nu.

Sedan har jag tänkt lägga i alla fall minst 30.000 kr på en bank med bättre ränta. Men det är ju ingen plan på att bli ekonomiskt oberoende. Däremot tjäna någon slant.
Så jag tänkte kolla och jämföra för jag tänkte göra det så fort som möjligt.

Nästa plan är att se över hela våran ekonomi, kolla pengafällor. Försäkringar m.m. som eventuellt kan bli billigare. Där tror jag man kan spara någon slant faktiskt.

Är det någon som lyckats spara något och ännu hellre investerat dessa pengar i något som på sikt kan bli en inkomst? Jag tittar in i den här tråden då och då i hopp om inspiration, men mest verkar tråden ha gått från att vara en tråd om sparande till en tråd om vad alla vill eller måste handla istället för att spara.

Menar du att du aldrig vill ha något? Jag tror att de flesta faktiskt drömmer om saker, stora som små. Varför känner du att du behöver dig lägga i hur var och en sparar? En del sparar för specifika mål, andra kanske för säkerhetens skull eller både och/annat.

Om du letar inspiration och nu inte finner den i den här tråden undrar jag varför du ens besvärar dig med att dyka upp "då och då" här? Det finns ju redan en tråd i den riktning du söker så det känns mest som du hade ett behov av att vara otrevligt, ingen vidare trevlig egenskap!

Jag är sjukskriven just nu pga allvarliga skador/smärttillstånd och inkomsten blir ju 20% mindre för min del varje månad. Det betyder att jag inte kan göra precis vad jag vill och ännu mindre kasta in tiotusen på något utan säkerhet, det verkar i mina ögon mindre lämpligt att chansa med pengar och anse det som att spara? Då är det ju klokare som Matmissbrukaren att sätta undan mer där det är säkert.

För min del sparar jag det jag kan och JA jag unnar mig ibland, inte så jag möjligtvis tar av mina sparande pengar men det handlar lite om livskvalité som jag tycker är värt att lägga pengar på.

Vi har haft en väldigt god ton i tråden hela tiden, vilket man inte alltid hittar i alla trådar så om du nu ser ner på oss så kanske du kan göra oss tjänsten att antingen tilltala oss trevligare (för som andra sagt..hur man behandlar andra blir man behandlad själv) eller skapa en egen tråd som inspirerar dig i stället för att förstöra våran?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
686
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 418
Senast: ameo
·
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
2
· Visningar
344
Senast: Shixle
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 003
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur