spatt och ringorm

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare ponnyPetra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 097
P

ponnyPetra

Hej!Någon som har haft en häst med Spatt? Måste man operera om den haltar? Jag har hört att islandshästar får det oftare är andra häst raser, stämmer det?
Hur smittsamt är ringorm? Om hästen ska vara avdelad från de andra hästarna ett tag p.g.a det så blir det väll ororlig. Jag menar hästar är ju flock djur. :confused:

Ringorm är ganska så smittsamt och kan dessutom drabba människor.

Spatt kan opereras men vanligen behandlas den på annat sätt. Haltar hästen inte så har den ingen aktiv spatt och då finns det ingen anledning att behandla alls. Islandshästar är överrepresenterade när det gäller spatt.

Man operar inte spatt i dagens läge, då prognosen är sämre och risken för stor. Tidigare hade man en metod som gick ut på att öka blodflödet i angripet ställe, och på så sätt få inflammationen att gå tillbaka. Detta visade sig inte så effektivt som man trodde, och man tillämpar inte gärna denna metod numera.

Vila samt medicinering brukar vara det vanligaste, åtminstone om hästen uppvisar hälta. För de hästar som inte har problem med sin spatt i form av hälta eller dyl, rider man på som vanligt.

:confused: Konstigt... Vi opererade en av våra hästar för en vecka sen som hade spatt. Har haft ytterligare en häst som opererats för spatt (ett par år sedan). :angel:

Det är viktigt att hästen hålls igång om spatten inte är aktiv, annars kan den få besvär. Spatt försvinner inte, det är en vanlig missuppfattning. Utläkt, som man säger, innebär inte att det är borta.

Visst finns det vetrinärer som gör operationen, men den har inte bättre prognos än självläkning. Man skall komma ihåg att spatt är en kronisk inflammation, och går ej att operera bort. Det man gör med en operation är samma sak som man gör med medicin, och det är dessutom mindre plågsamt för hästen.

Det kan tom vara svårt att få försäkringsbolaget till att godkänna en sådan operation, riskerna ses som för stora mot det resultat man får av ingreppet.

Vi ville ha en av våra hästar opererad, men nej då. I så fall fick vi bekosta operationen själva, nu efteråt är jag rätt tacksam att vi inte gjorde det men det är en annan historia.

En häst i stallet fick spatt och då operarade dom honom. Nu är han på väg att sättas igång igen.

Enligt den här veterinären var det en fördel att operera. Bör ju inte skriva dennes namn här men h*n har gjort väldigt många såna här operationer och övervägande har blivit så mycket bättre att operationen varit värd att genomföra.

Vad gäller försäkringsbolag är det ju alltid olika, som vanligt. :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 251
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i... 2 3
Svar
44
· Visningar
4 270
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 558
Senast: Lavinia
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 499
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Balkong 2025
  • Störiga saker vi stör oss på, del 39

Hund, Katt, Andra Djur