Spatt, varför?

Dannie

Trådstartare
Har, precis som Vicious i tidigare tråd, hittat en spatthäst till salu. Jag blev så deppig då det var en så snygg häst med bra stam. Har läst lite i tidigare trådar men inte haft tålamod:angel: att söka upp orsaker till spatten. Jag har alltid trott att spatt är ärftligt, men har inga värre kunskaper om detta då jag aldrig varit i kontakt med spatthäst tidigare. Har varit noga att undvika detta eftersom jag sysslat med avel. Hästen som jag är intresserad av säljes till avel. Beror det alltså på vilken form av spatt hästen har, eller är jag helt fel ute? Hur behandlar man och vika prognoser finns?

Hälsningar Dannie

Sv: Spatt, varför?

Det finns en klart ärftlig predisposition för spatt. Dvs 'anlagen' för spatt nedärvs, men det behöver inte bryta ut. Spatt sitter till viss del kopplat till exteriör med, och exteriör nedärvs.

Det finns fall då spatt utlöses av trauma, t ex en spark mot hasleden. Det har ingen ärflig påverkan.

Prognosen för spatt är lite komplicerad, då den rent tekniskt alltid är god sålänge det inte sitter i den övre ledavdelningen. Förr eller senare sker det nästan alltid en förbening och själva ledavdelningen växer ihop och utplånas. Då blir hästen smärtfri.
I praktiken så den första haken är att det inte alltid går att smärtstilla hästen tillräckligt i väntan på förbeningen. Och det blir helt enkelt inte rimligt djurskyddsmässigt att 'vänta ut' det då smärtan är för stor.

Sen kan spatt 'komam och gå'. Det fnns flera ledavdelningar och den kan efter en lång tids 'vila' (inaktiv spatt, kallas ibland utläkt med) då hästen är symptomfri blossa upp igen, i en ny ledavdelning,e ller på det andra benet. Och så börjar det om.

Spatt i den övre ledavdelningen är det dålig prognos på, de andra nedre är en rest från tidigare och de behövs inte. Den övre däremot där behövs en viss mån av rörlighet.

Man behandlar lite olika, det finns egentligen inget mer att göra än att vänta ut förbeningen och hålla hästen hyfsat smärtfri under tiden. Man kan dock försöka påskynda förbeningen lite, genom att t ex gå in och operera, och reta ytorna ytterligare för att påskynda pålagringen/förbeningen.

I övrigt så antiinflammatoriskt och kortison i leden mot smärtan, och så gärna motion i den mån hästen klarar av under den aktiva processen. Ibland väljer man dock att vila ut den, men det tycks man gå ifrån mer och mer.

Det sämsta tänkbara för en spatthäst brukar nämligen vara att stå, regelbunden rörelse brukar vara det bästa, även i inaktiva perioder.

Då har jag en fråga:
På spatt som INTE kommer genom ett yttre trauma, utan alltså är ärftlig (har jag förstått rätt? Alltså, hästen måste ha anlag för spatt för att få det?) Kan man på en sådan häst RIDA FRAM spatt genom dålig ridning, för stor belastning osv? Eller är det bara en fråga om NÄR spatten dyker upp, inte OM?
Och hur mycket påverkan krävs för att spatt ska bryta ut? Är det allvarliga belastningar, alldeles för stor press osv, elelr räcker detm ed "vanlig" tävlignsridning"?

Och, kan man rida fram spatt på en häst som inte ens har anlag för det, genom exeptionellt dålig ridning?

Hoppas du förstår min fråga :)

Mvh
Maria

Det finns fall då spatt utlöses av trauma, t ex en spark mot hasleden. Det har ingen ärflig påverkan.

Och hur vet du det? Hur vet du att sparken är den utlösande faktorn och inte tvärtom?

Prognosen för spatt är lite komplicerad, då den rent tekniskt alltid är god sålänge det inte sitter i den övre ledavdelningen.

Det är inte heller helt korrekt, eftersom det finns många hästar med spatt i just den övre leden och ändå fungerar utmärkt. Den övre leden är mer stödjande än de undre där glidleden får göra mer rätt för sitt namn till skillnad mot den övre.
Prognosen hänger som oftast på hur aggressiv inflammationen är, det vittnar inte minst de hästar som spatten upptäcks av en ren slump genom försäljningsbesiktning eller liknande.

Muninn

Då har jag en fråga:
På spatt som INTE kommer genom ett yttre trauma, utan alltså är ärftlig (har jag förstått rätt? Alltså, hästen måste ha anlag för spatt för att få det?) Kan man på en sådan häst RIDA FRAM spatt genom dålig ridning, för stor belastning osv? Eller är det bara en fråga om NÄR spatten dyker upp, inte OM?
Och hur mycket påverkan krävs för att spatt ska bryta ut? Är det allvarliga belastningar, alldeles för stor press osv, elelr räcker detm ed "vanlig" tävlignsridning"?

Spatt anses som en försvagning, den kan med stor säkerhet framkallas fortare genom ridning eller felaktig sådan. Men man har gjort studier på Island, dels på enbart köttproducerande hästar som inte rids parallellt med hästar framavlade för ridning. Procentuellt höll bägge dessa grupper samma frekvens av spatt, dvs de hästar som reds hade inte mer spatt än de köttproducerande djuren vilket talar för att spatt förmodligen har större ärftlighet än vad man tidigare trott.
Man har också kommit på en medtod att via röntgen på en ung häst se om denne har dispositioner för spatt, avsikten är att dessa hästar inte ska exporteras.

Och, kan man rida fram spatt på en häst som inte ens har anlag för det, genom exeptionellt dålig ridning?

Just den frågan är svår att besvara, men jag tror att det skulle komma att krävas flera faktorer än enbart dålig ridning. Om så vore, tror jag att vi hade haft avsevärt många fler spatthästar än vad som nu finns.

Däremot finns en gammal studie i Tyskland, den är baserad på olika sätt att sko. I den menar man att en felaktig skoning i allra högsta grad skulle bidra till spattrisken, fast jag vet inte hur man har genomfört den och hur man har kommit fram till den slutsatsen.

Och hur vet du det? Hur vet du att sparken är den utlösande faktorn och inte tvärtom?

Därför att spatten var enkelsidig, och leden var ren innan sparken, i samband med sparken men kom senare. Och enligt veterinären så så svår spatt ser man inte enkelsidigt, och inte på det viset. Togs en second opinion på bilden med som sa samma sak. (Inte min häst, och den togs bort, en valack, pga det)

Det är inte heller helt korrekt, eftersom det finns många hästar med spatt i just den övre leden och ändå fungerar utmärkt. Den övre leden är mer stödjande än de undre där glidleden får göra mer rätt för sitt namn till skillnad mot den övre.
Prognosen hänger som oftast på hur aggressiv inflammationen är, det vittnar inte minst de hästar som spatten upptäcks av en ren slump genom försäljningsbesiktning eller liknande.

Nog är det korrekt att prognosen är sämre i den övre ledavdelningen, däremot har du helt rätt i att det finns hästar som fungerar utmärkt trots spatt i övre glidleden.

Och ja det upptäcks ju väldigt ofta som bifynd, även väldigt ordentlig spatt. Nu fick ju min herre en spark som aktiverade spatten igen, men hade han kontrollröntgats en månad innan hade man satt kaffet i halsen av bilderna. Han hade väldigt 'mycket' (eller hur man ska säga) spatt i mellersta glidleden. Och var opåverkad både när den kom, under tiden det var aktivt och förbenades etc.

Det jag förresten tycker är knepigast med spatt, när det handlar om att inte avla på spatthästar, är att de kan vara rena rätt långt upp i åldrarna, sen utvecklar de spatt.

Därför att spatten var enkelsidig, och leden var ren innan sparken, i samband med sparken men kom senare. Och enligt veterinären så så svår spatt ser man inte enkelsidigt, och inte på det viset. Togs en second opinion på bilden med som sa samma sak. (Inte min häst, och den togs bort, en valack, pga det)

För mig ser det ut som att åkomman kunde ha kommit senare i det andra benet, hur långt efteråt kan man inte veta. Att en disposition för åkomman ger en svaghet och genom sparken utlöstes spatt. Med det här kanske du förstår hur jag menar, har man spatt med i bilden så är det bättre att utesluta avel påen gång eftersom inget är 100 %.
Spatt står ju dessutom på defektlistan, och den gäller ju inte bara hingstar även om en och annan vill se det så och tycker det är helt ok att avla på ett sto med spatt.:crazy:

Det jag förresten tycker är knepigast med spatt, när det handlar om att inte avla på spatthästar, är att de kan vara rena rätt långt upp i åldrarna, sen utvecklar de spatt.

De flesta hasledsproblem där glidleden är involverad benäms som spatt, för äldre hästar kan drabbas av slitage i hasledens glidyta som också går under samma namn. Men här har inte glidytan brytits ned pga inflammation utan slitits ner pga ålderssyndrom, även det benäms som spatt trots att den inte är på "riktigt".

Att hästar verkar opåverkade trots att glidleden ser kraftig påverkad ut, kan bero på olika saker. Dels kan hästar med en tidigare prognos ha en kraftigt påverkan i glidleden men ej ha en aggressiv inflammation, det ska bero på att ytorna är mycket känsligare än som nya.

Hästar som får diagnosen för första gången kan ha haft en liten men långdragen inflammation, det ger glidytor som kan se rent :devil: ut. Men samtidigt kanske inte ger någon större smärtpåverkan, eller ingen alls.

De flesta hasledsproblem där glidleden är involverad benäms som spatt, för äldre hästar kan drabbas av slitage i hasledens glidyta som också går under samma namn. Men här har inte glidytan brytits ned pga inflammation utan slitits ner pga ålderssyndrom, även det benäms som spatt trots att den inte är på "riktigt".

Att hästar verkar opåverkade trots att glidleden ser kraftig påverkad ut, kan bero på olika saker. Dels kan hästar med en tidigare prognos ha en kraftigt påverkan i glidleden men ej ha en aggressiv inflammation, det ska bero på att ytorna är mycket känsligare än som nya.

Hästar som får diagnosen för första gången kan ha haft en liten men långdragen inflammation, det ger glidytor som kan se rent :devil: ut. Men samtidigt kanske inte ger någon större smärtpåverkan, eller ingen alls.

Jo fast hästar som är säg 8 - 12 år, där borde det inte vara åldersspatt. Men det är ju svårt att sia, men diskuterat det där en hel del med hemmavet, som sitter och bedömmer just spattbilder på isisar, och även med min klinikvet, just det att om man ska utesluta spatthästar från avel, vilket ju alla är överens om man ska, så ska man inte avla på unga ston punkt slut egentligen.

Det finns ju spatt där leden är låst eller spatt där den är till hälften låst kan man säga...om den är tillhälften låst så har hästen ont..man har tur om det läker igen...spatt är ju lika med benpålagring...

Min häst har haft en fraktur vid hasen...det låg bra och allt läkte... det var bara spatten man oroade sig för det är stor risk att det läker lite för mkt när det är vid leden...men jag klarade mig...han har lite lite spatt på röntken och synns ytterst lite på böjprov jag var hos vet o kolla sist men de va flera år sen så det kan ha försnunnit....

Så om jag alltså vill sälja min häst så kommer de att märkas vis besiktningen... alltså en spatthäst.... men jag har inga restriktioner utan han fungerar och kan tävla och är helt frisk....
så det behöver inte betyda så mkt'

Nu är han vallak men ja tror inte på att han skulle kunna föra över det till avkommor

Min häst har haft en fraktur vid hasen...det låg bra och allt läkte... det var bara spatten man oroade sig för det är stor risk att det läker lite för mkt när det är vid leden.

Hur menar du nu? Läker för mycket? När det ligger vid leden ?

Så om jag alltså vill sälja min häst så kommer de att märkas vis besiktningen... alltså en spatthäst.... men jag har inga restriktioner utan han fungerar och kan tävla och är helt frisk....
så det behöver inte betyda så mkt'

Ja du har en spatt häst förutsatt att glidleden har brutits ner pga inflammation, det visar sig på röntgen bilder även efteråt eftersom glidleden sakta men säkert försvinner.

Har du glidlederna intakta i hasleden, men ändå får sk skuggor på röntgen kan det ha med frakturen att göra.

jag vet inte så mkt av det...men har ju snappat upp lite när vetten prata... att det är lättare att få spatt om man haft en skada...menar jag tror jag

Vi har avlat fram en häst efter en spatthäst.
Ska bli intressant och se om det stämmer, om spatten är ärflig eller inte.
Vi fick ta bort mamman just pg. hennes spatt.
Dock avlade vi innan vi visste om spatten, skulle nog inte chansat och avlat idag om jag visste.
Nu vet vi inte om det är extriörspatt hon hade, eller om det var pg. skada.
Vi får se nu när han går hårdare om hur fallet är.

Då har jag en fråga:

Hoppas du förstår min fråga :)

Mvh
Maria

Jag hade en häst på prov förra våren som jag tänkt köpa men jag backade ur, hon var en urfin islänning men med spatt i bägge bak.

Detta var när jag bodde i norge och ägaren tog ut norges bästa veterinär på ben.
Han sa till henne att visst, hästen kunde ha fått spatt oavsett men hade det inte vart för att ägaren ridit sönder hästen hade hon inte fått det i 8-9årsåldern utan kanske när hon var närmare 15+
Ägaren hade ridit hästen ca 2 stenhårda pass/dag sedan hästen var 4-5- Dessutom efter en vila satt igång hästen lika stenhårt igen och det var då spatten yttrade sig, veterinären var inte så glad på ägaren och det kan jag förstå...

Hursom enligt den veterinären så kan man "pressa" fram spatten i ett tidigare skede om man inte tänker sig för.
Denna häst hade dock väldigt vinklade haser så hon skulle troligtvis fått det förr eller senare.

Idag går hon som avelssto på en gård på landet, skönt för henne men jag vet inte hur bra det är att avla på en häst med så vinklade haser, det kan ju nedärvas.

Ja vad säger man? Kanske inte så konstigt att just åkomman spatt är på så stark frammarsch som den är just nu och bland många raser. Kan det bero på att man många gånger använder just avelsston som har spatt eftersom de inte kan göra något annat.:crazy::angel:

Jo precis, tråkigt är det.
Visst hon får nog jättefina föl och är säkert en superbra mamma men det är inte värt det då fölen kan riskera att få spatt även dem :(

spatt har sk multifaktoriell bakgrund dvs kan bero på både arv och miljö eller både och.

Liknande trådar

Hästvård En bekant till mig har en ponny till salu. Den har varit på prov hos en intresserad ev köpare i lite mer än en månad. Av någon anledning...
Svar
6
· Visningar
1 231
Hästvård Kanske hamnar detta fel, men det jag är ute efter är ju "sjukgymnastik" så förhoppningsvis kan det passa under hästvård. Har försökt...
Svar
2
· Visningar
4 794
Senast: ylvalill
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag... 2
Svar
22
· Visningar
6 150
Hästvård Jag har börjat fundera över dessa fenomen efter vad som hänt mina hästar i sommar och sedan läst ett antal trådar här på buke. Jag har... 2 3
Svar
48
· Visningar
10 250
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Fjärilar!
  • Dalmatiner