Awake

Trådstartare
Behöver lite erfarenheter och råd i hur jag ska tänka och hur jag ska gå vidare med min häst. Hon var halt för ett tag sedan och vid hältutredning på klinik konstaterades det att hon har spatt i båda bak. Måttlig artros i mellersta glidleden i båda två. Hon behandlades med kortison i bägge haserna, fick en kur metacam och promenerades för hand till återbesöket. Hon svarade bra på behandlingen och var ohalt vid återbesöket två veckor senare. Lugn igångsättning påbörjades med skritt på rakt spår uppsuttet varvat med promenader för hand. Började med 20 min som skulle ökas upp successivt.
Lyckan över att det såg bra ut blev dock inte långvarig. Cirka 2,5 vecka efter återbesöket reagerade jag på att hon ofta står konstigt när hon äter. Hon står med bakbenen inunder sig och frambenen brett isär så det är tydligt att hon avlastar något. Även när hon står och vilar står hon ibland med benen inunder sig. Dessutom har hon tappat bakbenen några gånger de senaste skrittpassen. Eftersom magkänslan sa att det är något som inte stämmer så tog jag henne på lina för att se hur hon rör sig och hon är tydligt halt igen.
Vi har tid på kliniken igen på torsdag och jag känner mig extremt pessimistisk. Är det någon vits att behandla igen när hon faktiskt var bra och blev halt igen trots inget ansträngande arbete alls? Eftersom hon står och avlastar så har hon ju förmodligen rätt ont hela tiden. Är det någon som har erfarenhet av att hästen svarat på behandling, blir halt igen för att sedan behandlas om och faktiskt bli bra och fungera som ridhäst?
 
Behöver lite erfarenheter och råd i hur jag ska tänka och hur jag ska gå vidare med min häst. Hon var halt för ett tag sedan och vid hältutredning på klinik konstaterades det att hon har spatt i båda bak. Måttlig artros i mellersta glidleden i båda två. Hon behandlades med kortison i bägge haserna, fick en kur metacam och promenerades för hand till återbesöket. Hon svarade bra på behandlingen och var ohalt vid återbesöket två veckor senare. Lugn igångsättning påbörjades med skritt på rakt spår uppsuttet varvat med promenader för hand. Började med 20 min som skulle ökas upp successivt.
Lyckan över att det såg bra ut blev dock inte långvarig. Cirka 2,5 vecka efter återbesöket reagerade jag på att hon ofta står konstigt när hon äter. Hon står med bakbenen inunder sig och frambenen brett isär så det är tydligt att hon avlastar något. Även när hon står och vilar står hon ibland med benen inunder sig. Dessutom har hon tappat bakbenen några gånger de senaste skrittpassen. Eftersom magkänslan sa att det är något som inte stämmer så tog jag henne på lina för att se hur hon rör sig och hon är tydligt halt igen.
Vi har tid på kliniken igen på torsdag och jag känner mig extremt pessimistisk. Är det någon vits att behandla igen när hon faktiskt var bra och blev halt igen trots inget ansträngande arbete alls? Eftersom hon står och avlastar så har hon ju förmodligen rätt ont hela tiden. Är det någon som har erfarenhet av att hästen svarat på behandling, blir halt igen för att sedan behandlas om och faktiskt bli bra och fungera som ridhäst?
Prata med veterinären om hur du bör sätta igång hästen, vet inte vad du menar med en lugn igångsättning men det har ju inte gått särskilt lång tid, inflammationer kan ta sin tid att få bort helt.

Tänk på hur och var du rider hästen också, kanske skippa ridhus och paddockar ett tag framöver osv.

Men annars så ja, jag har iallafall nästan bara hört positiva historier om spatt, några får återfall men blir oftast bra igen.
 
Prata med veterinären om hur du bör sätta igång hästen, vet inte vad du menar med en lugn igångsättning men det har ju inte gått särskilt lång tid, inflammationer kan ta sin tid att få bort helt.

Tänk på hur och var du rider hästen också, kanske skippa ridhus och paddockar ett tag framöver osv.

Men annars så ja, jag har iallafall nästan bara hört positiva historier om spatt, några får återfall men blir oftast bra igen.

Självklart har jag haft en dialog med veterinären och fick en tydlig igångsättningsplan som vi har följt. Vi har enbart ridit rakt fram i skogen och hästen går även på lösdrift vilket också rekommenderades. Tanken var att hon skulle skrittas i 4-5 veckor innan vi skulle börja lägga in pyttelite trav.
Att inflammationer kan ta tid att läka ja men nu var hästen ohalt vid återbesöket för att sedan bli sämre igen av enbart gå i hagen och skritt rakt fram i skogen. Hon har inte gått i sjukhage alls utan har hela tiden gått i sin vanliga hage på lösdrift.

Jag har hört både solskenshistorier och tråkiga historier med hästar som inte blivit bra. Det jag mest grubblar över är att hon först svarade på behandlingen för att sedan bli halt igen så snabbt. Hur stora är chanserna för att hon ska svara bra igen och faktiskt hålla sig frisk sedan? Fattar ju att ingen kan svara på det här men tänkte ifall någon har erfarenhet och kanske kan ge mig lite hopp eller om det är mest realistiskt att förvänta sig det värsta på torsdag.
 
Alla hästar jag haft omkring mig med spatt har fungerat bra. Det allra viktigaste med spatthästar är att de inte blir stående för mycket. Det är viktigt att de hålls igång på rätt sätt och att de har mycket utevistelse, i de flesta fall förmodligen helst lösdrift. Min spontana reaktion i just ditt fall är att det känns som om hästen började sättas igång väldigt snabbt efter behandling...
 
Självklart har jag haft en dialog med veterinären och fick en tydlig igångsättningsplan som vi har följt. Vi har enbart ridit rakt fram i skogen och hästen går även på lösdrift vilket också rekommenderades. Tanken var att hon skulle skrittas i 4-5 veckor innan vi skulle börja lägga in pyttelite trav.
Att inflammationer kan ta tid att läka ja men nu var hästen ohalt vid återbesöket för att sedan bli sämre igen av enbart gå i hagen och skritt rakt fram i skogen. Hon har inte gått i sjukhage alls utan har hela tiden gått i sin vanliga hage på lösdrift.

Jag har hört både solskenshistorier och tråkiga historier med hästar som inte blivit bra. Det jag mest grubblar över är att hon först svarade på behandlingen för att sedan bli halt igen så snabbt. Hur stora är chanserna för att hon ska svara bra igen och faktiskt hålla sig frisk sedan? Fattar ju att ingen kan svara på det här men tänkte ifall någon har erfarenhet och kanske kan ge mig lite hopp eller om det är mest realistiskt att förvänta sig det värsta på torsdag.

Det kan vara värt att prata med en uppdaterad veterinär om behandla med Osphos eller i värsta fall Tildren(som tyvärr har mer kolik-biverkan).
Det brukar ge betydligt bättre effekt vid spatt än kortison.

Funkar behandlingen kan man eventuellt fortsätta köra en hyaluronsyra i gelatinerad form med hög molekylvikt. Den verkar antiinflammatoriskt och smörjande bland annat. Den är ju också en kroppsegen substans som inte ger biverkningar.

De flesta spatthästarna jag jobbat med jobbar jag i böjning, först avsuttet en längre period om det är svårare fall. Och sedan uppsuttet. Jag brukar fokusera på att öka rörligheten bak så gott det går, få igenom en viktförskjutning bakåt för att inte få sekundära/kompensatoriska problem med hältor fram etc.

Men jag hade börjt med att prata om Osphos-behandling.
 
Jag vet tyvärr bara hästar med spatt som det inte slutat bra för. De mår som jag förstått det bäst av att hållas igång men när man behandlar dem skjuter man bara fram det oundvikliga. Alla har inte haft samma grad av problem men det har tyvärr slutat likadant för de alla inom kort (inte mina hästar.) Tycker det är viktigt att tänka på hur ont ens häst har och inte bara fortsätta behandla för att behandla.
 
Benen under sig och långt fram med frambenen kan ju även vara fångkänning. Min förra häst hade det tätt inpå. Först fångbehandling och konstaterad spatt vid igångsättning. Att dom tappar ett bakben är ett tecken på att det inte står rätt till.
Dom kan även tappa ett bakben när dom är överrörliga .
Det fick min nuvarande häst som första diagnos.
Min nuvarande häst har vilande spatt och fungerar bra. Han fick Tildrenbehandling
 
Behöver lite erfarenheter och råd i hur jag ska tänka och hur jag ska gå vidare med min häst. Hon var halt för ett tag sedan och vid hältutredning på klinik konstaterades det att hon har spatt i båda bak. Måttlig artros i mellersta glidleden i båda två. Hon behandlades med kortison i bägge haserna, fick en kur metacam och promenerades för hand till återbesöket. Hon svarade bra på behandlingen och var ohalt vid återbesöket två veckor senare. Lugn igångsättning påbörjades med skritt på rakt spår uppsuttet varvat med promenader för hand. Började med 20 min som skulle ökas upp successivt.
Lyckan över att det såg bra ut blev dock inte långvarig. Cirka 2,5 vecka efter återbesöket reagerade jag på att hon ofta står konstigt när hon äter. Hon står med bakbenen inunder sig och frambenen brett isär så det är tydligt att hon avlastar något. Även när hon står och vilar står hon ibland med benen inunder sig. Dessutom har hon tappat bakbenen några gånger de senaste skrittpassen. Eftersom magkänslan sa att det är något som inte stämmer så tog jag henne på lina för att se hur hon rör sig och hon är tydligt halt igen.
Vi har tid på kliniken igen på torsdag och jag känner mig extremt pessimistisk. Är det någon vits att behandla igen när hon faktiskt var bra och blev halt igen trots inget ansträngande arbete alls? Eftersom hon står och avlastar så har hon ju förmodligen rätt ont hela tiden. Är det någon som har erfarenhet av att hästen svarat på behandling, blir halt igen för att sedan behandlas om och faktiskt bli bra och fungera som ridhäst?
Min behandlades en kort tid med Quadrisol och blev sen bra i många år. Sen han fick PPID så kom fång och han stod som din avlastade fram genom att stå under sig. Jag valde att ta bort och det tyckte veterinär också var rätt.
 
Benen under sig och långt fram med frambenen kan ju även vara fångkänning. Min förra häst hade det tätt inpå. Först fångbehandling och konstaterad spatt vid igångsättning. Att dom tappar ett bakben är ett tecken på att det inte står rätt till.
Dom kan även tappa ett bakben när dom är överrörliga .
Det fick min nuvarande häst som första diagnos.
Min nuvarande häst har vilande spatt och fungerar bra. Han fick Tildrenbehandling

Jag var nog lite otydlig med hur hon står och avlastar, det är inte typisk fångställning. Ska se om jag lyckas bifoga en bild.

20200403_172017.jpg


Att det är något som som inte står rätt till är väldigt tydligt.
Veterinären pratade om möjligheten att behandla med osphos (används tydligen istället för tildren nu) om inte de vanliga behandlingarna hjälper när vi fick diagnosen. Mitt försäkringsbolag täcker inte den kostnaden och jag är lite osäker på om det är värt att ge det en chans ändå om nu veterinären anser att det kan hjälpa i detta läget.
 
Jag var nog lite otydlig med hur hon står och avlastar, det är inte typisk fångställning. Ska se om jag lyckas bifoga en bild.

Visa bifogad fil 48367

Att det är något som som inte står rätt till är väldigt tydligt.
Veterinären pratade om möjligheten att behandla med osphos (används tydligen istället för tildren nu) om inte de vanliga behandlingarna hjälper när vi fick diagnosen. Mitt försäkringsbolag täcker inte den kostnaden och jag är lite osäker på om det är värt att ge det en chans ändå om nu veterinären anser att det kan hjälpa i detta läget.

Både jag och sambo är verksamma inom rehab. Vi har sett väldigt fina resultat av Osphos och Tildren på många hästar. Samt av att underhålla med hyaluronsyra efteråt.
Tror veterinären Osphos kan ge bra prognos kan det absolut vara värt att testa.
 
Jag var nog lite otydlig med hur hon står och avlastar, det är inte typisk fångställning. Ska se om jag lyckas bifoga en bild.

Visa bifogad fil 48367

Att det är något som som inte står rätt till är väldigt tydligt.
Veterinären pratade om möjligheten att behandla med osphos (används tydligen istället för tildren nu) om inte de vanliga behandlingarna hjälper när vi fick diagnosen. Mitt försäkringsbolag täcker inte den kostnaden och jag är lite osäker på om det är värt att ge det en chans ändå om nu veterinären anser att det kan hjälpa i detta läget.
Hej,
Jag är i liknande situation som du har varit.
Hur har det gått? Gav ni osphos...?
Mv Camilla
 
Hej,
Jag är i liknande situation som du har varit.
Hur har det gått? Gav ni osphos...?
Mv Camilla
Nej det visade sig att hon hade fler problem än spatten, bland annat atros i bakknäna. Hon blev inte bra så hon fick tyvärr somna in :cry:
Hoppas det går bättre med din häst ❤️
 
Hej,
Jag är i liknande situation som du har varit.
Hur har det gått? Gav ni osphos...?
Mv Camilla
Min häst blev plötsligt halt på ett framben efter en hoppträning i våras. Hos veterinären visade han sig vara halt på tre ben och röntgen visade ganska rejäl spatt på ett bakben (högst troligt har detta utvecklats efter en olycka där han gick omkull och slog i det bakbenet). Hältorna på båda fram berodde på avlastning. Han sprutades med kortison och osphossamt blev ordinerad cosequin-tillskott och fick därefter skrittas och promeneras i några veckor tills återbesök. På återbesöket var han helt ohalt och såg jättefin ut och enligt veterinär var det bara att köra på. Tog det dock lugnt och satte igång successivt och kändes fantastiskt de första veckorna, men efter det kändes han stel/trög och tenderade att avlasta på frambenen igen. Dock var han fortfarande ohalt vid veterinärbesök. Jag tog då kontakt med rehabklinik, åkte dit och provade ut equiband, laser samt elbehandlade samt fick träningsschema. Kämpat på med detta hela hösten och har känts fint sedan dess. Just nu är det jättekallt, knaggligt och broddar på och detta påverkar såklart negativt genom att det tar en evig tid innan han blir varm och mjuk, men när han väl blir det är han jättefin och tror att detta ger med sig snabbt så fort minusgraderna försvinner.

Det som varit helt avgörande för oss är: cosequin, daglig massage för att få bort ev spänningar, arbete med equiband för att stärka upp och förhindra avlastning, lång uppvärmning, daglig motion och mycket ridning i skog och mark (rider på bana ca 2, max 3 dgr/v).

Det känns hoppfullt för oss och håller tummarna för att det ska gå vägen för er också!
 
Hej,
Tusen tack för svar!
Jag har köpt equiband och tränar med det. Tänker också att uteritter får dominera framöver, mindre på dressyrbanan.
Varför valde ni just cosequin och inte annat tillskott?
 
Hej,
Tusen tack för svar!
Jag har köpt equiband och tränar med det. Tänker också att uteritter får dominera framöver, mindre på dressyrbanan.
Varför valde ni just cosequin och inte annat tillskott?
Vår veterinär hävdade bestämt att hon tyckte Cosequin var det bästa tillskottet, och eftersom hästen i nuläget ser så mycket finare ut i verkligheten än på röntgenplåtarna så vågar jag helt enkelt inte sluta med det:crazy: Kostar en tusenlapp extra varje månad, men känns som att det är väl värt det.
 

Liknande trådar

Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
1 737
Senast: Unhappy
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 675
Senast: Ida94
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 016
Hästvård Hej! Mitt 16-åriga sto blev behandlad i halskotpelaren för 3,5 månader sedan, då hon visade sig ha måttliga pålagringar mellan 3 kotor...
2
Svar
28
· Visningar
5 165
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp