Emilia090807

Trådstartare
Hej, vår lilla shettis går konstigt med ena bakbenet. Typ som att benet "hoppar ur led".?
Vad kan det bero på? Har tänkt att de kanske kan vara spatt eller något sånt? Finns det något man kan göra eller måste man åka till en dyr veterinär🤨🥴 Har läst lite om spatt och där står det att man ev måste avliva hästen😮 Men ja jag vet ju inte riktigt än va det kan vara. Den är 5 år gammal
 
Man utreder detta med en veterinär, alltid steg ett.
Misstänker man ett problem eller fel och att hästen går konstigt så är det ens skyldighet att reda ut saken via veterinär.

Spatt betyder inte alls avlivning men man kanske behöver anpassa sin träning.
Patellaupphakning är ju också ett alternativ och likadant där, rätt och anpassad träning.

Men ja, hästen behöver träffa en veterinär, dyrt eller ej. Man har inte så mycket val där.
 
Men snälla, självklart behöver du en veterinär när det är något fel på hästen. Det är ditt ansvar som ägare.
 
Ta hästen till veterinär. Det behöver absolut inte vara spatt, tex är patellaupphakning ganska vanligt hos shetlandsponnys. Veterinärbesök behöver inte bli jättedyra, det beror väldigt mycket på (jag har fått räkningar mellan 800 och 32 000kr. Även om det skulle var spatt så behöver det absolut inte betyda en dödsdom, vissa varianter av spatt "läker" och den initiala inflammtionen lägger sig.
 
Jag tycker det låter som patellaupphakning, men självklart ska ni besöka en veterinär. Har ni inte råd får ni nog överväga att sälja ponnyn till någon som kan kolla upp den, men ni får förmodligen inte mer än en symbolisk summa (den slipper lida och ni slipper kostnaderna dock, det lär ju vara värt en hel del om ni inte har möjlighet ekonomiskt att ta den till veterinär).
 
Är det patellaupphakning är den initiala undersökning relativt enkel och billig, det går att konstatera att det rör sig om patellaupphakning genom att veterinären känner på hästen och ser hästen röra sig (eller det var i alla fall så i mitt fall, det tog veterinären kanske 1-2 minuter för henne att konstatera vad det handlade om). Är det patellaupphakning så brukar det ofta gå att träna bort på en ung häst (veterinären kan ge dig råd om hur man hanterar det bäst), men det finns fall där problemen sitter i vilket kan kräva mer veterinärbesök. I mitt fall var jag utöver första kollen även inne en runda och röntgade, en runda och opererade och sedan även ett antal rundor med rehab - men min häst hade KRAFTIGA problem med patellaupphakning och hade ordentligt förändrat rörelsemönster även efter operationen pga hennes tidigare rörelser. Försäkringen hjälpte till att betala när det gällde röntgen (ca 4 000 kr innan försäkringen tog sin del) och operationen (ca 12 000 kr innan försäkringen tog sin del).
 
Det behöver inte bli så dyrt att åka till veterinärklinik, iallafall inte för ett enstaka besök och om man jämför med allt annat som hästar kostar.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 408
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Det har visat sig att min sjuåriga valack har spatt. Den är ganska långt gången så den mittersta leden har börjat växa ihop en del...
Svar
1
· Visningar
642
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 058

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp